Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Apabila Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul
Razak membentangkan Belanjawan 2012, antara komen atau ulasan yang mewarnai
perbincangan, baik melalui kaca
televisyen, mahupun melalui penulisan, ialah belanjawan pilihan raya. Selain belanjawan pilihan raya, seperti
lazim, komen atau ulasan tertumpu pada habuan yang diberikan kepada penjawat
awam dan golongan masyarakat yang lain sehingga membayangi persoalan yang lebih
besar, seperti defisit belanjawan yang berterusan lebih 10 tahun, dan usaha memacu
pertumbuhan di tengah-tengah kelembapan ekonomi global.
Namun,
seperti yang diketahui, pilihan raya yang dijangkakan tidak kunjung tiba
sehingga Najib yang juga Menteri
Kewangan pertama, membentangkan
Belanjawan 2013 pada 28 September lalu.
Pastinya, orang ramai tidak memerlukan cerdik pandai dan ahli politik
untuk memberitahu mereka bahawa belanjawan terbaru ini ialah belanjawan pilihan
raya kerana masa untuk pilihan raya semakin hampir, paling tidak,
selewat-lewatnya pada awal tahun
depan.
Belanjawan
2013 dibentangkan tatkala ekonomi dunia masih muram selepas mengalami
kemelesetan terburuk sejak Kemelesetan
Besar tahun 1930-an: sektor pembuatan di
China menguncup untuk bulan ke-11 berturut-turut, ekonomi Amerika Syarikat
hanya berkembang 1.3 peratus pada suku tahun kedua, dan ekonomi United Kingdom
dalam tempoh yang sama, menguncup 0.4 peratus, manakala akaun semasanya mencatatkan defisit 20.8 bilion paun.
Belanjawan
2013 juga dibentangkan ketika zon euro masih dilanda krisis, dan pada minggu
sama dengan pembentangan belanjawan itu, berlaku protes antijimat-cermat dari
Madrid ke Athens. Pada minggu sebelum
ini, lebih setengah juta orang berarak di kota-kota seluruh Portugal untuk
membantah potongan keselamatan sosial.
Sepanyol yang menghadapi kebangkitan sentimen pemisahan daripada
penduduk Catalonia, dijangkakan menjadi Greece baru. Antijimat-cermat yang berlaku di Eropah,
tidak menunjukkan tanda akan reda, bahkan pada 30 September lalu, mereka ke
Perancis.
Meskipun empat tahun berlalu selepas keruntuhan Lehman Brothers dan pasaran saham
global lintang-pukang, krisis kewangan global masih belum reda.
Seperti yang dimaklumkan oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), bahawa risiko masih wujud dalam sistem kewangan kerana
para pelabur Amerika Syarikat ketakutan.
Sementara dalam Global Financial
Stability Report terbaru yang
kebetulan dikeluarkan sebelum pembentangan
belanjawan, Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), mengingatkan bahawa di sebalik
ribut salji (blizzard) peraturan
baru, sistem perbankan masih mudah terjejas.
Sementara Organisasi Perdagangan Sedunia (WTO) pada akhir September
lalu, mengingatkan bahawa tinjauan perdagangan
global terjejas kerana krisis zon euro membantutkan pertumbuhan. WTO mengurangkan ramalan pertumbuhan
perdagangan global tahun ini daripada 3.7 peratus kepada 2.5 peratus, kurang
separuh daripada purata 20 tahun sebelum ini, membayangkan bahawa keadaan
semakin buruk dan bukannya bertambah baik. Pada tahun 2013, WTO menjangkakan
bahawa perdagangan tumbuh sebanyak 4.5 peratus, berbanding dengan ramalan
sebelum ini, pertumbuhan 5.6 peratus.
Melihat data ekonomi yang teruk yang mencurah-curah,
seperti krisis hutang kedaulatan Eropah, harga komoditi yang tinggi, legasi
keruntuhan kewangan empat tahun lalu, dan ketegangan antara tiga ekonomi
terbesar di dunia, iaitu Amerika Syarikat, China, dan Jepun, maka dijangkakan
berlaku kelembapan global.
“Ekonomi global terpaksa melalui perjalanan yang jauh
untuk mencapai pertumbuhan mapan,” tulis Larry Elliott dalam The Guardian, antara memetik kemerosotan
sektor pembuatan di China. Beliau
mengemukakan tiga masalah besar dan saling terikat. Pertama, Eropah yang terus menerus
menggunakan petua yang sama untuk menyelesaikan krisis menyembunyikan hakikat
bahawa kelemahan ekonomi merebak dari pinggi ke pusat. Kedua, masalah adalah bahawa hanya sedikit
kemajuan dicapai dalam menangani ketidakseimbangan global yang mewujudkan
keadaan untuk keruntuhan pada tahun 2007.
