Artikel Popular

Friday, July 29, 2011

Neo-Nazi Berkeliaran di Eropah


JUMAAT,  30 Julai 2011
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Mereka jarang-jarang sekali dikenali  ideal Aryan Third Reich.  Tanda-tanda baru Nazisme menemui sarang yang tidak boleh dipercayai, iaitu Mongolia, seperti yang dilaporkan oleh The Guardian, menunjukkan jauhnya ideologi  ini meninggalkan akar umbinya.  Sekali lagi, ultranasionalis muncul daripada ekonomi yang miskin dan menyasarkan pihak luar.  Kali sasaran utama datang dari China, kuasa yang meningkat ke selatan.  Kumpulan, seperti Tsagaan Khass atau Swastika Putih, menggambarkan diri mereka sebagai patriot membela warganegara biasa dalam menghadapi jenayah asing, ketidaksamaan yang menjadi-jadi, sikap tidak acuh politik dan rasuah.
Tidak dapat dipastikan akan kebenaran kewujudan neo-Nazi di Mongolia kerana selepas itu, Michael Aldrich menegaskan  bahawa negara itu merupakan kisah kejayaan yang tidak disanjung tentang hak asasi manusia Asia.  Menggambarkan Nazisme dan xenofobia adalah memang tidak adil dan tidak mewakili.
Walau bagaimanapun, bagi Eropah itu sendiri mereka tidak perlu bepergian jauh untuk melihat neo-Nazi kerana segala-galanya berkeliaran di hadapan mata mereka.  Tatkala Norway terpaksa bersusah payah untuk memahami tindakan keganasan Anders Behring Breivik, Channel 4 News membicarakan neo-Nazi yang diperbaharui yang memberikan amaran gerakan puak kanan jauh tersusun dan berkembang.  Berikutan pengeboman pejabat kerajaan di Oslo dan Pulau Utoya yang dilakukan oleh Behring Breivik, yang dianggap  neo-Nazi.
Tragedi yang berlaku di Norway pada Jumaat lalu, membangkitkan kesedaran akan kewujudan neo-Nazi bukan sahaja di negara itu, tetapi di Eropah kerana ideologi itu mula menjalar di benua itu, tetapi jarang-jarang diberikan perhatian.  "Neo-Nazisme merupakan ancaman keganasan yang tersorok di Eropah, tulis Khaled Diab, setahun lalu.  Ulang tahun kelima serangan pengganas pada 7 Julai di London, menumpukan semula perhatian terhadap keganasan orang Islam.  Sebaliknya, keturunan ideologi Hitler yang semakin menjadi berani dalam beberapa tahun kebelakangan ini, berkembang, jika masih kecil, ancamannya secara keseluruhannya tidak disedari dan kurang dilaporkan.  Contoh ancaman ini ialah kumpulan neo-Nazi Belgium yang anggota telah ditangkap pada tahun 2006 kerana melakukan beberapa jenayah.  Dari segi kepaduan sosial, kumpulan neo-Nazi berminat untuk menyemaikan benih perbalahan dengan melaksanakan operasi "bendera palsu" untuk membunuh ahli politik puak kanan Flemish Filip Dewinter dengan harapan kesalahan dilemparkan terhadap orang Islam.
"Banyak orang yang menyertai neo-Nazi dan ideologi puak kanan jauh yang lain berasa dilucutkan kuasa dan dipinggirkan, dan percaya bahawa cara untuk mengatasi masalah ini dengan berpatah balik ke masa lalu yang "tulen" yang indah, berasaskan  kaum dan pada takat tertentu berasaskan agama."

Khaled Diab juga memberikan amaran kemungkinan neo-Nazi akan melakukan serangan pada masa akan datang:  "Pastinya, puak  neo-Nazi belum lagi melancarkan serangan yang sungguh luar biasa, seperti yang dilakukan di Madrin dan London.  Akan tetapi, ini tidak bermakna bahawa mereka tidak mahu melakukannya atau tidak mahu merancang untuk melakukannya."  Dan, peringatan itu akhir menjadi kenyataan, dilakukan seorang diri  dan Norway dijadikan sasaran.


Pada Januari 2008, telah ditonjolkan kebangkitan neo-Nazisme di Eropah Timur dan Rusia.  Tujuh puluh lima tahun selepasa Hitler berkuasa di Jerman pengaruh ideologinya yang mendatangkan keburukan hidup dengan bilangan yang meningkat dari segi serangan rasis yang dilaporkan, terutamanya di negara bekas Kesatuan Soviet. Di Rusia, salah satu kawasan pergolakan utama untuk kegiatan neo-Nazi, aktivis hak asasi manusia menganggarkan wujud kira-kira 70,000 skinheads.  Sementara di republik Baltic, iaitu Estonia, Luthuania, dan Latvia, kumpulan neo-Nazi kebanyakannya terpinggir daripada politik arus perdana.  Negara lain yang menyaksikan kebangkitan neo-Nazi, meskipun kecil, ialah  Ukraine, Slovak, Republik Czech, Poland, dan Hungary.  Negara demokrasi yang lama wujud di Eropah Barat juga didapati tidak kebal daripada sebatan neo-Nazi dengan serangan dan gerakan kanan jauh di negara, seperti Sepanyol dan Greece.  "Merentas benua itu, gambaran kelihatan secara meluas adalah sama, puak kanan jauh menarik golongan belia yang menganggur, tidak terpelajar dan mereka yang menentang imigrasi.  Akan tetapi, sedikit bukti bahawa parti sayap kanan melampau akan berjaya menarik sokongan popular yang melampau.


Kira-kira tiga tahun lalu, Mary Nichols menulis  kewujudan neo-Nazisme di Eropah bahawa kumpulan politik dan parti pelampau selalu membiak subur di wilayah perampasan atau pelucutan ekonomi, termpat penduduk berasa terasing daripada pihak berkuasa, dikecewakan oleh  politik arus perdana, dan mencari orang yang dipersalahkan yang selesa untuk nasib malang mereka.  Keadaan ini mungkin bermakna bahawa satu hasil kemelesetan ekonomi global semasa dan impaknya yang bertambah buruk terhadap kawasan yang telah pun kekurangan atau lemah mungkin pengembangan neo-Nazisme yang mula mencengkam beberapa kawasan luar bandar bahagian Timur Jerman dan membikin kehadirannya dirasai dn negara lain di Eropah.


Di Jerman, menurut pemerhatian Mary Nichols, penyebaran neo-Nazisme, terutamanya di wilayah timur luar bandar bekas kawalan Komunis semakin menimbulkan masalah sepanjang dekad lalu.  Meskipun organisasi Nazi secara rasminya diharamkan di Jerman sejak berakhirnya Perang Dunia Kedua, kejelasan dan penguatkuasaan undang-undang yang lemah membolehkan bilangan besar kumpulan neo-Nazi yang kebanyakannya kecil muncul, dan dianggarkan pada tahun 2001 bahawa ini mempunyai jumlah keanggotaan sekurang-kurangnya 50,000 orang.  Sementara bilangan neo-Nazi, seperti yang dilaporkan oleh Time, yang mudah melakukan kekerasan meningkat daripada 600 orang kepada 5600 orang.  Dalam kalangan neo-Nazi militan ialah kumpulan Nasionalis Berautonomi yang mempunyai 1000 orang anggota. 


Di Jerman, seperti yang dilaporkan oleh The Telegraph, kumpulan tegar neo-Nazi Parti Demokratik Nasional (NPD) merancang untuk membina Fourth Reich.  Anggota menyapa antara satu sama lain dengan tabik Heil Hitler, menyanyikan lagu yang diharamkan, iaitu Third Reich, dan menikmati idea Holokaus baru terhadap orang Yahudi.  Di kampung yang sunyi, Lutheen di wilayah Mecklenburg bahagian Timur Jerman, dilaporkan wujud kumpulan remaja lelaki yang berpakaian kemas dan rapi dalam kemeja-T jingga bercampur dengan khalayak dan mengagihkan belon serta risalah.  "Kemeja yang mereka pakai, benar-benar sama warnanya dengan yang dipakai oleh Canselor Angela Merkel yang konservatif semasa rapat umum kempen.  Akan tetapi, tiada sesiapa yang terbuka idea bahawa lelaki itu semuanya neo-Nazi hingga mereka beredar dan orang ramai mempunyai masa untuk mengkaji propaganda keji mereka.


Pilihan raya Sweden pada September tahun lalu,  cerita kemenangan besar  ialah kejayaan Demokrat Sweden (SD), parti kanan jauh yang antiimigran yang muncul daripada perkumpulan neo-Nazi pada tahun 1980-an yang memenangi 20 kerusi.  Kasar, kadangkala hujah rasis secara terbuka sesetengah calon SD semasa kempen mengejutkan pendapat orang Sweden arus perdana.  Kira-kira 10,000 orang Sweden, pendirian politik yang berbeza, mengadakan rapat umum di Stockholm untuk menentang parti itu apabila kejayaannya menjadi jelas.


Balik kepada Anders Brevik, yang dituduh merancang dan melancarkan serangan ganas di Oslo dan Pulau Utoya, yang bercita-cita mengubah dunia dan merancang revolusi. Hingga Jumaat lalu, dunia memang tidak mengetahui apa-apa tentang Anders Breivik.  Dia dikatakan salah seorang daripada 22,000 anggota forum Web  pro-Nazi, terbesar di Scandinavia.  Dengan serangan yang dahsyat di bumi Norway itu, maka wujud persoalan bahawa neo-Nazisme ialah  kegilaan baru Eropah.




"Setakat ini, suspeks Anders Behring Breivik,"   tulis James Ridgeway dalam Mother Jones, lebih berhubung langsung dengan arena neo-Nazi sezaman di Scandinavia.  Dalam manifestonya dan laman Web yang dia secara tetap poskan, Breivik memperlihatkan dirinya sebagai Kristian konservatif dan waris salibi Knights Templar.  Pada masa yang sama, ideologi Breivik dilaporkan dipengaruhi oleh Norwegian Defence League yang anti-Islam, antiimigran,  dan rasis, dan inspirasi ideologinya, English Defense League."  

Kini, lebih-lebih lagi dengan serangan di Norway jelas bahawa neo-Nazi sedang berkeliaran di Eropah mencari pengikut dan mangsanya.  Dan, tiba-tiba banyak perhatian diberikan terhadap ancaman neo-Nazi di benua itu.  Memang sukar dibayangkan bagaimana Norway, negara yang aman dan terbuka, akhirnya menjadi sasaran keganasan neo-Nazi.




































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...