Artikel Popular

Tuesday, April 16, 2013

Pilihan Raya Kudap-kudapan

SELASA, 16 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan berlangsung pada 5 Mei ini, turut mendapat liputan media asing, misalnya +The Economist dalam keluaran terbaharu.  Melalui makalah yang ditulis di Singapura itu, majalah berkenaan menyatakan bahawa inilah kali pertama kerajaan menghadapi kemungkinan sebenar kalah.  Bahkan, jika tidak kalah sekalipun, dan keanehan itu masih memihak kepada kerajaan, pilihan raya ini mempunyai impak yang mendalam terhadap politik Malaysia.

Najib Razak yang menerajui Barisan Nasional,  menurut majalah itu, dibantu oleh ekonomi yang kuat, mengagihkan kudap-kudapan, iaitu bantuan kewangan untuk keluarga miskin, peningkatan gaji untuk penjawat awam, dan menjanjikan perumahan mampu milik dan lebuh raya baru.

Yang menarik, makalah itu menjangkakan bahawa, sama ada Najib Razak ataupun Anwar Ibrahim akan berakhir kerjaya politik selepas pilihan raya ini.  Jika prestasi BN lemah, beliau akan diketepikan daripada UMNO.  Bagi Anwar pula, seperti yang beliau akui sendiri, kekalahan bermakna berakhirnya kerjaya politiknya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...