Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Nyata bahawa dalam
membahaskan dan menganalisis kemunduran, kemiskinan, dan
penindasan atau eksploitasi yang berlaku dalam masyarakat luar bandar di
negara ini, Syed Husin Ali ada kalanya
berpegang pada ekonomi politik Andre Gunder Frank: metropolis-satelit. Namun begitu, ada kalanya juga, beliau
bercanggah dengan sendiri apabila beliau berhujah bahawa “kemiskinan di kampung
wujud kerana keadaan terbiar dan penindasan”
(Syed Husin, 1979: 11). Dengan
menyebut keadaan terbiar, sekali gus bermakna kaum tani dan sektor luar
bandar terasing daripada sistem dunia moden, iaitu sistem dunia kapitalis. Justeru, jika benar-benar keadaan terbiar, bagaimana pula dakwaan beliau bahawa sistem ekonomi
kapitalis menyerap ke dalam kawasan luar bandar? Anehnya,
beliau bermati-matian berhujah bahawa berlaku penindasan, dan oleh itu,
berlaku perampasan lebihan serta pengumpulan modal terhadap hasil yang dikeluarkan oleh kaum tani dan
sektor luar bandar. Dalam proses ini,
seperti yang pernah beliau hujahkan, tuan tanah, orang tengah, pemodal
tempatan, dan pemodal monopoli asing bersekongkol.
Dalam buku Apa Erti Pembangunan yang tebalnya kurang daripada 100
halaman, yang merupakan himpunan makalah yang pernah diterbitkan dari tahun
1966 – 1974, Syed Husin menulis dalam
pengantar: “Sudah lama saya memandang berat kepada masalah kemiskinan rakyat
dan kemunduran negara... masalah ini
sangat serius dan melibatkan sebahagian besar penduduk negeri ini” (Syed Husin,
1979: vii). Beliau mempersoalkan ukuran yang
digunakan oleh ahli ekonomi untuk mengukur pembangunan ekonomi atau
kemajuan ekonomi, iaitu pendapatan individu dalam masyarakat. Seterusnya, beliau tidak bersetuju pendapatan
purata digunakan untuk mengukur kemajuan ekonomi negara kerana menurut
beliau, “pendapatan purata tidak
memberikan gambaran tentang kedudukan dan kemajuan golongan masyarakat dalam
sesebuah negeri” (Syed Husin, 1979: 2 – 3). Apabila beliau menyebut “pendapatan
purata” digunakan untuk mengukur
kemajuan ekonomi sesebuah negara, sebenarnya kenyataan beliau itu boleh
menimbulkan tanda tanya dan boleh mengelirukan.
Hal ini demikian kaedah ini memang mudah, dan oleh itu, mustahil pihak
kerajaan, penggubal dasar, atau ahli ekonomi bergantung pada pendapatan purata
atau pendapatan per kapita semata-mata
untuk mengukur kemajuan ekonomi atau pembangunan ekonomi. Bahkan, untuk mengukur pendapatan, apatah
lagi mengukur kemajuan atau pembangunan,
boleh dikatakan “pendapatan purata” terlalu mudah; sebaliknya,
orang menggunakan pendapatan isi rumah median. Untuk mengukur agihan
pendapatan, orang selalunya menggunakan koefisen Gini.
Syed Husin juga mengkritik sistem laissez
faire, sistem ekonomi bebas, yang
diamalkan di Malaysia. Dalam sistem ini,
hujah beliau, dalam bidang ekonomi, orang yang kuat ialah orang yang menguasai
modal, yang sebahagian besar bukannya anak negeri. Dalam sistem ini, yang akan
menanggung kerugian sebesar-besarnya adalah yang kurang modal atau tidak
bermodal, terutama petani, buruh, dan nelayan. Sebagai alternatif kepada laissez
faire beliau mencadangkan gerakan kerjasama (Syed Husin, 1979: 13; 2015:
161). Apabila beliau mencadangkan
gerakan kerjasama atau koperasi, dari segi idea, beliau nampaknya sealiran
dengan Profesor Diraja Ungku Aziz. Ungku Aziz yang berminat dengan soal
syarikat kerjasama dan rapat hubungannya dengan pekebun kecil, sering mengajak Syed Husin bersama-samanya apabila
beliau melawat dan menyampaikan
ceramah (Syed Husin, 2012: 77). Dari
segi dasar, Syed Husin, nampaknya
menyokong usaha Abdul Aziz Ishak, Menteri Pertanian dan Kerjasama ketika itu,
yang cuba melaksanakan projek koperasi, tetapi tidak kesampaian (Abdul Aziz,
tiada tarikh: Bab 3 dan Bab 4; Ishak, 1996: 225).
