Artikel Popular

Saturday, April 6, 2013

Tunisia: Dari Revolusi Melati ke Protes Separuh Bogel

SABTU, 6 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Tunisia tempat tercetusnya Revolusi Melati yang seterusnya mencetuskan Pemberontakan  Arab, yang menyaksikan seorang demi seorang rejim tumbang, bahkan dijangkakan menjalar ke beberapa buah negara lain di dunia, kini menjadi tumpuan semula.  Namun, tumpuan kali ini bukan terhadap revolusi yang pernah diberikan harapan yang tinggi untuk menyuburkan demokrasi di dunia Arab, tetapi kerana muncul gerakan baru yang dikenali protes separuh bogel, femen.

Terpengaruh dengan gerakan yang berasal dari Ukraine itu, Amina, gadis Tunisia yang berusia 19 tahun, mengeposkan foto separuh bogel dirinya pada laman Web Femen yang dia wujudkan untuk kumpulan di negaranya beberapa minggu lalu. Akibat perbuatannya itu, Amina, menurut Jeffrey Tayler,  dimasukkan dihantar ke hospital psikatrik.  Dia juga dilaporkan diancam hukuman mati, iaitu direjam dengan batu.

Walau bagaimanapun, Amina tidak keseorangan kerana dia mendapat sokongan kumpulan feminis Ukraine yang melancarkan protes di seluruh Eropah, yang mereka sebut "jihad separuh bogel."  Protes itu mencetuskan kontroversi bukan kerana separuh bogel, tetapi kerana menggunakan perkataan "jihad," dilaporkan, mengisytiharkan 4 April sebagai Hari Jihad Separuh Bogel Antarabangsa, dan penunjuk perasaan itu merancang untuk melarahkan pakaian mereka di Paris.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...