Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Kekalahan Jepun dan kedatangan semula Inggeris merupakan
detik runcing di Tanah Melayu, terutamanya terhadap orang Melayu. Ketika Pendudukan Jepun di Tanah Melayu
selama tiga tahun enam bulan, orang Cina menerima layanan buruk dan banyak yang
dibunuh oleh Jepun. Sebaliknya, orang
Melayu, secara relatifnya, menerima layanan baik daripada Jepun. Jepun selama pemerintahan mereka di Tanah Melayu,
melaksanakan dasar pro-Melayu dan anti-Cina. Perbezaan layanan yang diberikan
oleh Jepun terhadap orang Cina dan orang Melayu memarakkan lagi perseteruan antara kedua-dua kaum ini,
seperti yang dicatatkan oleh Leon Comber, “perasaan benci-membenci yang telah
wujud sekian lama menyebabkan pecahnya rusuhan kaum antara orang Melayu dengan
orang Cina yang serius dalam tempoh kira-kira sebulan selepas Jepun menyerah
diri dan kembalinya Inggeris” (Comber, 2007: 54). Perasaan perkauman menampakkan ketegangan
ketika pemerintahan Jepun. Orang Melayu dan orang Cina lebih terpisah dalam
kehidupan semasa zaman peperangan (Abdul Rahman, 2015: 8). Tambahan pula,
“Jepun memberikan keutamaan kepada orang Melayu untuk menyertai perkhidmatan
pentadbiran, polis, dan tentera tempatan, yang menyebabkan timbul perasaan
benci yang kuat dalam kalangan orang Cina terhadap orang Melayu, terutamanya
apabila Jepun menggunakan unit tentera Melayu menentang kuasa tentangan Cina”
(Ariffin, 2015: 42; rujuk juga Abdul Rahman, 2015: 9).
Akibat kekejaman Jepun,
banyak orang Cina menyertai Tentera Rakyat Malaya Menentang Jepun (Malayan People’s Anti-Japanese Army –
MPAJA) yang didukung oleh Parti Komunis Malaya (PKM). “Menjelang kedatangan semula Inggeris ke Tanah
Melayu, MPAJA bermaharajalela dengan mengetepikan undang-undang. Mereka menggunakan undang-undang sendiri
untuk membicarakan orang (kebanyakannya orang Melayu) yang disyaki bekerjasama
dengan Jepun (Comber, 2007: 54; Abdul Rahman, 2015: 9; rujuk juga Ariffin,
2015: 45). MPAJA juga cuba merampas
kuasa dan menggulingkan Sultan Kedah dan merancang menculik Sultan Abu Bakar di Pahang. Di Kota Bharu pula, kumpulan gerila Cina dari
Kuomintang mengambil alih bandar itu dan menanamkan rasa takut dalam kalangan
rakyat tempatan (Ariffin, 2015: 43 – 45).
Keganasan disahut dengan
keganasan – itulah yang benar-benar berlaku ketika itu. “Banyak kejadian rusuhan kaum yang berlaku
ekoran tindakan ganas MPAJA, seperti yang berlaku di Batu Pahat, Sungai Manik,
dan Sabak Bernam, dalam usaha orang Melayu berindak balas terhadap keganasan
orang Cina. Pada 30 Disember 1945,
kira-kira 100 orang Cina menyerang kampung Melayu di Lambur, Perak” (Abdul
Rahman, 2015: 9).
Tatkala Tanah Melayu
terjebak ke dalam kancah anarki, “Inggeris yang bersiap sedia untuk kembali
semula, Jabatan Timur Pejabat Tanah Jajahan Inggeris segera membuat rancangan
dan menggubal perlembagaan Tanah Melayu yang berbeza sama sekali, yang dikenali
sebagai Malayan Union. Tujuannya adalah
untuk menyelaraskan dan menyatukan pentadbiran Tanah Melayu, dan memperkenalkan
kerakyatan yang sama bagi tujuan memenuhi tuntutan orang bukan Melayu untuk
memikul sebahagian tanggungjawab dalam pentadbiran negara” (Comber, 2007: 55).
Rancangan Malayan Union yang dirangka pada masa perang oleh Jabatan Tanah
Jajahan diwujudkan hanya enam bulan
selepas Pendudukan Jepun ke atas Tanah Melayu.
