Artikel Popular

Thursday, April 4, 2019

Peradaban sebagai Ekonomi


KHAMIS, 4 April 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH



Carroll Quingley yang menunjukkan hubungan antara peradaban dengan ekonomi, menyatakan peradaban  berkembang kerana peradaban mempunyai suatu “alat pengembangan,” iaitu organisasi ketenteraan, keagamaan, politik, atau ekonomi yang menghimpunkan lebihan dan melaburkannya ke dalam inovasi yang produktif.  Mengikut pengertian moden, kita mengatakan  bahawa kadar pelaburan telah menurun.  Hal ini berlaku kerana kelompok sosial yang menguasai lebihan itu mempunyai kepentingan sendiri yang menggunakannya bagi “maksud tidak produktif, tetapi bagi tuntutan hawa nafsu... yang mengagihkan lebihan itu kepada penggunaan, tetapi tidak mewujudkan kaedah pengeluaran yang lebih berkesan.” Orang menghabiskan modal mereka dan peradaban  beralih daripada peringkat keadaan sejagat kepada peringkat kemerosotan. 
            Beliau menyentuh  tempoh kemerosotan ekonomi yang amat genting, kemerosotan taraf hidup, perang saudara antara pelbagai pihak yang berkepentingan dan peningkatan kadar buta huruf.  Semakin lama masyarakat menjadi semakin lemah.  Usaha yang sia-sia dibuat untuk menyekat pembaziran melalui perundangan.  Namun begitu, tahap kemerosotan ini terus berlaku. Tahap keagamaan, intelek, sosial, dan politik masyarakat juga mula kehilangan kesetiaan dalam kalangan rakyat jelata secara besar-besaran. Gerakan agama yang baharu mula melanda seluruh masyarakat.  Orang semakin keberatan untuk berjuang demi masyarakat atau untuk menyokongnya dengan membayar cukai. Quingley melihat hubung kait kemajuan ekonomi dengan kebangkitan peradaban, demikian juga sebaliknya.
            Dalam membincangkan peradaban kapitalis, Immanuel Wallerstein, memperkenalkan konsep imejan Kristian,  iaitu Four Horsemen of the Apocalypse. Keempat-empatnya itu ialah peperangan (perang antara manusia, antara negara), perang saudara, kebuluran, dan kematian akibat wabak, plag, atau binatang liar. Four Horsemen ini tegas Wallerstein dalam bukunya, Historical Capitalism with Capitalist Civilization  merupakan seram dunia, pengganggu keamanan, keseronokan, dan kepuasan. Tambah beliau, peradaban kapitalis adalah luar biasa dalam meletakkan tuntutannya terhadap kemampuan untuk memperoleh “melampaui sejarah”  dalam sejarah, untuk menyelesaikan dilema kejahatan dan kecelakaan yang tidak dapat  dielakkan, untuk mewujudkan negara beraja Tuhan di atas muka bumi ini; secara ringkasnya, untuk mengatasi ancaman   Four Horsemen of the Apocalypse.  Sejak mula lagi, orang yang meraikan menegaskan bahawa kapitalisme sebagai sistem sejarah, akan sejak mula-mula lagi, memenuhi “keperluan asas” semua orang yang hidup dalam sempadannya.    
            Sementara itu, Fernand Braudel dalam bukunya, A History of Civilizations, menegaskan bahawa untuk “mentakrifkan idea peradaban memerlukan semua sains sosial, termasuk sejarah.”  Braudel,   mengenal pasti empat bidang sains sosial yang terlibat, iaitu geografi, sosiologi, ekonomi, dan psikologi kolektif.
            Peradaban, sangat besar atau sebaliknya,  selalunya dapat dicari pada peta. Bahagian penting ciri peradaban bergantung pada kekangan atau kelebihan situasi geografi peradaban berkenaan. Pastinya, ini akan terjejas untuk berabad-abad atau bahkan alaf oleh usaha manusia. Setiap landskap mengandungi susur-galur buruh selanjar dan kumulatif, generasi selepas generasi memberikan sumbangan kepada keseluruhan itu.
            Dalam membincangkan peradaban sebagai ekonomi, Braudel, memberikan tumpuan terhadap geografi dan pada takat tertentu, ekologi.  Untuk membincangkan peradaban, hujah beliau, adalah untuk membincangkan ruang, tanah, dan kontur, cuaca, spesies tumbuhan, spesies haiwan dan alamiahnya atau kelebihan lain. Juga untuk membincangkan apakah manusia telah lakukan terhadap syarat asas ini, iaitu pertanian, stok pembiakbakaan, makanan, tempat berlindung, komunikasi, industri, dan sebagainya. Setiap peradaban, hujah beliau lagi, berasaskan kawasan yang lebih kurang menetapkan had.  Setiap peradaban mempunyai geografi sendiri dengan peluang dan kekangannya sendiri, sesetengahnya boleh dikatakan tetap dan agak berbeza antara sebuah peradaban dengan sebuah peradaban lain.