Dalam bukunya yang lain, Syed Husin
(2008: 119), berhujah bahawa “kemiskinan
dan jurang ketidaksamaan ekonomi yang kian melebar itu adalah akibat yang
berhubung rapat dengan sistem ekonomi yang menggalakkan falsafah laissez
faire atau ekonomi bebas.” Beliau
meragui bahawa sistem ekonomi bebas ini menguntungkan orang Melayu, bahkan
mana-mana golongan miskin di negara ini (Syed Husin, 2008: 120). Bahkan, beliau mengingatkan penyusunan semula
masyarakat melalui sistem ekonomi bebas boleh menimbulkan sebilangan kecil
pemodal atau kapitalis Melayu yang jauh lebih besar pendapatan mereka daripada
sebilangan besar petani. Di sini, Syed
Husin cuba melihat kemungkinan berlakunya persekongkolan modal Melayu dengan
modal bukan Melayu dari dalam dan luar negara untuk melakukan bermacam-macam
penindasan ke atas petani dan pekerja yang berpendapatan rendah demi
memaksimumkan keuntungan mereka (Syed Husin, 2008: 142).
Dari segi pembasmian kemiskinan, Syed Husin tidak menafikan “kewajaran” penekanan kerajaan terhadap daya pengeluaran atau produktiviti yang rendah, namun hujah beliau, “puncanya, ialah sistem yang ‘mengambil’ secara tidak langsung dan halus, sebahagian daripada hasil titik peluh orang miskin itu” (Syed Husin, 2008: 138). Bagi beliau, pengambilan ini berlaku di pelbagai peringkat. Di peringkat pengeluaran, melalui amalan bahagi dua atau sewaan, menyebabkan petani terpaksa menyerahkan sebahagian besar hasil yang diperoleh kepada tuan tanah. Seterusnya, di peringkat pemasaran yang mengamalkan sistem monopoli dan monopsoni, “yang menyebabkan petani mendapat harga rendah bagi hasil pengeluaran yang mereka jual dan mesti membayar harga yang tinggi bagi barang keperluan yang mereka gunakan” (Syed Husin, 2008: 138). Beliau mendedahkan rantaian penindasan atau eksploitasi terhadap petani miskin: tuan tanah dan orang tengah di peringkat kampung, yang ditindas pula oleh saudagar atau pemodal besar di peringkat kebangsaan, yang sebahagian besarnya pula menjadi mangsa kepada pemodal monopoli asing. Golongan yang terhimpit teruk sekali di bawah penindasan berlapis-lapis itu ialah para petani (Syed Husin, 2008: 138). Beliau sebenarnya melihat rantaian penindasan yang melibatkan pelbagai peringkat, dari kampung ke peringkat kebangsaan, dalam konteks teori pergantungan metropolis-satelit.
Dari segi pembasmian kemiskinan, Syed Husin tidak menafikan “kewajaran” penekanan kerajaan terhadap daya pengeluaran atau produktiviti yang rendah, namun hujah beliau, “puncanya, ialah sistem yang ‘mengambil’ secara tidak langsung dan halus, sebahagian daripada hasil titik peluh orang miskin itu” (Syed Husin, 2008: 138). Bagi beliau, pengambilan ini berlaku di pelbagai peringkat. Di peringkat pengeluaran, melalui amalan bahagi dua atau sewaan, menyebabkan petani terpaksa menyerahkan sebahagian besar hasil yang diperoleh kepada tuan tanah. Seterusnya, di peringkat pemasaran yang mengamalkan sistem monopoli dan monopsoni, “yang menyebabkan petani mendapat harga rendah bagi hasil pengeluaran yang mereka jual dan mesti membayar harga yang tinggi bagi barang keperluan yang mereka gunakan” (Syed Husin, 2008: 138). Beliau mendedahkan rantaian penindasan atau eksploitasi terhadap petani miskin: tuan tanah dan orang tengah di peringkat kampung, yang ditindas pula oleh saudagar atau pemodal besar di peringkat kebangsaan, yang sebahagian besarnya pula menjadi mangsa kepada pemodal monopoli asing. Golongan yang terhimpit teruk sekali di bawah penindasan berlapis-lapis itu ialah para petani (Syed Husin, 2008: 138). Beliau sebenarnya melihat rantaian penindasan yang melibatkan pelbagai peringkat, dari kampung ke peringkat kebangsaan, dalam konteks teori pergantungan metropolis-satelit.
