Artikel Popular

Thursday, April 25, 2013

Soros Bermain Api

KHAMIS, 25 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Sejak awal lagi, krisis zon euro yang masuk tahun ketiga, mendapat perhatian +George Soros, hartawan terkenal.  Beliau juga tidak jemu-jemu, meskipun kadangkala naik berang, menggesa Canselor Jerman +Angela MerkeI bertindak menyelesaikan krisis yang berlarutan itu.  Baru-baru ini, Soros menggasak Jerman dan mendesak negara itu meninggalkan euro demi masa depan mata wang bersama itu.

Desakan Soros itu, walau bagaimanapun, mencetuskan kontroversi, seperti yang dapat dilihat dalam tulisan Hans-Wenner Sinn dalam The Guardian dan Project Syndicate, iaitu beliau bermain dengan api. Meskipun para pelabur mengalu-alukan desakan bahawa Jerman perlu memilih menyokong bon euro atau meninggalkan euro, hujah Sinn, jika Soros betul, dan Jerman terpaksa membuat pilihan, banyak orang Jerman pasti mengutamakan untuk meninggalkan euro.  Parti politik baru di Jerman akan menarik lebih banyak sokongan, dan sentimen mungkin beranjak.  "Euro sendiri akan berakhir," tulis Sinn, "lagipun, memang tugas utama untuk memecahkan penguasaan Bundesbank  dalam dasar monetari.

Akan tetapi, Sinn mengingatkan, Soros silap, sejak dari mula lagi beliau tidak mempunyai asas undang-undang untuk mengemukakan tuntutannya. Lebih teruk lagi, bahas Sinn, adalah Soros tidak mengiktiraf sifat sebenar masalah zon euro.  Krisis kewangan yang berlaku sekarang hanya simpton kesatuan monetari  semata-mata yang mendasari penyakit, iaitu negara anggota di selatan kehilangan daya saing.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...