            Seterusnya, Braudel berhujah bahawa tidak ada peradaban tanpa masyarakat yang menyokong peradaban itu dan membangkitkan ketegangan dan kemajuan peradaban.  Masyarakat dan peradaban tidak dapat dipisahkan, iaitu dua idea ini merujuk kepada realiti yang sama.  Idea “masyarakat” bermaksud kekayaan kandungan, dan dengan itu, amat menyerupai maksud peradaban, yang selalunya saling berkait. Tambah beliau, memandangkan hubungan rapat antara peradaban dengan masyarakat, wujud keadaan untuk menerima pakai model sosiologi apabila melihat sejarah panjang peradaban.  Walau bagaimanapun, beliau mengingatkan,  “sebagai sejarawan, kita sepatutnya tidak hanya mengelirukan masyarakat dengan peradaban.”
            Setiap masyarakat, hujah Braudel, bergantung pada keadaan  ekonomi, teknologi, biologi, dan demografi.  Keadaan bahan (material) dan biologi selalunya membantu menentukan takdir (destiny) peradaban. Peningkatan dan kejatuhan penduduk, kesihatan atau penyakit, ekonomi atau pertumbuhan atau kemerosotan teknologi – semua ini mempengaruhi secara mendalam terhadap budaya, di samping struktur sosial.  Ekonomi politik dalam maksud yang lebih luas ialah kajian tentang semua masalah yang sangat besar ini. Dari segi prinsip dan dari segi fakta, peningkatan penduduk selalunya membantu pertumbuhan peradaban, seperti yang berlaku di Eropah pada abad ke-13, ke-16, ke-18, ke-19, dan ke-20. Walau bagaimanapun, hanya secara tetap, apabila penduduk berkembang lebih pantas daripada ekonomi, kelebihan yang wujud sebelum ini menjadi kelemahan atau kemudaratan, seperti berlakunya kebuluran, kejatuhan dalam perolehan sebenar, pemberontakan popular, dan tempoh kemerosotan yang menggerunkan.  Tambah Braudel, kehidupan ekonomi tidak pernah menghentikan turun naik, pada jeda yang kadangkala panjang dan kadangkala pendek. Masa baik dan masa buruk silih berganti; dan masyarakat dan peradaban merasai kesannya, terutamanya apabila peningkatan atau kemerosotan berpanjangan.
            Sama ada melambung atau merosot, kegiatan ekonomi hampir selalunya menghasilkan lebihan.   Perbelanjaan, atau pembaziran lebihan tersebut, merupakan satu keadaan yang sangat diperlukan  untuk kemewahan dalam peradaban dan untuk bentuk seni tertentu.
            Menurut Braudel, peradaban mencerminkan agihan semula kekayaan. Peradaban memperoleh ciri yang berbeza, pertama golongan yang di atas dan kemudian dalam kalangan rakyat jelata, menurut cara peradaban mengagihkan semula kekayaan, dan menurut jentera sosial dan ekonomi yang diambil daripada edaran kekayaan apa-apa sahaja yang ada untuk kemewahan, seni atau budaya. Beliau menjelaskan bahawa kemewahan pada abad ke-18, apabila golongan  aristokrat  dan borjuis  menyertai bersama-sama kerabat diraja dalam menyebarkan budaya, sains, dan falsafah. Walau bagaimanapun, kemewahan pada masa itu masih merupakan hak istimewa golongan minoriti sosial.  Peradaban yang mendasarinya, iaitu kehidupan hari kerja sederhana, mempunyai bahagian sedikit dalam kemewahan.
            Selepas geografi, masyarakat, dan ekonomi, menurut Braudel, kita mesti akhirnya beralih kepada psikologi.  Dengan perbezaan ini bahawa sebagai sains, psikologi kolektif adalah kurang keyakinan diri dan kurang kaya dari segi akibat berbanding dengan sains sosial lain.  Psikologi juga jarang-jarang diusahakan sepanjang laluan sejarah. Menetapkan atau mengimlakkan sikap masyarakat, membimbing pilihannya, mengesahkan prasangkanya dan mengarahkan tindakannya, mengesahkan, ini sangat banyak fakta peradaban. Tambah beliau, agama ialah ciri yang paling kuat tentang peradaban, tonggak peradaban masa kini dan masa lalu.  Namun begitu, beliau menjelaskan bahawa sejak perkembangan pemikiran Yunani kecenderungan peradaban Barat ke arah rasionalisme, dan dengan itu, jauh daripada kehidupan agama, tetapi perkara seperti ini tidak ditemui dalam sejarah dunia di luar Barat.  “Hampir semua peradaban adalah direbakkan atau ditenggelami oleh agama, oleh kuasa ghaib (supernatural), dan oleh magis,” hujah Braudel.
