Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Ekonomi Melayu menjadi
tumpuan Ungku Aziz apabila pada tahun
1957 beliau menulis “Zahir dan Batin Ekonomi Melayu” dalam Utusan Melayu, Singapura, pada 22, 23,
25, dan 26 Februari (Ungku A. Aziz,
1975: 77 - 100). Sebelum ini, rencana berkenaan bersama-sama beberapa rencana
lain diterbitkan dalam Renchana2 Ekonomi dan Kemiskinan [sic]. “Rencana
itu beliau tulis dengan harapan ia akan menjadi satu asas untuk memikirkan
dengan lebih jelas tentang hal keadaan dan masalah-masalah yang sebenarnya
berkenaan ekonomi orang Melayu” (Ungku
A. Aziz, 1975: 77). Dalam rencana itu
juga, beliau membahaskan penindasan dan
“perampasan” modal Melayu dan
bukan Melayu terhadap “lebihan” yang dihasilkan oleh petani dan nelayan Melayu.
Justeru, bagi beliau, “menggantikan pemodal-pemodal dan lain-lain yang
seumpamanya itu dengan sebilangan orang Melayu tidak akan menyelesaikan
masalah-masalah ekonomi orang Melayu.”
Hujah beliau, “gerak-geri kaum pemodal Melayu tidak akan berbeza dengan
gerak-geri kaum pemodal bukan Melayu.
Bahkan, pemodal-pemodal Melayu boleh jadi lebih keras menindas
orang-orang kampung dalam perniagaan daripada pemodal-pemodal bukan Melayu
tadi, kerana pengalaman mereka dalam lapangan ini masih kurang” (Ungku A. Aziz,
1975: 79; huruf condong oleh beliau sendiri.)
Di sini, beliau membahaskan eksploitasi atau penindasan kaum tani dan
nelayan Melayu oleh pemodal dan bagaimana lebihan yang dihasilkan oleh mereka
dirampas oleh modal.
Rosa Luxemburg menegaskan bahawa pengumpulan modal
mempunyai dua ciri; yang pertama, yang melibatkan pasaran komoditi dan tempat
yang nilai lebihan dihasilkan, iaitu kilang, lombong, dan estet pertanian. Di sini, hak pemilikan berubah dalam cara
pengumpulan menjadi pengambilan (appropriation) harta orang lain,
bagaimana pertukaran komoditi menjadi eksploitasi, dan kesamaan menjadi
peraturan kelas (class rule).
Satu lagi aspek pengumpulan modal melibatkan hubungan antara kapitalisme
dengan ragam pengeluaran (modes of
production) bukan kapitalis yang mula menjelma di pentas antarabangsa
(Harvey, 2005: 137).
Kemiskinan orang Melayu
benar-benar menjiwai diri Ungku Aziz. “Kecintaan beliau kepada masalah kemiskinan
bermula sejak beliau masih kecil lagi... suasana sekeliling masyarakat Melayu
yang tidak jauh dari dunia kemiskinan itu cukup mempengaruhi keperibadian
beliau” (Aziz Zariza, 1982: 21-
22). Meskipun dekad 1970-an 1980-an
terutamanya, menyaksikan “ledakan kajian” tentang kemiskinan luar bandar
khususnya, dan ketidaksamaan di negara
ini yang dijalankan oleh para pengkaji atau ahli sains sosial tempatan dan
asing, Ungku Aziz yang paling menonjol dan dianggap mempunyai wibawa atau
autoriti, seperti yang diakui oleh
Faaland, Parkinson, dan Rais. “Keprihatinan terhadap kemiskinan orang
Melayu, terutama kemiskinan dan ketaksamarataan di luar bandar digambarkan
dalam tulisan Profesor Diraja Ungku Aziz. Pengaruh beliau terhadap ahli ekonomi
dan ahli politik Melayu yang muda adalah besar, yakni sejak zaman mereka
menuntut di universiti di Singapura dan Malaysia, malahan juga mereka yang
menuntut di luar negeri. Mereka ini ‘diserahkan’ dengan tugas untuk
membaiki nasib bangsa dan negara mereka, telah berjaya mengetengahkan
sesetengah buah fikiran Ungku Aziz ke dalam dasar dan program tertentu apabila
memegang jawatan-jawatan penting dalam bidang pentadbiran dan perancangan
negara” (Faaland, Parkinson, dan Rais, 1991: 234). Teori utama yang dikemukakan oleh Profesor
Ungku Aziz ialah kemiskinan orang Melayu disebabkan “daya pengeluaran yang
rendah, eksploitasi dan orang tengah, terbiar, dan dasar kerajaan yang
memberikan tumpuan yang lebih terhadap bandar” (Faaland, Parkinson, dan Rais,
1991: 234). Isu ini diperkembangkan
lagi dalam pelbagai kajian lain. Berbagai-bagai kategori kemiskinan telah
dikenal pasti, seperti kemiskinan teras dalam kalangan pekebun kecil, penanam
padi, dan lain-lain, juga kemiskinan mengikut wilayah. Bermacam-macam dasar
yang terperinci untuk menangani masalah tersebut telah dicadangkan. Beberapa institusi khusus telah ditubuhkan
bagi menyelesaikan masalah tersebut... Penyelesaian yang dicadangkan, termasuk
penyelesaian berbentuk sosialis dan Marxis, di samping pelbagai kaedah yang
dicadangkan oleh badan antarabangsa, seperti Bank Dunia dan Bank Pembangunan
Asia (Faaland, Parkinson, dan Rais, 1991: 234).
