Artikel Popular

Friday, April 26, 2013

Jimat-cermat Terus Memburu Mangsa

JUMAAT, 26 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


United Kingdom dilaporkan terselamat daripada kemelesetan curam ganda tiga apabila ekonomi negara itu tumbuh 0.3 peratus bagi suku pertama tahun 2013, mengatasi jangkaan.    Berita gembira ini dijangkakan meredakan tekanan politik terhadap Canselor George Osborne yang begitu gigih melaksanakan langkah jimat-cermat.

Namun, sebuah lagi negara anggota Kesatuan Eropah, iaitu Sepanyol mencatatkan kadar pengangguran tertinggi,  iaitu mencecah 27.2 peratus pada suku pertama tahun ini.  Dengan kadar yang pecah rekod itu dan tidak dijangkakan, perhatian tertumpu pada langkah jimat-cermat yang dilaksanakan di Sepanyol dan kebanyakan negara dalam Kesatuan Eropah.  

Dengan lebih enam juta orang tanpa pekerjaan di Sepanyol dan nasib yang sama menimpa 3.2 juta orang di Perancis, maka jimat-cermat dipersalahkan. Seperti yang dibahaskan oleh Phillip Inman Giles Tremlett, pengangguran memecah rekod di kedua-dua negara, iaitu Perancis dan Sepanyol sebagai impak pemotongan perbelanjaan kerajaan dan runtuhnya keyakinan pengguna memaksa majikan memecat beribu-ribu orang pekerja.

Walau bagaimanapun, Stephen King mengingatkan jangan berdoa untuk pemulihan kerana  kedua-duanya, iaitu Keynesian dan pendukung jimat-cermat  tidak mampu menghadapi realiti baru yang suram tentang dunia yang mengalami pertumbuhan yang perlahan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...