            Ekonomi yang dibincangkan dan dibahaskan oleh Braudel merupakan topik lazim mikroekonomi dan makroekonomi, atau juga ekonomi politik. Secara ringkas, peradaban sebagai ekonomi yang diperkatakan oleh Braudel, ialah penduduk, iaitu pertumbuhan  atau kejatuhan penduduk, keperluan biologi dan kesihatan, bahan dan teknologi,   ekonomi yang turun naik atau tidak stabil,  dan kekayaan serta agihan kekayaan.
            Perihal penduduk telah lama ditekankan oleh Robert Thomas Malthus dalam bukunya, An Essay on the Principle of Population,  yang  meneliti hubungan  antara bekalan makanan  dengan penduduk.  Menurut   Malthus,   jumlah manusia tidak boleh berlebihan sehingga ke tahap kelaparan hanya kerana orang ramai mengubah kelakuan mereka dalam menghadapi insentif ekonomi. Dengan mengatakan bahawa sementara pengeluaran makanan cenderung meningkat secara aritmetik, penduduk cenderung meningkat secara semula jadi pada kadar geometri (lebih pantas), Malthus menegaskan bahawa memang tidak memeranjatkan bahawa orang ramai, dengan itu, memilih untuk mengurangkan (atau “memerhatikan”) pertumbuhan penduduk. Beliau meramalkan bahawa penduduk akan melebihi bekalan makanan, yang membawa kepada pengurangan makanan per orang dan dengan itu, kepada kebuluran yang meluas.
               Beribu-ribu tahun sebelum Revolusi Perindustrian, peradaban terbenam  dalam Perangkap Malthusian. Jika banyak orang meninggal dunia, pendapatan cenderung meningkat, kerana hanya sebilangan kecil pekerja mendapat faedah daripada bekalan tanaman yang stabil.  Walau bagaimanapun, jika banyak orang dilahirkan, pendapatan akan jatuh, yang selalunya membawa kepada lebih banyak kematian. Itu menjelaskan “perangkap,” yang juga menjelaskan mengapa penduduk hampir sama dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) di seluruh dunia.
            Tentang kebuluran, pernah ditegaskan oleh Penerima Hadiah Nobel Ekonomi, Amartya Sen dalam bukunya, Development as Freedom, bahawa kebuluran bukan hanya berkait dengan pengeluaran makanan dan pengembangan pertanian, tetapi juga dengan fungsi seluruh ekonomi, dan bahkan secara lebih luas, operasi politik dan pengaturan sosial yang secara langsung dan tidak langsung, dapat mempengaruhi keupayaan orang ramai memperoleh makanan dan untuk mencapai kesihatan dan makanan.
            Dipercayai bahawa pertumbuhan ekonomi moden disertai pertama dan pertama-tama oleh pembandaran, maksudnya, oleh peningkatan bahagian penduduk sesebuah negara yang tinggal di kawasan bandar.  Wujud dua alasan asas mengapa pertumbuhan ekonomi dan pembandaran bergerak seiringan. Pertama, pengeluaran pertanian yang meningkat. Oleh sebab pengeluaran makanan per petani meningkat, maka ekonomi memerlukan kurang dan semakin kurang  petani yang menyara penduduk  keseluruhan. Oleh sebab pengeluaran makanan  per petani meningkat, maka harga makanan jatuh, mendorong petani dan terutamanya anak-anak mereka mencari pekerjaan dalam kegiatan bukan ladang. Kedua, ialah kelebihan kehidupan bandar kepadatan tinggi, terutamanya permintaan perdagangan bersemuka dan bahagian lain dalam sektor perkhidmatan.
            Dijangkakan  bahawa keruntuhan peradaban akan berlaku tidak lagi akibat ledakan bom dan pemusnahan alam sekitar. “Pertumbuhan penduduk, bersama-sama dengan per kapita penggunaan berlebihan, mengheret peradaban ke curam yang dalam: berbilion orang kini kebuluran  atau mikronutrien tak seimbang pemakanannya, dan gangguan cuaca merupakan pembunuhan manusia,” catat Damian Carring dalam The Guardian, memetik Paul Ehrlich. Dalam “Paul Ehrlich: 'Collapse of Civilisation is a Near Certainty Within Decades',” keruntuhan peradaban yang menghancurkan  adalah “hampir pasti.”  Carring menegaskan dekad akan datang kerana pemusnahan berterusan manusia terhadap dunia semula jadi yang menampung semua kehidupan di bumi ini. Beliau memberitahu bahawa Ehrlich yang berkhidmat di Stanford University sejak tahun 1959, berusaha untuk mengurangkan ancaman keruntuhan peradaban yang menghancurkan.
            Makalah ini memberikan tumpuan  terhadap geografi, termasuk ekologi, dan penduduk dan keperluan biologi mereka.  Penduduk juga  menentukan pertumbuhan atau kemerosotan ekonomi, di samping mencorakkan  agihan kekayaan. Jumlah penduduk yang semakin meningkat dan kerakusan mereka menyebabkan kemusnahan alam sekitar dan seterusnya kemusnahan peradaban.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...