Oleh: ZULKIFLI SALLEH
(Dipetik daripada Sejarah Perjuangan Kita oleh Dr. Burhanuddin al-Helmy. Nota: Mungkin berlaku kesilapan dalam merumikan teks asal yang ditulis Jawi.)
Semasa Perang Dunia yang Pertama, setelah bangsa Melayu puas
kena ulit dengan ubat-ubat tidur, maka mulalah rasa keinsafan terhadap
perkara-perkara yang tak segiyanya (nota: saya kurang pasti) ditanggung dan
dideritai oleh mereka. Bangsa Melayu mula merasakan bagaimana nasib mereka yang
telah terbiar, perhubungan di antara rakyat dengan Raja tidak begitu rapat lagi menurut
erti kata yang sebenar, bangsa Melayu
hanya dapat bertemu dengan Raja-Rajanya ialah pada masa-masa dan hari-hari yang
tertentu sahaja, seperti hari-hari kebesaran, pertabalan, istiadat perkahwinan,
kemangkatan dan sebagainya. Begitu pula (sama ada disedar atau tidak) kedudukan
taraf rakyat bangsa Melayu adalah berlainan dengan taraf bangsa-bangsa asing
pada hari istiadat itu, bangsa-bangsa asing umpama – telah dapat sama-sama
duduk di kerusi tetapi rakyat jelata bangsa Melayu selain dari yang bertalwat
(nota: saya kurang pasti) – menyembah telah duduk di tanah pula. Inilah sedikit
gambaran yang membayangkan hakikatnya taraf rakyat bangsa Melayu sendiri dengan
Raja-Rajanya.
Manakala dari jurusan lain pula, kedudukan rakyat jelata
memang terbiar, tak dapat pembelaan yang selayaknya. Kaum-kaum peladang yang
berjemur kepanasan setiap lebih banyak mengorbankan tenaga dari mendapat hasilnya
yang mencukupi. Penoreh-penoreh getah Melayu di kebun-kebun kecil dan yang
menjadi buruh di estet hanya mencukupi sekadar “kais pagi makan pagi – kais
petang makan petang” sahaja sementara anak-anak mereka tinggal terbiar dengan tiada mendapat
apa-apa pelajaran. Kaum-kaum nelayan Melayu adalah dalam keadaan yang lebih menyedihkan lagi,
mereka hanya menjadi alat kepada tauke-tauke bangsa asing, yang sebagai memasang
jerat di tempat yang genting itu.
Oleh sebab beberapa perkara yang menyedihkan itu, mulalah
timbul rasa kesedaran kepada bangsa Melayu, surat khabar dan majalah-majalah
Melayu mulalah menyebarkan buah-buah fikiran dan pemandangan-pemandangan yang menginsafkan , ahli-ahli agama kepada dua
aliran, aliran yang berfaham menuju kepada perubahan dan kemajuan dan
aliran-aliran yang berfaham cara lama – yang memandang agama untuk ibadat
sahaja.
Di masa itu, kebangunan bangsa Melayu adalah dipelopori oleh
beberapa beberapa golongan iaitu:
1. Dari penuntut-penuntut yang ke luar negeri,
2. Dari sebahagia guru-guru sekolah Melayu,
3. Dari ahli-ahli agama yang berfaham maju.
Penuntut -penuntut Melayu yang ke luar negeri, seperti ke
India, Makkah dan Mesir telah mendapat beberapa pemandangan-pemandangan pengalaman di luar negeri, di mana mereka
menjadi penuntut itu. Mereka telah menyaksikan semangat yang meluap-luap yang
sedang menuntut kemerdekaan untuk bangsa dan tanah air mereka keadaan itu dapat
membangkitkan semangat dan menginsafkan penuntut-penuntut Melayu. Penuntut-penuntut
yang pergi ke India dan Mesir tentulah berbeza dengan keadaan penuntut-penuntut
yang menuntut di England, kerana di England adalah negara penjajah sendiri.
Sedang di India dan Mesir masa itu adalah menjadi tanah jajahan yang sedang
panas dengan udara ingin terlepas dari penjajahan.
Dari golongan guru-guru sekolah Melayu pula, mereka yang
rajin membaca surat-surat khabar, majalah-majalah dan buku-buku, terutama surat
khabar, majalah dan buku-buku dari Indonesia (kerana Indonesia juga di masa itu
sudah pun timbul beberapa gerakan kebangsaan yang menentang penjajahan
Belanda). Surat-surat khabar dan majalah-majalah yang diterbitkan di Malaya
juga tidak kurang mengisi bahan-bahan yang menimbulkan rasa kesedaran kepada bangsa Melayu.
Manakala dari golongan ahli-ahli agama yang berfaham maju
pula telah membangunkan beberapa buah sekolah rakyat dan menyebarkan pelajaran
agama seluas-luasnya, tidak lagi setakat mengajar tauhid, fiqah, tasauf sahaja,
tetapi telah pun diajarkan tafsir al-Qur’an, Hadith dan tawarikh-tawarikh
kebangunan Islam. Ketika itu, hanya dalam masa yang singkat-singkatnya sahaja telah
timbul semangat keislaman yang meluap-luap, rasa kesedaran bahawa agama Islam
itu, ialah agama kemajuan dan politik, di sana sini sekolah-sekolah rakyat yang
terkenal dengan “sekolah Arab” itu mengadakan upacara-upacara iktikal. Di
majlis itulah suatu kesempatan kepada guru-guru agama menanamkan rasa keislaman
yang tulen dam sihat kepada umat Islam, sehingga akhirnya faham-faham yang memandang agama Islam hanya
agama ibadat sahaja itu telah mulai hapus.
Demikian sedikit gambaran golongan-golongan yang terbesar
mempelopori kebangunan masyarakat Melayu di Malaya ini, dan ketika golongan ini pada amnya terdiri dari golongan
rakyat jelata semuanya. Akhirnya – hasil dari kesedaran tersebut – terdirilah
beberapa buah persatuan kesatuan dan persekutuan (yang semuanya atas nama
“Melayu” seperti Persatuan Melayu,
Kesatuan Melayu dan sebagainya) yang pada masa itu hanyalah masih beberapa
badan sosial, kebajikan, persuratan sahaja, dan di antara persatuan-persatuan
itu, maka persatuan yang berdasar persuratanlah yang lebih berpengaruh, dan
yang lebih banyak menanamkan rasa keinsafan, yang di antaranya yang terkenal
dengan “PSPM” (Persuratan Sahabat Pena Malaya). Kemudian berturut dengan
kesatuan dan persatuan wartawan Melayu.
Rasa dan faham kebangsaan mulailah subur dam mendalam ke
dalam jiwa sebahagian bangsa Melayu yang telah mengikuti persatuan-persatuan
tersebut. Walaupun pada mulanya hanyalah
dengan berupa “sempit” sekadar istilah (kurang pasti) yang terkenal
dengan “takrif Melayu” itu. Tetapi istilah (kurang pasti) itu
adalah sesuai pula dengan keadaan dan suasana di masa itu, kerana bangsa-bangsa
asing di masa itu pada umumnya, adalah masih tetap berpegang dengan tujuan
mereka yang pertama ke Malaya ini kerana soal “dagang” mereka masih senang
dengan sebutan bangsa dagang.
Oleh kuatnya saranan takrif Melayu itu melalui
akhbar-akhbar dan majalah-majalah maka timbullah rancangan hendak mengadakan
kongres kebangsaan Melayu seluruh Malaya. Kebetulan pula – udara pergerakan
kebangsaan yang bertiup di Indonesia semakin kencang seolah-olah meniup dan
menyuburkan benih kebangsaan yang sedang tumbuh dalam jiwa bangsa Melayu di
Malaya ini. Akhirnya dapatlah diadakan sebuah kongres Melayu yang boleh
dikatakan meliputi seluruh Negeri-Negeri Melayu, termasuk Brunei dan Sarawak.
Hasil dari kongres itu dapatlah menimbulkan rasa kebangsaan yang lebih luas dan
dapat menginsafkan lebih dalam lagi kedudukan yang sebenarnya nasib bangsa dan
tanah air Melayu. Untuk melaksanakan cita-cita kebangsaan itu juga telah timbul
dua aliran “non dan ko” (non & co) – kiri dan kanan.
Di pihak non atau kiri, adalah dari golongan yang lebih
dalam keinsafan, kerana itu mereka dapat
mempelajari beberapa soal-soal yang penting yang antaranya ialah:
1. Bagaimana kedudukan dan taraf Raja-Raja Melayu yang
sebenarnya?
2. Bagaimana perhubungan di antara rakyat dengan
Raja-Rajanya?
3. Apakah polisi kerajaan British terhadap bangsa Melayu?
4. Apakah polisi kerajaan British terhadap bangsa dagang di
Malaya ini?
5. Apakah tuntutan-tuntutan dan kemahuan bangsa-bangsa
dagang di Malaya ini kelak?
6. Bagaimanakah jalan-jalan dan ikhtiar hendak memulihkan
kerosakan nasib bangsa Melayu terutama dalam perkara-perkara ekonomi dan
pelajaran?
7. Apakah persediaan untuk keselamatan bangsa dan tanah air
bangsa Melayu?
8. Apakah akibatnya jika berbangkit peperangan di laut
teduh?
9. Dan beberapa soal yang rumit yang sedang dipelajari.
Soal tersebut telah pun dapat diagak dan dijawab dengan agak
yang sipi dan hampir-hampir tepat, dengan melalui beberapa ikhtiar yang berat,
rumit dan sulit, di antara beberapa badan yang mengambil berat itu, ialah
Kesatuan Melayu Muda atau yang terkenal dengan nama KMM itu.
Kemudian peperangan di antara China – Jepun dari setahun
ke setahun bertambah-tambah kencang, akhirnya meletuplah peperangan di Eropah
(Perang Dunia yang Kedua) maka timbullah lagi beberapa soal yang lebih rumit
iaitu:
1. Bagaimana pertahanan British di Malaya?
2. Apakah pula niat dan langkah Jepun terhadap pelan
“Tanaka” itu?
3. Apakah niat dan sikap bangsa Cina dan India terhadap
Tanah Melayu?
4. Apakah pula langkah dan sikap yang harus diambil oleh pihak
bangsa Melayu untuk menghadapi segala kemungkinan-kemungkinan tersebut, untuk
keselamatan bangsa dan tanah airnya?
5. Dan beberapa soal-soal yang rumit lagi?
No comments:
Post a Comment