Artikel Popular

Saturday, April 28, 2012

Saiz Tetek Mengikut Negara

SABTU, 28 April 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH






Bermacam-macam  aspek yang menjadi ukuran dan perbandingan, baik ekonomi dan politik, mahupun sosial dan pendidikan; daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada daya saing sesebuah negara; daripada beban hutang (negara dan isi rumah) kepada defisit belanjawan   Pendek kata, banyak  perkara yang diukur dan dibandingkan.

Dua hari lalu, The Huffington Post menyiarkan peta yang menunjukkan saiz tetek, "negara manakah di dunia ini membanggakan wanita dengan tetek yang besar?   Dengan merujuk peta, menurut akhbar itu, anda akan memperoleh jawapan.  Akhbar Jerman, Bild menyebut peta "Atlas saiz piala" yang hakikatnya,  merupakan salinan peta "Saiz Piala Tetek Purata di Dunia." 

Semua peta itu tidak menyatakan bagaimana saiz tetek diukur (meskipun kita membayangkan meneliti pembelian coli mengikut negara merupakan satu cara yang unggul).  Namun, pada kedua-dua peta itu, wanita Rusia, Finland, Sweden, dan Norway, kelihatan merupakan "pemenang" terbesar," membanggakan saiz coli "yang lebih besar daripada piala D."

Sementara wanita di Amerika Syarikat kebanyakannya mempunyai titik saiz "piala D," bersama-sama dengan waita Venezuela dan Colombia. Wanita yang bertetek kecil kelihatan dapat ditemui di Afrika dan Asia, terutamanya Asia Timur,  termasuk Malaysia.  Negara di luar rantau ini yang bersaiz "piala A," antaranya Latvia, Estonia, Peru, dan Bolivia.  

India yang jika dilihat seniwati Bollywood mempunyai tetek yang "semangat," hanya boleh berpuas hati dengan "piala B" bersama-sama beberapa negara di Asia Selatan, seperti Pakistan dan Afghanistan, dan negara lain, seperti Iran, Iraq, Arab Saudi, Turki, Mesir, dan Kazakhstan.

Bagi kaum lelaki yang berkesempatan meneliti peta ini, satu pertanyaan di sini:  Yang mana satu idaman kalbu? Tepuk dada tanya selera!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...