Akhir sekali, bank-bank pusat dan para menteri kewangan telah pun
menggunakan amaun yang besar amunisi yang dapat diperoleh.
Semasa menyentuh aspek prestasi ekonomi 2012 dan prospek
2013 dalam pembentangan Belanjawan 2013,
Najib nampaknya menyedari realiti yang sedang melanda dunia, yang beliau
nyatakan, “persekitaran global yang tidak menentu dan mencabar.” Namun, beliau menjelaskan bahawa kerajaan komited dalam memastikan
pertumbuhan ekonomi negara terus berkembang, dengan asas ekonomi negara yang
kukuh serta disokong oleh sistem
monetari akomodatif membolehkan ekonomi negara berada di landasan yang
teguh. Beliau juga merujuk prestasi
ekonomi separuh pertama tahun 2012 yang tumbuh pada kadar 5.1 peratus didorong,
terutamanya oleh kekukuhan aktiviti pelaburan dan penggunaan swasta. Pada tahun ini, menurut beliau, pertumbuhan
ekonomi negara dijangkakan berkembang pada kadar 4.5 peratus hingga lima peratus,
manakala pada tahun 2013, berdasarkan persekitaran ekonomi global yang lebih
baik, pertumbuhan ekonomi negara diunjurkan berkembang lebih kukuh pada kadar
4.5 peratus hingga 5.5 peratus.
Belanjawan 2013 yang berjumlah RM251.6 bilion untuk
perbelanjaan mengurus dan perbelanjaan pembangunan, dengan pelbagai habuan
atau bantuan kepada setiap lapisan rakya
demi mengurangkan beban kos sara hidup mereka, seperti bonus untuk penjawat
awam, BR1M 2.0 untuk setiap isi rumah yang berpendapatan RM3000 ke bawah dan
RM250 seorang bagi individu bujang 21 tahun ke atas yang berpendapatan tidak
lebih RM2000, bantuan untuk pelajar sekolah rendah dan menengah, rebat telefon
pintar 3G bagi belia yang berumur 21 - 30 tahun berpendapatan RM3000 ke bawah,
pelepasan cukai bagi pendidikan tinggi anak-anak dan Skim Simpanan Pendidikan
Nasional, diskaun Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) antara 10 – 20 peratus, baucar buku mahasiswa,
insentif khas tentera, insentif nelayan,
dan bermacam-macam lagi.
Meskipun kerajaan berusaha mengurangkan defisit
belanjawan kepada 4.0 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun
2013, berbanding 4.5 peratus pada tahun 2012, kerajaan tidak mendakap langkah
jimat-cermat yang dilaksanakan di Eropah dan Amerika Syarikat.
Seperti yang sering diperdebatkan mengapa benua Eropah terus terbenam dalam
kemelesetan, antaranya kerana pelaksanaan jimat-cermat yang tidak sesuai dengan
masanya, iaitu ketika pucuk hijau baru bertunas, iaitu pemulihan masih lemah. “Kegilaan
jimat-cermat Eropah,” seperti yang dibahaskan oleh Paul Krugman dalam The New York Times pada 27 September,
“akan membawa banyak kesakitan, baik dari segi ekonomi mahupun politik.” Dari segi ekonomi, menurut beliau,
jimat-cermat tidak dapat menyelesaikan masalah kadar pengangguran yang tinggi,
manakala dari segi politik, mencetuskan keberangan rakyat, seperti yang berlaku
di Greece dan Sepanyol.
Dengan tidak menunjukkan keterujaan dan ketaksuban
terhadap jimat-cermat yang memungkinkan zon euro berkecai, Malaysia dijangkakan
mampu mencatatkan pertumbuhan ekonomi pada tahun depan, seperti yang diunjurkan.
Dengan pelbagai habuan dan bantuan
tersebut, sekurang-kurangnya kerajaan dapat merangsangkan penggunaan isi
rumah untuk keperluan harian dan seterusnya merancakkan industri peruncitan. Pastinya, langkah ini mampu memacu pertumbuhan ekonomi, kerana salah satu faktor
pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat dan
Eropah lembap ialah rendahnya permintaan domestik. Tatkala pertumbuhan
perdagangan global lemah, seperti yang diperingatkan oleh WTO, tidak dapat tidak, pertumbuhan ekonomi Malaysia
perlu bergantung pada aktiviti ekonomi domestik.
Tatkala kadar pengangguran di seluruh 17 buah negara yang
menggunakan mata wang euro mencecah 11.3 peratus pada bulan Julai dan Amerika
Syarikat 8.1 peratus pada bulan Ogos, pasaran buruh Malaysia, seperti yang
ditunjukkan dalam Laporan Ekonomi
2012/2013, kekal stabil sepanjang tahun 2012, dengan kadar pengangguran
yang rendah, iaitu 3.2 peratus, kerana aktiviti domestik yang rancak. Seperti yang sering dihujahkan bahawa kadar
pengangguran yang tinggi yang diburukkan oleh pelaksanaan jimat-cermat tidak
akan mewujudkan permintaan agregat dan seterusnya membantutkan pertumbuhan ekonomi.
Kadar pengangguran yang tinggi, jimat-cermat, dan kemelesetan, merupakan
masalah yang berangkaian dan saling melengkapi antara satu sama lain.
Komitmen kerajaan
untuk memastikan pertumbuhan mapan dapat dilihat pada fokus pertama: merangsang
aktiviti pelaburan. Seperti yang
ditegaskan oleh Najib dalam pembentangan belanjawan itu, “pertumbuhan ekonomi
negara akan terus dipacu oleh pelaburan langsung asing dan domestik,” dan
“terus memperhebat pelaksanaan 12 Bidang
Utama Ekonomi Negara.” Dalam fokus
pertama ini juga kerajaan menggalakkan pelaburan domestik, menjadikan Malaysia
hab minyak dan gas, merancakkan sektor pelancongan, meningkatkan aktiviti
pertanian, melestarikan jaminan bekalan makanan, membela nasib petani dan
nelayan, mencergaskan pasaran modal dan kewangan, menggalakkan amanah
perniagaan, merangka Wakaf Korporat, dan
membangunkan usahawan bumiputera.
Tanggapan umum, tetapi tidak semestinya tepat, ialah
ekonomi negara digerakkan sebahagian besarnya oleh sektor korporat, sedangkan peranan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) tidak
kurang pentingnya dari segi pemacuan pertumbuhan ekonomi dan pewujudan peluang
pekerjaan. Di bawah fokus pertama,
kerajaan mempergiat PKS, dan seperti yang dinyatakan dalam Belanjawan 2013, “PKS
memainkan peranan penting dalam transformasi ekonomi negara.” Sehubungan dengan itu, untuk mempercepat
pertumbuhan industri PKS dan perluasan skop kawasan industri di seluruh negara,
kerajaan menyediakan dana RM1 bilion di bawah Skim Pembangunan PKS yang
dikendalikan oleh SME Bank.
Belanjawan 2013 dan enam lagi belanjawan yang seterusnya
dijangkakan mengubah Malaysia daripada status sebuah negara membangun
berpendapatan sederhana tinggi kepada negara maju berpendapatan tinggi pada
tahun 2020. Untuk mencapai matlamat
tersebut kerajaan perlu memperluas dan memperkembang golongan kelas menengah,
iaitu golongan yang di peringkat global semakin mendapat perhatian kerana
semakin mengecil, antaranya kerana kesan kemelesetan ekonomi, kebekuan upah, dan kemerosotan pendapatan serta kekayaan. Kewujudan dan
pengembangan golongan kelas menengah
adalah penting dari segi kuasa beli dan
pencukaian, dan dengan itu, untuk
merangsangkan pertumbuhan ekonomi.
Pertumbuhan ekonomi, pastinya kurang signifikan, dan bahkan akan terjejas
sekiranya ketidaksamaan pendapatan semakin melebar. Perlu dipastikan tidak wujud golongan “99
peratus” dan golongan “satu peratus”
yang mencermikan ketidaksamaan pendapatan yang amat ketara, yang memboleh
membawa kepada persengketaan antara kedua-dua golongan tersebut. Pertumbuhan ekonomi mapan dan negara maju
berpendapatan tinggi hanya benar-benar bermakna sekiranya jurang ketidaksamaan
diperkecil dan kekayaan diagihkan secara lebih adil dan saksama. Jika tidak,
tema belanjawan “Memakmur Negara Menyejahtera Rakyat: Sebuah Janji
Ditepati” sekadar retorik yang muluk-muluk yang sarat dengan gembar-gembur.
(Nota: Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam
Dewan Ekonomi, November 2012.)
No comments:
Post a Comment