Bagi Ungku Aziz, kemiskinan
mereka hanya boleh dipelajari melalui penyelidikan. Justeru, beliau banyak
bertanggungjawab terhadap penyelidikan dalam usaha menangani kemiskinan di
negara ini. Beliau menjalankan
penyelidikan tentang punca kemiskinan luar bandar, di samping mengenal pasti
kaedah untuk membasmi kemiskinan. Tambahan pula, “penglibatannya dengan
RIDA (Lembaga Kemajuan Kampung dan Perusahaan atau Rural and Industrial Development Authority), iaitu sebagai
penasihat pada tahun 1952, menjadikan
kemiskinan luar bandar punca kepakaran beliau.
Secara lebih dekat, membolehkan Ungku Aziz mengkaji, menulis, dan
menghasilkan kertas kerja tentang kemiskinan orang Melayu” (Ramlah, 2005: 248).
Ungku Aziz adalah antara intelek
Melayu yang banyak membincangkan kemiskinan orang Melayu melalui tulisannya
yang bertajuk “Facts and Fallacies about the Malay Economy” dan “Poverty and
Rural Development in Malaysia.”
Penelitian beliau menyimpulkan pada ketika itu kira-kira 76 peratus
Melayu bekerja sebagai petani dan nelayan, dan 80 peratus tinggal di desa
dengan memperoleh pendapatan paling rendah. Menurut Ungku Aziz, masalah
kemiskinan utama ialah masalah kemiskinan Melayu dan kemiskinan desa dan menyarankan
beberapa penyelesaian, antaranya melalui pembangunan desa, reformasi institusi,
dan gerakan koperasi. Ungku Aziz
mengaitkan kemunduran Melayu dengan sistem eksploitasi “monopoli-monopsoni” dan
juga pengabaian sektor desa (Chamhuri, 2008: 218 – 219). Beliau menekankan
perlunya reformasi institusi supaya halangan fundamental terhadap pembangunan
desa dan pembasmian kemiskinan dapat
diketepikan (Chamhuri dan Nik Hashim, 1991: 122).
Meskipun kemiskinan dalam
kalangan orang Melayu dibincangkan oleh beberapa tokoh sebelum dan selepas Perang Dunia Kedua, “ahli akademik yang
paling penting ketika itu, khusus dalam penyelidikan empirikal, ialah Ungku
Aziz, seorang ahli ekonomi” (Shamsul
Amri, 2007: 74). Pertama, Ungku Aziz menghuraikan dan membuktikan bahawa
kemiskinan orang Melayu tergolong dalam
fenomena kemiskinan luar bandar kerana
kemiskinan sedemikian terikat rapat
dengan soal tanah. Kedua, Ungku Aziz
juga memperkenalkan satu ukuran atau indeks, tentang kemiskinan Melayu luar
bandar, yang dipanggilnya sarong index,
suatu ukuran kemiskinan luar bandar yang cukup asli dan kemudiannya menjadikan
Ungku Aziz terkenal di seluruh dunia.
(Dipetik daripada Bab Satu, Pemerkasa Menara Gading, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment