Artikel Popular

Tuesday, April 30, 2013

Hilang dalam Manifesto: Orang Politik Tidak Dapat Membela Nasib Rakyat!

SELASA, 30 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Tatkala Pilihan Raya Umum ke-13 hanya tinggal kurang dari seminggu, pelbagai harapan diberikan dan janji ditaburkan kepada para pengundi khususnya dan rakyat jelatannya amnya.  Tidak kurang orang politik yang berjanji untuk mengurangkan defisit belanjawan, tetapi pada masa yang sama, mengamalkan politik populis dengan menaburkan atau menjanjikan  pelbagai habuan kepada rakyat seandainya mereka menang kelak.

Sekurang-kurangnya dari segi ekonomi, adakah orang politik boleh dipercayai?  Para pengundi di United Kingdom mempunyai jawapan yang kita di Malaysia boleh menjadikannya sebagai ikhtibar atau pegangan.  Menurut tinjauan pendapat yang dijalankan oleh YouGov, yang dipetik oleh +The Guardian, para pengundi memberitahu bahawa orang politik tidak dapat membela nasib mereka. 

Tinjauan itu mendapati bahawa hanya 22 peratus pengundi Konservatif dan 27 peratus pengundi Demokrat Liberal fikir dasar yang betul dapat memulihkan taraf hidup dalam beberapa tahun akan datang.  Kebanyakan pengundi, terutamanya penyokong pakatan hilang kepercayaan terhadap keupayaan tindakan  kerajaan yang segera untuk memulihkan taraf hidup kepada tahap yang dilihat sebelum keruntuhan perbankan.

Kepercayaan, sama ada kerajaan mempunyai kuasa, apatah lagi dasar, untuk memulihkan taraf hidup juga kelihatan merupakan satu isu yang paling menentukan mana parti yang akan kembali semula.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...