“Mengambil” yang dibangkitkan oleh Syed
Husin, pada hakikatnya dalam bahasa Marxis, ialah perampasan terhadap lebihan yang dihasilkan
oleh kaum tani; atau memetik David Harvey, “pengumpulan melalui perampasan,”
yang antara melalui pengkomoditian dan penswastaan tanah (Harvey, 2003:
145). Tuan tanah, menurut Harvey, ialah
golongan pemberi sewa (rentier class) yang mengambil semua kekayaan dan
pendapatan tanpa memberikan apa-apa tumpuan pada pengeluaran. Dengan konsep pemberi sewa yang lebih luas,
yang menggabungkan tuan tanah tradisional dengan semua bentuk pemilikan harta
yang dengan sendirinya tidak produktif, tetapi dengan memudahkan pengambilan
kekayaan dan pendapatan (Harvey, 2014: 260 -261).
Pendirian beliau terhadap Dasar Ekonomi
Baru (DEB), seolah-olahnya beliau tidak menentang sepenuhnya dasar
yang bermatlamat membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum dan menyusun
semula masyarakat. Hanya yang berbeza,
beliau terang-terangan menolak
sistem ekonomi bebas atau laissez faire, yang menurutnya, menghalang
pembasmian kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat. Beliau juga tidak bersetuju dengan pengenalpastian punca kemiskinan oleh
kerajaan yang dikaitkan dengan produktiviti yang rendah, kerana bagi beliau,
punca sebenarnya, ialah penindasan atau eksploitasi.
Satu aspek lagi yang Syed Husin tidak setuju, ialah dari
segi cara pembasmian kemiskinan, kerana hujah beliau, “kemiskinan paling meluas
sekali dalam sektor pertanian di luar bandar dan sewajarnya diberikan peruntukan
yang besar untuk sektor ini.” Beliau memetik peruntukan pembangunan dalam
Rancangan Malaysia Ketiga, 1976 – 1980, yang berjumlah RM18,555 juta, daripada
jumlah itu, kira-kira RM4,746 juta (25.5 peratus) untuk pertanian dan
pembangunan luar bandar, yang melibatkan pembukaan tanah rancangan baharu, tanaman semula getah, dan parit serta tali
air (saliran). Beliau nampaknya bersetuju dengan pembukaan tanah rancangan itu mengatasi
masalah ketiadaan dan kekurangan tanah. “Walau bagaimanapun,” hujah beliau,
“rancangan ini belum cukup untuk menyelesaikan masalah kekurangan dan kelaparan
tanah” (Syed Husin, 2008b: 138).
Pada suatu ketika, kajian kemiskinan di
Semenanjung Malaysia menjadi tumpuan ahli ekonomi, seperti Ungku Aziz dan
E.K. Fisk, kemudian oleh ahli
antropologi/sosiologi, seperti Raymond Firth,
Michael Swift, dan Syed Husin Ali.
“Sementara dalam teori Aziz, akar umbi kemiskinan orang Melayu terletak
pada tiga faktor, iaitu pengabaian, produktiviti rendah, dan eksploitasi
pengeluaran tani oleh orang tengah monopoli-monopsoni” (Kamal, 1976: 25), “dengan
menggunakan ragam analisis yang berbeza, Syed Husin Ali
menganalisis bahawa proses penumpuan
tanah ialah faktor ekonomi paling penting dalam menjelaskan kemiskinan luar
bandar” (Kamal, 1976: 28). Dalam “Penumpuan Milik Tanah dan
Kemiskinan di Kalangan Melayu Luar Bandar” berdasarkan penyelidikan di empat
komuniti kampung, iaitu Kangkong (Kedah), Kerdau (Pahang), Bagan (Johor), dan
Changkat Larang (Perak), beliau menunjukkan bahawa wujud dua faktor yang
menggalakkan pengumpulan tanah, iaitu wujudnya dorongan ekonomi dan sosial, dan
wujudnya institusi yang memungkinkan atau yang menggalakkan pengumpulan (Syed
Husin, 1979: 23). Beliau menjelaskan
bahawa proses pengumpulan dan perlucutan milik tanah berlaku serentak. Akibatnya, sebilangan kecil orang memiliki
sebahagian besar tanah, manakala sebilangan besar kekurangan tanah ataupun
tidak memiliki tanah sama sekali (Syed Husin, 1979: 29).
Dalam membahaskan kemiskinan dalam
kalangan petani, Syed Husin tidak bersetuju dengan hujah bahawa “faktor
bilangan penduduk adalah satu-satunya atau faktor yang terpenting sekali
mengakibatkan kelaparan tanah dan kemiskinan dalam kalangan orang luar bandar.”
Sebaliknya, hujah beliau, “peresapan sistem ekonomi kapitalis ke
kampung-kampung telah menimbulkan golongan orang yang telah dapat memperbaiki
kedudukan ekonomi mereka dengan tidak mengira kesannya ke atas orang lain”
(Syed Husin, 1979: 30). Beliau dapat
mengenal pasti golongan kecil ini, yang terdiri daripada orang tengah, tuan
tanah, dan peminjam wang. Beliau bersetuju dengan Ungku Aziz bahawa pentingnya
faktor penindasan oleh orang tengah dan tuan tanah, memanglah tidak boleh diperkecil apabila menganalisis
keadaan kemiskinan orang Melayu di kampung (Syed Husin, 1979: 30).
Dengan menyangkal kajian yang
menunjukkan bahawa kemiskinan berpunca daripada keciciran pembukaan tanah dan perkembangan teknologi di belakang
penambahan bilangan penduduk dan ada
kena mengena sistem kepercayaan orang Melayu, Syed Husin menegaskan bahawa
“struktur dan institusi ekonomi-politik pada masa ini merupakan punca lebih
besar yang menyebabkan kemiskinan. Dalam
masyarakat Melayu, perlanjutan sistem feudal yang menjelmakan tuan-tuan tanah,
dan perkembangan sistem kapitalis yang membawa ekonomi kewangan serta orang
tengah, menimbulkan berbagai-bagai institusi dan orang yang boleh mengancam
hidup petani miskin” (Syed Husin, 1979: 34 – 34).
Sementara Syed Husin kelihatan
teragak-agak untuk mengatakan bahawa DEB berjaya mengurangkan kemiskinan, rakan
karibnya, Ishak Shari mempunyai pendirian yang agak berbeza. Menurut Ishak, matlamat DEB untuk
mengurangkan kadar kemiskinan di Semenanjung kepada 15.0 peratus pada tahun
1990 sudah tercapai; demikian juga di Sabah dan Sarawak. Untuk kadar kemiskinan di kawasan luar bandar di Semenanjung, didapati berkurangan
58.2 peratus pada tahu 1970 kepada 19.3 peratus pada tahun 1989. Sementara di kawasan luar Sarawak, kadar kemiskinan berkurangan daripada 60.0 peratus pada tahun
1976 kepada 24.7 peratus pada tahun 1989.
Di Sabah pula, kadar kemiskinan luar bandarnya menurun daripada 58.6
peratus pada tahun 1976 kepada 39.1 peratus pada tahun 1989 (Ishak, 1996:
233). Ishak (1996: 233), dalam esei penghargaan kepada
Syed Husin, merumuskan bahawa “kadar kemiskinan di luar bandar Malaysia
berkurangan daripada 49.9 peratus pada 1976 kepada 21.8 peratus pada tahun 1989.
Bilangan isi rumah miskin di kawasan luar bandar negara ini jatuh
daripada 848,300 orang kepada
530,000 orang pada tahun 1989.”
Walau bagaimanapun, kritikan Syed Husin terhadap orang tengah ada kalanya
berlebih-lebihan apabila beliau mendakwa bahawa “orang tengah dan peraih
mendapat keuntungan yang besar daripada perniagaan yang dijalankan oleh
mereka.” Keuntungan yang besar lazimnya diperoleh hasil pengeluaran tani
yang besar, iaitu jauh melebihi tahap sara diri. Bahkan, beliau mendakwa “semakin bertambah
lambang, seperti jalan, makin bertambah senanglah peraih dan orang tengah masuk
untuk melakukan kerja-kerja lintah darat mereka” (S. Husin, 1979: 12). Apakah semata-mata kerana ingin menyekat
lintah darat daripada melakukan penindasan sewenang-wenangnya, hak petani dan masyarakat luar bandar untuk
menikmati kemudahan infrastruktur, seperti jalan raya dan jambatan dinafikan?
(Dipetik daripada Bab Tiga, Pemerkasa Menara Gading, yang diperoleh melalui e-Sentral.)
No comments:
Post a Comment