Artikel Popular

Thursday, April 25, 2013

Kepercayaan terhadap Kesatuan Eropah Terhakis

KHAMIS, 25 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Tinjauan pendapat  menunjukkan kepercayaan terhadap Kesatuan Eropah yang dilanda krisis, pada tahap paling rendah.  Data daripada Eurobarometer yang dipetik menunjukkan kepercayaan terhadap projek Eropah jatuh lebih pantas jika dibandingkan dengan kadar pertumbuhan.  

Sejak krisis bermula, kepercayaan terhadap Kesatuan Eropah jatuh daripada +10 kepada -22 mata  di Perancis,  +20 kepada -29 mata di Jerman, daripada +30 kepada -22 mata di Italy, daripada +42 kepada -52 mata di Sepanyol, daripada +50 kepada +6 mata di Poland, dan daripada -39 kepada -49 mata di United Kingdom.

Kemerosotan keyakinan  di Jerman, hujah Phillip Inman memburukkan lagi krisis euro.  Bukti menunjukkan bahawa ekonomi yang sangat berkuasa di zon euro terheret ke dalam kemelesetan.  Sementara beberapa buah negara di zon euro bukan sahaja bergelut dengan krisis kewangan, tetapi juga krisis politik, seperti yang diperhatikan oleh Michael Sivy, seperti yang berlaku di Perancis, Italy, dan Sepanyol, manakala negara di selatan Eropah dijangkakan tidak dapat mengelakkan daripada  Kemelesetan Besar.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...