Sir Harold MacMichael yang ditugaskan untuk merundingkannya dengan
Raja-Raja Melayu tiba pada bulan Oktober 1945. Beliau telah pun menemui
kesembilan-sembilan Raja Melayu pada bulan Disember 1945 dan mendapatkan
persetujuan mereka terhadap cadangan yang baharu itu (Comber, 2007: 59). Malayan Union terdiri daripada semua negeri
Melayu, termasuk Pulau Pinang dan Melaka, tetapi tidak termasuk Singapura.
Pada 22 Januari 1946,
kerajaan British mengeluarkan Kertas Putih mengandungi butiran tentang dasar
Malayan Union, antaranya Malayan Union yang akan dibentuk diketuai oleh seorang
gabenor Inggeris. Raja-Raja Melayu hanya berkuasa dalam urusan adat dan agama
Islam sahaja. Taraf kewarganegaraan akan diberikan kepada orang bukan Melayu
yang berumur 18 tahun ke atas dan telah tinggal selama 10 tahun di Malayan
Union dari tempoh 15 tahun sebelum 15 Februari 1942 (Nik Anuar, Muhammad dan
Abd. Ghapa, 2011: 77). Wujudnya Malayan
Union bermakna pengambilalihan kuasa Negeri-Negeri Melayu dan taraf Raja-Raja
Melayu dikurangkan menjadi patung-patung sahaja dalam soal-soal agama (Comber,
2007: 59).
British boleh dikatakan
memperkenalkan Malayan Union pada masa yang silap dan juga silap percaturan,
atau gagal memahami “mood” atau perasaan orang Melayu ketika itu. Satu demi satu malapetaka atau krisis yang
melanda menyebabkan orang Melayu semakin berani dan tabah: “alah bisa tegal
biasa.” Kesan Pendudukan Jepun masih segar dalam ingatan mereka, bukan sahaja
kekejaman, bahkan yang lebih penting, kesannya yang meniupkan dan membangkitkan nasionalisme dalam kalangan orang Melayu. Seperti yang
diperhatikan oleh John Funston, kesan
Pendudukan Jepun hampir pasti menandakan titik tolak yang besar dalam
perkembangan politik Melayu. Pendudukan
itu mempolitikkan kaum tani Melayu hingga ke takat yang mereka dapat digerakkan
dan digembleng sebaik-baik sahaja selepas perang, dan memberi mereka yang telah
pun mempunyai kesedaran politik keyakinan baharu dalam perjuangan menentang
kolonialisme (Funston, 1980: 35).
Tambahan pula, ketika itu, Tanah
Melayu bergolak dan orang Melayu merasakan diri mereka terancam akibat
keganasan yang dilakukan oleh pertubuhan
yang mewakilik orang Cina. “Satu faktor
yang menambahkan lagi perasaan syak wasangka orang Melayu adalah disebabkan
oleh bertambahnya kegiatan PKM, yang kebanyakan ahlinya orang Cina” (Comber,
2007: 62). Mereka menempuh pengalaman
yang paling pahit akibat kekejaman Kesatuan Rakyat Menentang Jepun (Malayan People’s Anti-Japanese Union – MPAJU)/MPAJA (Cheah, 2014: 196).
Nasionalisme Melayu pada
amnya menerima dorongan seterusnya daripada peristiwa yang berlaku berikutan sebaik-baik
sahaja Jepun menyerah kalah. Sebelum
British mampu menduduki semula Tanah Melayu, MPAJA Cina yang paling berpengaruh
mewujudkan kawalan pentadbiran de facto
mengawal pekan dan kota, pada mulanya melancarkan tindakan balas terhadap orang
yang bekerjasama dengan Jepun; iaitu
dalam kebanyakan kes, adalah terhadap orang Melayu. Orang Melayu yang terkejut dengan apa yang berlaku, berjaya
melawan balik, dan “justeru, menjelang kepulangan semula British ke Tanah
Melayu pada tahun 1945, orang Melayu jauh daripada hanyut ke dalam kelenaan
politik (political slumber). Pada ketika itu setiap tiga aliran
nasionalisme politik Melayu telah mewujudkan ceruk (niche) khusus masing-masing, meskipun tidak ada satu pun
dikembangkan menjadi gerakan massa. Tiga
aliran itu ialah golongan reformis Islam, Kesatuan Melayu Muda (KMM), dan golongan daripada latar
belakang aristokrat (Funston, 1980: 36).
(Dipetik daripada Bab Empat, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment