Artikel Popular

Friday, September 13, 2019

Pemerintahan di Gugusan Pulau-pulau Melayu

JUMAAT, 13 September 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH

(Dipetik daripada Sejarah Perjuangan Kita oleh Dr. Burhanuddin al-Helmy. Nota: Mungkin berlaku kesilapan dalam merumikan teks asal yang ditulis Jawi.)




Setelah robohnya kerajaan Melayu Melaka, maka dari semenjak itulah berturut-turut robohnya kerajaan-kerajaan Melayu yang kecil-kecil, dan dari semenjak itulah juga perjuangan kebangsaan Melayu yang berbagai-bagai ragam dengan tiada putus-putusnya sambung menyambung, “patah tumbuh hilang berganti” sehingga hari ini. Di sana sini telah berlaku peperangan yang sengit dan hebat – tidak termasuk pergaduhan-pergaduhan kecil. Sebabnya – tidak lain, ialah kerana rasa jiwa merdeka yang dipusakai turun-temurun dari datuk nenek bangsa Melayu sebagai bangsa yang merdeka dan berdaulat itu masih hidup dengan suburnya dalam tiap-tiap jiwa raga bangsa Melayu.
Berapakah banyak jiwa Melayu yang  telah terkorban di Filipina kerana menentang Sepanyol, dan di Jawa, di Sumatera dan di Silibis kerana menentang Belanda – begitu juga keadaannya di Semenanjung ini, ialah semata-mata kerana mempertahankan hak dan keadilan bangsa Melayu.
Bangsa Melayu sungguh taat dan berpegang teguh dengan adat istiadatnya, sehingga  timbul pepatah “biar mati anak jangan mati adat” ertinya: biarlah jiwa raga putera-putera bangsa  terkorban kerana mempertahankan kemuliaan, kehormatan dan kebesaran adat istiadat bangsa dan negara Melayu daripada terjajah kepada bangsa-bangsa asing.
Bangsa Melayu memang mempunyai tatatertib dan disiplinnya, taat setia kepada raja dan kerajaannya sehingga timbul pula pepatah “anak Melayu berpantang derhaka.” Raja-Raja Melayu tetap disembah, dihormati dan disanjung tinggi. Kedaulatan rajanya tetap dipertahankan dengan cogan “daulat tuanku”, ampun tuanku, sembah patik  harap diampun dan sebagainya.
Ini – adalah sedikit gambaran tinggi mulia dan halusnya budi dan “budi daya” dan kesopanan peradaban bangsa Melayu, sebagai bangsa satu bangsa yang mempunyai cukup lengkap sejarah dan kebudayaannya sendiri yang tak kalah dengan bangsa-bangsa asing di dunia ini.
Semenjak jatuhnya kerajaan Melayu Melaka, maka seluruh Kepulauan Melayu telah menjadi huru-hara, berganti-ganti pertempuran peperangan. Bangsa Melayu telah beransur-ansur lemah, ada yang melarikan diri berpindah-randah mencari tempat yang difikirkan selamat dan terjauh dari sebarang gangguan.
Raja-Raja Melayu dari kerajaan-kerajaan Melayu yang kecil, yang dahulunya di bawah riayah dan naungan kerajaan Melaka, telah membawa hal masing-masing. Ada yang bekerajaan sendiri menurut kadar dan setakat mana kebolehannya.
Pengaruh-pengaruh Inggeris dan Belanda bertambah-tambah besar di Sumatera dan di Semenanjung. Melaka yang dahulunya dijajah oleh Portugis telah bertukar kepada penjajah Belanda, kemudian pula bertukar dengan Inggeris, manakala Sumatera yang dahulunya dijajah  oleh Inggeris digantikan oleh Belanda. Saki-baki kedaulatan Raja-Raja Melayu telah dipercaturkan dalam politik. Belanda menabalkan Raja-Raja Melayu di Sumatera, manakala Inggeris pula menabalkan Sultan Husein di Singapura. Yang akhirnya Johor pula mengambil tempat percaturan itu. Dahulunya di Semenanjung ini hanya bersatu pemerintahan dengan kerajaan Melaka, tetapi sejak jatuhnya kerajaan Melaka itu banyaklah timbul timbul Raja-Raja, maka dari situlah yang terkenal “pecah dan perintah” itu menjalar dengan suburnya. Jarumnya yang bisa itu sedang hebat mencucuk ke sana ke mari,  akhirnya pergaduhan bangsa Melayu sama sendiri pun menjadi-jadi. Hikayat Pelayaran Abdulah ada cukup menjadi saksi menggambarkan kejadian-kejadian tersebut.
Setelah Kedah, Perak mengambil tempat yang pertama membuat triti (perjanjian) dengan Inggeris yang terkenal dengan Triti Pangkor, kemudian berikut pula dengan lain-lain negeri, mulai dari tahun 1874 hingga tahun 1923.
Ahli-ahli pergerakan kebangsaan bolehlah mempelajari dari segala segi kedudukan triti itu yang telah membawa taraf dan kedaulatan Raja-Raja Melayu ke dalam percaturan politik koloni (penjajahan), sudah sahaja Triti Pangkor itu, terjadilah peristiwa terkorban tuan Birch – Residen Perak – di Pasir Salak.
Kejadian yang seumpama ini, bukan sahaja di Perak, bahkan berlaku juga di lain-lain, seperti Dol Said di Naning – Negeri Sembilan, Bahaman di Pahang, Tok Janggut di Kelantan, Haji Abdul Rahman di Terengganu (semuanya di Semenanjung, begitu juga di Kepulauan Melayu yang lain, yang tak disebut di sini), kerana rasa kebangsaan – rasa nasionalis yang sihat dan tulen itu dapat mempelajari di mana yang sebenarnya kedudukan taraf dan kedaulatan Raja-Rajanya yang mesti ditaati. Kemudian telah menimbulkan keinsafan pula, bagaimana hebatnya tekanan penjajahan itu untuk menghapuskan rasa kebangsaan dan jiwa yang ingin bebas dan merdeka, si penjajah telah menjadikan Raja-Raja dan Sultan-Sultan itu hanya sebagai alat untuk mempengaruhi dan mengumpulkan  rakyat sahaja.
Beberapa tempat di Kepulauan Melayu, seperti di Jawa, di Sumatera, di Silibis dan Kalimantan, terus menerus berlakunya pertempuran yang hebat menentang penjajahan Belanda. Aceh sendiri yang sahaja sebahagian kecil di bahagian Sumatera telah menentang Belanda hampir-hampir 40 tahun lamanya, manakala di Kalimantan pula, di pihak yang tiada mahu tundu – menyerah kepada Belanda telah lari menyembunyikan diri sehingga  ke tengah-tengah rimba belantara Pulau Kalimantan yang luas itu.
Demikianlah dari setahun ke setahun, keadaan bangsa Melayu telah mulai lemah, dan beransur-ansur dapat diperkosa akibat ditimba kekalahan yang bertalu-talu  dan berpecah-pecah pula. Akhirnya maka dapatlah dibentuk cara-cara pemerintahan yang dikehendaki oleh rancangan penjajahan (imperialis) itu.
Setelah kukuh penjajahan itu sudah dapat mencengkam kukunya di Kepulauan Melayu yang kaya-raya itu, maka siasah pintu terbuka pun mulalah dijalankan, kuli-kuli dan buruh pun mulalah diambil dari luar, dari India dan  China, kekayaan Tanah Melayu yang perut buminya penuh dengan “perbendaharaan Allah” yang amat berharga itu, seperti emas, perak, bijih timah, arang batu dan sebagainya pun mulalah dibongkar dan dikeluarkan, sebagaimana yang kita lihat hari ini. Di sana sini tersergam kapal-kapal bijih yang besar mengorek  habis-habis kekayaan bumi Melayu, berturut dengan itu pembukaan estet-estet bertanam getah dan kelapa pula dibuat besar-besaran yang melaut-laut luasnya. Dalam estet-estet yang luas inilah buruh-buruh dari India ditempatkan, manakala di lombong-lombong bijih pula ditempatkan kepada buruh bangsa Cina.
Ketika itu, mana-mana ada pembesar Melayu yang ada sedikit rasa kesedarannya telah digula-gulakan dengan sedikit-sedikit kesenangan yang akan dapat melalikannya dan mengabui mata rakyat jelata seluruhnya. Begitulah dalam masa puluhan tahun berjalan terus menerus, kuku penjajahan semakin bertambah kuat, dasar kolonialisme tambah mendalam, akhirnya terjadilah sempadan-sempadan di Kepulauan Melayu Raya ini, terjadilah Malaya, Indonesia dan Filipina.
Malaya di bawah penjajahan British, Indonesia di bawah penjajahan Belanda dan Filipina di bawah penjajahan Sepanyol kemudian kepada penjajahan Amerika (hanya dalam masa beberapa tahun sahaja Amerika di Filipina, Amerika telah berjaya mencorakkan kebudayaan Barat kepada sebahagian besar orang-orang Filipina sehingga agama Kristian hampir-hampir telah menjadi agama rasmi Filipina).
Akibat sempadan-sempadan ini, maka terjadilah perpecahan rasa sebangsa dan setanah air kepada bangsa Melayu, untunglah pertalian seagama masih dapat mempertahankan di antara bangsa Melayu Malaya dengan Indonesia, tetapi rasa perpisahan dengan Filipina makin mendalam jarak dan jauh disebabkan agama Kristian telah dapat mempengaruhi sebahagian besar penduduk-penduduk di sana.
Di Semenanjung Tanah Melayu ini telah pun dibuat  beberapa triti (perjanjian), di antara Raja-Raja Melayu dengan kerajaan Inggeris, kandungan perjanjian itu sengaja disusun dengan kata-kata yang bijak untuk kebaikan, “muslihat” dan rancangan Malaya di masa akan datang kemudian dapatlah pula dipelajari bagaimana perbezaan triti itu dengan perjalanan pentadbiran pemerintahan yang dijalankan di Malaya ini dari semasa ke semasa. Dato Sir Roland Braddel telah pun memberikan pandangannya dalam masalah kedudukan taraf Raja-Raja Melayu (dalam sebuah bukunya yang bernama “Taraf Negeri-Negeri Melayu”). Dari sini dapatlah dipelajari bahawa perkataan “Malayan” telah pun ada sejak tahun 1860 lagi, sebagaimana yang tertera dalam pembukaan triti itu yang berbunyi demikian:
“Report on the Treaties and Agreements with the Native States of the MALAYAN PENINSULA, anterior to 1860”
Setelah itu corak pemerintahan Malaya ini terbahagi kepada tiga cara “corak pemerintahan” iaitu:
1.     Negeri-Negeri Selat
2.    Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
3.    Negeri-Negeri Melayu Bernaung
Negeri-Negeri Selat itu ialah: Singapura, Pulau Pinang dan Melaka.
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu ialah: Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang.
Negeri-Negeri Bernaung ialah: Johor, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Perlis.

Ketiga-tiga corak pemerintahan Negeri-Negeri Melayu ini adalah diarahkan di bawah sebuah teraju kekuasaan seorang gabenor atau pesuruhjaya tinggi. Jadi dengan sendirinya walaupun ada ada triti-triti  tersebut, maka pentadbiran Tanah Melayu ini telah termasuk ke dalam sebuah pemerintahan “secara langsung dan tidak langsung” (Direct and Indirect Rule) kemudian terjadilah kedudukan taraf Raja-Raja Melayu itu sebagaimana yang ada hari ini. Lebih jelas telah dapat dibuktikan kedudukan Sultan-Sultan Selangor dan Sultan Terengganu dalam masa penjajahan Jepun dan sudahnya British berkuasa semula di Malaya ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...