Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Berbanding dengan beberapa orang pemimpin, seperti Tun
Syed Nasir Ismail, Tun Abdul Rahman Ya’kub, mantan Menteri Pelajaran, Tun Datu
Mustapha, dan Dato’ Seri Anwar
Ibrahim - semasa dalam kerajaan –
terkenal sebagai pejuang bahasa,
sebaliknya boleh dikatakan, nama Tun Ghazali Shafie tenggelam, padahal bahasa Melayu juga di hati beliau.
Ghazali
pernah menulis, “sebelum kedatangan penjajah, kaum bumiputera dan bukan
bumiputera bertutur dalam bahasa yang sama, kerana orang yang menggunakan
bahasa ini ialah pedagang, tersebar dan
menjadi lingua franca Kepulauan Melayu.
Bahasa itu ialah bahasa Melayu.
Dalam bahasa itu mereka menyanyi lagu yang sama dan mereka menari tarian
yang sama. Walau bagaimanapun, sistem pemerintahan tidak langsung British yang tidak
membenakan kedua-duanya, iaitu politik dan ekonomi berpusat dalam tangan orang
Melayu, menggalakkan orang Melayu meninggalkan aktiviti komersial dan menyertai
kumpulan kaum tani yang dimanjakan.
Akibatnya, bahasa Melayu sayup dalam lingkungan komersial dan perniagaan
di Tanah Melayu, akhirnya bahasa ini hanya
untuk istana dan kaum tani” (Ghazali, 1985: 47; huruf condong oleh saya
sendiri).
Ketika
menyampaikan ceramah melalui Radio Malaysia pada tahun 1959, Ghazali Shafie
sudah mempunyai impian tentang kewujudan bangsa Malaya, yang menurut beliau,
“memang ada satu bangsa Malaya.” Dengan mengemukakan bahawa “bangsa yang ada
dalam sesebuah negara bukannya ditentukan oleh keturunan darah atau kulit,
tetapi adalah suatu pandangan hidup yang kita pusakai, satu cara pemikiran dan
perasaan yang sama,” maka beliau menegaskan bahawa “peri mustahaknya satu
bahasa yang sama merupakan satu keperluan.”
Oleh sebab bahasa yang sama merupakan
satu tali pengikat, dan oleh itu, tentulah hal ini mustahak bagi
pembentukan dan pelahiran satu corak rupa bangsa, maka kerajaan sedang
melaksanakan dasar pelajaran yang bertujuan maksud itu (Ghazali, 1981: 131 – 133).
Dalam proses pembentukan Malaysia, wujud kebimbangan
dalam kalangan pemimpin Melayu di Semenanjung berkenaan komitmen Singapura
untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan Singapura. Ghazali Shafie pernah mengesyorkan kepada
para pemimpin Tindakan Rakyat (PAP) Singapura supaya mereka mestilah menunjukkan kecenderungan terhadap bahasa Melayu jika mereka inginkan pemimpin Melayu di Semenanjung menerima
Singapura dalam hubungan Perlembagaan
yang lebih rapat. Bahkan, beliau menganjurkan
semua sekolah di Tanah Melayu dan Singapura sepatutnya dimililknegarakan
dan semua sekolah rendah yang bahasa pengantar ialah bahasa Melayu harus
mengajar bahasa Inggeris dan Mandarin
dan peruntukan Perlembagaan harus dijadikan peluang untuk belajar mana-mana sebagai mata pelajaran di peringkat menengah
dan pengajian tinggi (Ghazali, 2004: 25
– 26; Ghazali, 2015: 30).
Pada
waktu itu, kempen Bahasa Kebangsaan dengan slogannya
“Bahasa Jiwa Bangsa” sedang hangat,
“tetapi Tunku dan Razak menolak cadangan
saya, walaupun saya berpendapat jika dasar tersebut diterima oleh Perikatan (UMNO-MCA-MIC), akan
lenyaplah tohmahan bahawa bahawa bahasa Inggeris dan Mandarin akan dihapuskan
di Tanah Melayu,” tulis Ghazali (2004:
25 – 26; 2015: 30).
Ketika menjadi Menteri Penerangan pada awal
tahun 1970-an, Ghazali Shafie memastikan supaya bahasa Malaysia digunakan ketika
mengumumkan program dalam bahasa lain dan program radio diatur supaya satu
rangkaian tidak sentiasa menyiarkan program dalam satu bahasa sahaja (Milne dan
Mauzy, 1982: 474 – 475).
Ghazali Shafie pernah
menegaskan bahawa, “kedaulatan bahasa Malaysia pada hari ini tidak
dipersoalkan lagi, meskipun kekurangan bilangan anak Melayu dalam bidang
kedoktoran dan terutamanya dalam bidang kejuruteraan masih wujud” (Ghazali,
1981: 87). Ketika berucap sempena penerimaan
Ijazah Kehormat Doktor Persuratan, di Universiti Malaya pada tahun 1971,
beliau mengemukakan gagasan agar “penekanan diberikan kepada sastera bahasa
Malaysia memandangkan bahawa kebudayaan tulen negara ini berteraskan
kebumiputeraan sambil disisip oleh unsur kebudayaan lain.” Dengan berpegang bahawa “bahasa menunjukkan
bangsa,” beliau menegaskan bahawa, “rakyat Malaysia dikenali kerana bahasa
Malaysia mereka. Budi pekerti mereka
membuktikan kemurnian kesusilaan mereka” (Ghazali, 1981: 184).
Bahasa Malaysia bukannya bahasa orang Melayu semata-mata,
hujah Ghazali Shafie, tetapi bahasa setiap orang di negara ini dan kempen
menjadikan bahasa ini bahasa rasmi dan bahasa yang sesuai pada masanya diterima sebagai bahasa wacana untuk
semua rakyat Malaysia merupakan tanggungjawab bukannya orang Melayu semata-mata,
tetapi setiap orang di negara ini (Ghazali, 1985: 3).
Dualisme dalam sistem pendidikan di negara ini,
menurut Ghazali, akan menghalang kemajuan ke arah Malaysia
hari esok untuk membentuk anggota zaman saintifik dan teknologi. Di sini, beliau menjelaskan mengapa kerajaan
menggubal dasar pelajaran yang mengambil
kira objektif perlunya kepaduan sosial
dan perpaduan yang mengimlakkan anak-anak kita, tanpa mengira kaum, sepatutnya
diajar dalam satu aliran pengajaran, iaitu bahasa Malaysia (Ghazali, 1985: 34).
(Dipetik daripada Bab Tujuh, Pengukir Sejarah Pembina Bangsa, Jilid II, yang dapat diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment