Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Petikan daripada bahagian awal makalah saya, "DBP dan Pembinaan Negara," Dewan Masyarakat, Julai 2019:
Bersempena sambuan jubli
emasnya pada 22 Jun 2006, Dewan Bahasa dan Pustaka menerbitkan Mural Dewan: Seni Awam sebagai Lambang
Pembangunan Bangsa, yang mengandungi beberapa buah makalah dan satu
wawancara khas pereka mural, Ismail Mustam. Dato’ Dr. Firdaus Haji Abdullah,
Ketua Pengarah ketika itu, menulis sebuah puisi berjudul “Dirgahayu Dewan
Bahasa dan Pustaka” dan sebuah “Pengantar.” Baha Zain yang membantu menangani
penerbitan buku itu menulis “Dewan Bahasa dan Pustaka: Lahir dari Lidah dan Api
Kebangsaan,” manakala saya sendiri menyumbang sebuah makalah, “Dewan Bahasa dan
Pustaka: Sejarah Perjuangan dan Masa Hadapan.”
Dalam makalah itu, saya antaranya menulis, “Tatkala Tanah
Melayu di ambang kemerdekaan, Dewan Bahasa dan Pustaka dengan nama Balai
Pustaka ditubuhkan pada 22 Jun 1956. Wajah sebuah negara merdeka terjelma dengan
penubuhan DBP: nama dari suatu zaman. Sejarah kelangsungan dan api perjuangan
bangsa yang tidak pernah padam, yang tidak pernah hilang, meskipun penjajahan
silih berganti – Portugis, Belanda, dan British. Kesinambungan politi, iaitu
Raja-Raja Melayu, agama Islam, bahasa Melayu, dan adat istiadat Melayu yang
wujud sejak kesultanan Melayu Melaka yang terdedah kepada pengaruh kosmopolitan
dan pemodenan, dan pernah mengalami pasang surut, diperkukuh dan dipersegar
semula dengan penubuhan DBP.”
Seterusnya, saya menambah: “Selain
organisasi politik dan gerakan sosial, tidak banyak organisasi yang dapat
dikaitkan dan dikenali dengan perjuangan; antara organisasi yang dapat
menampilkan dirinya sebagai badan perjuangan ialah DBP. Meskipun DBP merupakan
badan kerajaan, kewujudannya adalah hasil perjuangan rakyat. Penubuhan DBP
merupakan wawasan dan keazaman para pejuang untuk mencorakkan negara
pascamerdeka, iaitu memastikan kesinambungan politi dan meletakkan bahasa Melayu
dan sastera kebangsaan dalam pembinaan bangsa (nation building).” Dalam perenggan akhir makalah itu, saya
mencatatkan: “Selama 50 tahun, DBP
berdiri megah dengan memberikan sumbangan penting dalam kesinambungan politi
dan pembinaan bangsa.”
Sememangnya, tidak sukar untuk menilai peranan DBP dari
segi pembinaan bangsa yang pernah terakam dalam sejarah negara ini. Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman
Putra, pernah memberitahu kita dalam bukunya,
Pandang Balik. “Pada 17
September 1963, Yang di-Pertuan Agong,
menerangkan tujuh lambang yang berkaitan dengan pembentukan Malaysia, iaitu
bangunan Parlimen, Masjid Negara, maktab, universiti dan lain-lain, Stadium
Merdeka dan Stadium Negara, Tugu Negara, DBP, dan Muzium Negara. Dewan Bahasa dan Pustaka, menjadi lambang
tentang warisan yang kaya dan kedudukan istimewa bahasa kebangsaan yang menjadi
bahasa rasmi Malaysia.” Kobkua Suwannathat Pian dalam bukunya, Tunku: An
Odyssey of a Life Well-Lived and Well-Loved,
menyifatkan tujuh lambang tersebut sebagai mercu tanda fizikal dalam pembinaan bangsa
yang diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman.
Ketika
menyampaikan ucapan dalam “International
Conference on Southeast Asian Security” yang berlangsung di Singapura
pada 30 Mei 1974, Tun Muhammad Ghazali Shafie, yang ketika itu seorang menteri
Kabinet, membahaskan pembinaan bangsa, dan kemudiannya menjelaskan “mengapa kerajaan memberikan buku
teks percuma kepada murid sekolah rendah yang kandungannya dikeluarkan oleh DBP
dan diteliti dengan ketat demi memastikan buku berkenaan akan membantu
mewujudkan masyarakat yang dibayangkan oleh Rukun Negara.” Berdasarkan
penjelasan Tun Ghazali itu, tanggungjawab
DBP untuk menerbitkan buku teks sekolah rendah dan menengah bukannya bertujuan untuk mengaut keuntungan yang lumayan, tetapi untuk melahirkan komuniti bayangan – konsep yang kira-kira satu dekad kemudian selepas
disebut oleh “King Ghaz,” diperkenalkan oleh
Benedict Anderson, seorang daripada ahli teori utama tentang
nasionalisme. Dalam bukunya, Imagined
Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Anderson
membahaskan takrif bangsa, “dalam semangat antropologi, iaitu komuniti politik yang dibayangkan, dan
dibayangkan kerana kedua-duanya memang terhad dan berdaulat. Dibayangkan kerana
anggota, bahkan bangsa yang paling kecil tidak akan pernah mengetahui kebanyakan
rakan anggota sesama mereka, berjumpa dengan mereka, atau bahkan mendengar
mereka, namun dalam minda kehidupan mereka, imej perhubungan mereka.”
Sejajar dengan era ekonomi ilmu, DBP turut
dipertanggungjawabkan terhadap pembinaan bangsa, seperti yang dapat dilihat
dalam Knowledge-Base Economy Plan yang disediakan oleh Institut
Kajian Antarabangsa dan Strategik (ISIS) pada tahun 2001: Kementerian
Pendidikan, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan, DBP sepatutnya menerajui usaha kerajaan untuk
memelihara dan menyebarkan budaya, sejarah, dan bahasa peribumi, dan oleh itu,
akan membantu pembinaan bangsa.
No comments:
Post a Comment