Artikel Popular

Tuesday, April 23, 2019

Harta, Modal, dan Pelaburan


SELASA, 23 April 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH

Penulis buku  Sistem Perakaunan dalam Islam (Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1993, RM50.00),  memulakan perbincangan tentang pemilikan harta menurut Islam. Walaupun pemilik harta yang sebenar ialah Allah S.W.T.,  Islam tidak pula menghalang umatnya daripada memiliki harta. Pemilikan harta menurut Islam berdasarkan pemilikan semula jadi, pemindahan milik, dan pusaka. Jenis pemilikan harta terdiri daripada milik perseorangan, milik awam,dan pemilikan bersama.
Islam juga, menurut penulis buku ini, iaitu Muhammad Kamal  `Atiyah, mengenakan beberapa peraturan terhadap pemilikan harta, iaitu larangan pembekuan harta, larangan pembaziran dan bakhil, larangan membiarkan tanah tanpa diusahakan, menahan perbelanjaan yang wajib, larangan menggunakan cara yang tidak betul bagi pemilikan harta, perlunya akhlak yang mulia dalam mencari harta, berusaha mencari harta yang halal, dan keseimbangan antara kepentingan awam dengan kepentingan individu.
Peraturan ini membuktikan bahawa Islam tidak memandang hina terhadap harta dan tidak menyeru umatnya supaya meninggalkan harta. Oleh yang demikian, Islam mewajibkan harta yang berlebihan dilaburkan setelah ditunaikan hak Allah dan hak manusia, dan bukannya disimpan beku. Pelaburan ini akan memberi manfaat kepada umat manusia.
Selain harta, Islam mementingkan modal, iaitu modal asas yang merupakan bahagian harta atau wang yang dikhaskan untuk memulakan sesuatu projek perniagaan. Harta yang dilaburkan dalam sesuatu projek perniagaan dikenali sebagai harta perniagaan yang mempunyai maksud yang lebih luas jika dibandingkan dengan modal kerana harta perniagaan meliputi semua harta yang terdapat dalam projek berkenaan.
Keuntungan pula menjadi pelindung kepada modal, dan oleh itu, keuntungan tidak boleh diagihkan kepada pemegang saham sesuatu projek, melainkan setelah modal asas terjamin. Menurut pemikiran Islam, keuntungan bersih, keuntungan disimpan, dan keuntungan yang diagihkan hendaklah dinyatakan dalam sistem perakaunan. Begitu juga dengan segala kerugian - perlu dikira dalam sistem perakaunan.
Oleh sebeb Islam memberikan perhatian kepada harta, modal, dan pengiraan keuntungan serta kerugian, maka Islam mementingkan sistem perakunan yang bersumber daripada tujuan kerohanian, keagamaan, dan kenegaraan.
Islam menggalakkan umatnya menceburi kegiatan ekonomi yang halal atau diharuskan oleh syarak, seperti pemburuan, pengusahaan (sama ada menggunakan tangan ataupun fikiran), pertanian, perkilangan, perlombongan, dan perdagangan atau perniagaan.
Sehubungan dengan itu, Islam menyuruh pemegang harta supaya menggunakan cara yang paling baik untuk melaburkan harta. Pelaburan itu mestilah bersesuaian dengan kepentingan masyarakat dan bukannya memudaratkan mereka. Dengan usaha pelaburan, maka kemakmuran masyarakat dan kekayaan negara akan meningkat.
Islam mengemukakan beberapa panduan pelaburan. Bidang pelaburan yang
paling baik mestilah dipilih, iaitu mengikut keutamaan kemanusiaan, seperti keperluan asas, keperluan penggenap, keperluan tambahan. Bidang pelaburan itu menjadi sumber rezeki sebanyak mungkin untuk memenuhi keperluan makanan manusia. Pelaburan itu bertujuan membasmikan kemiskinan dan merapatkan jurang perbezaan agihan pendapatan dan kekayaan. Harta perlu dijaga dan dikembangkan dengan menggunakan nilai bersih semasa bagi satu-satu projek. Dalam pelaburan, kepentingan generasi kini dan akan datang perlu dipertahankan. Kesan sesuatu projek terhadap tenaga buruh, kadar upah, gaji, dan pulangan kepada masyarakat perlu diteliti. Keuntungan pelaburan itu mesti tidak bertentangan dengan syarak, iaitu keuntungan berpatutan dengan sumber hasil dan tidak melakukan penindasan. Kos yang ditanggung oleh masyarakat kerana pelaburan patut diambil kira dan diukur dengan kaedah perakaunan secara ilmiah.
Oleh sebab Islam menggalakkan umatnya menceburi kegiatan ekonomi, maka Islam mengharamkan monopoli dalam perniagaan kerana amalan ini mengancam kebebasan perdagangan.
Sebagaimana monopoli, Islam juga mengharamkan riba kerana menurut dasar Islam, wang tidak melahirkan wang. Riba bukannya pulangan kepada faktor pengeluaran, iaitu modal kerana pulangan mengandungi unsur usaha dan modal digabungkan dengan risiko.
Menurut penulis lagi, di samping agama Islam, agama-agama Samawi yang lain, seperti agama Yahudi dan agama Kristian mengharamkan amalan riba dalam kalangan penganut mereka.
Dalam buku ini, Muhammad Kamal `Atiyah membincangkan aspek ekonomi, kewangan, dan perakaunan Islam dengan terperinci hasil daripada kajian yang komprehensif serta membezakan ekonomi, kewangan, dan perakaunan Islam dengan konvensional.
 (Dewan Ekonomi, Mei 1993.)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...