Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Pada pertengahan Mei lalu, Amina Khan menulis dalam
akhbar Los Angeles Times, menyatakan kajian baru yang meneliti kesihatan dan
penggunaan kopi dalam kalangan 400,000 orang tua untuk hampir selama 14 tahun,
mendapati peminum java kurang
berkemungkinan meninggal dunia ketika kajian dijalankan berbanding dengan
golongan yang menjauhkan diri mereka daripada minuman ini. Bahkan, lelaki dan wanita yang secara purata
minum empat atau lima cawan kopi sehari mempunyai risiko yang rendah untuk mati. Memetik
laporan dalam keluaran terbaharu New
England Journal Journal of Medicine bahawa tidak bukti bahawa kopi wajar mendapat
pujian kerana menolong orang hidup lebih lama. Wujud kebimbangan sejak sekian
lama bahawa kopi mungkin membawa kelakuan risiko. Namun, dengan dapatan kajian itu memberikan
beberapa jaminan semula bahawa tidak ada faktor risiko untuk penyakit pada masa
hadapan.
Kopi di mana-mana
sahaja. Mungkin kedengaran
berlebih-lebihan, tetapi itulah hakikatnya.
Daripada penemuannya di kawasan perbukitan Ethiopia purba kepada
peranannya sebagai eliksir milenia pada
Zaman Starbucks, kopi diperhatikan mencorakkan dan membentuk struktur
ekonomi, politik, dan sosial di seluruh negara.
Di Australia,
seperti yang ditulis oleh Graham Simmons dalam akhbar The Star,
tercetus perang kopi di negara yang
tidak dikenali wain kopi secara meluas.
Namun, segala-galanya berubah, dari Melbourne ke Syndey apabila
kedua-dua kota ini saling bersaing mendirikan bar kopi espreso. Apabila keluarga Pellegrini mendirikan
Pellegrini Bar yang kini terkenal di Bourke Street, maka “budaya kopi” yang kini terkenal di
Melbourne dilahirkan. Dari situ,
trendnya tidak berhenti.
“Tidak ada kota lain di dunia ‘menjadikan kopi’ bahagian integral sedemikian, seperti di
Melbourne,” Simmon memetik Dave Cameron,
penulis terkenal tentang wain dan makanan.
Beliau juga memetik Adam Genovese, dari syarikat kopi Genovese yang
menambah, “Melbourne mempunyai gaya hidup kopi yang unik. Di Sydney, minum kopi semuanya
pertunjukan. Tempat kelihatan hebat,
biasanya penuh, tetapi kopi adalah tidak berapa baik. Di Melbourne, wujud gaya yang berbeza sama
sekali. Kami tahu bagaimana kami menyukai kopi kami, dan dengan itu, kami tidak
hanya menjangkakannya, kami memintanya.”
Sementara di Eropah, iaitu di Italy, setiap kota utama mempunyai tradisi kopi
sendiri, “dan membataskan diri saya kepada satu atau dua buah kota berasa tidak
sempurna,” tulis Erin Meister dalam The
Washington Post. “Saya tidak mahu
memenuhi ziarah saya hanya dengan menikmati beberapa cawan kopi espreso di Rome.”
Meister mencatatkan pengalamannya “kena kopi” di Italy: “Justeru, saya memilih tempat berhenti yang
akan memberi saya pelbagai jenis kopi dan budaya. Bermula hampir dengan terusan Venice yang
beralur, saya ke selatan ke pizza Florence ke jalan-jalan yang sibuk di Rome,
dan akhir sekali ke pinggir pantai berceracak Naples, mencuba untuk
menghuraikan kod budaya kopi kapucino di tempat kelahirannya.” Tatkala ziarah akan
sampai di penghujungnya, Meister menyatakan persoalan utama kekal: Mampukah kopi sahaja benar-benar memikat
budaya Italy? Jawapannya tidak.
Kopi dipercayai ditemui lebih 1000 tahun lalu di
Ethiopia, dan tidak digunakan sebagai minuman harian untuk rakyat jelata,
tetapi digunakan oleh paderi Ethiopia yang mengunyah biji kopi ketika upacara agama,
menyedari bahawa cara itu menyumbang
kepada kecerdasan mereka. Tidak seorang
pun tahu bagaimana paderi itu diperkenalkan dengan biji kopi, tetapi legenda meriwayatkan
gembala Ethiopia yang mendapati kambing-kambingnya mengunyah biji, seperti buah
ceri melahirkan kawanan yang terlampau bertenaga dan sihat. Gembala mengutip biji ini dan menggunakannya sebagai
bahan penghidup api. Bau harum muncul
daripada biji kopi yang direndang itu melahirkan tindakan berani yang mengubah
wajah budaya manusia. Mereka berani
memasukkan biji kopi ke dalam mulut mereka.
Sejak itu kopi tersebar di seluruh wilayah itu.
Kira-kira pada tahun 1300 Masihi, kopi yang digunakan di Ethiopia
mula tersebar ke Yaman, di sana kaedah penggunaan beranjak daripada mengunyah
kepada memimum kopi. Perpindahan biji
kopi ke semenanjung Arab berlaku berikutan pendudukan kawasan itu oleh Empayar
Islam. Pada abad ke-15, berikutan penaklukan oleh Empayar Ottoman di Asia dan
Afrika, termasuk Yaman, permintaan terhadap kopi meningkat di seluruh empayar
itu. Seterusnya, Empayar Ottoman mara ke Eropah hingga ke pintu kota Vienna
yang menyaksikan kekalahan tentera Ottoman.
Dalam usaha menyelamatkan diri, mereka meninggalkan guni yang berisi
biji kopi. Maka, penduduk tempatan mula
menikmati kopi. Oleh sebab wujud
perbezaan pendapatan, maka hanya golongan bangsawan yang mampu membeli
“minimuman yang menakjubkan” daripada orang Yaman.
Perbincangan tentang kopi pastinya tidak lengkap tanpa
menyentuh warung kopi (coffee-house) atau
kedai kopi, iaitu tempat yang terutamanya menyediakan kopi atau minuman panas
lain. Sesuai dengan namanya, warung kopi
menyediakan kopi atau teh, di samping snek ringan. Dari sudut pandangan budaya,
warung kopi dikatakan berfungsi sebagai pusat interaksi sosial. Maksudnya, warung kopi menyediakan anggota
sosial tempat untuk berhimpun, bersembang, menulis, membaca, melayan atau
antara satu sama lain, atau menghabiskan masa, sama ada secara individu ataupun
kumpulan kecil seramai dua atau tiga orang. Pada abad ke-17, kopi muncul
pertama kali di Eropah di luar Empayar Ottoman, dan warung kopi diwujudkan dan
begitu cepat menjadi popular. Pada abad ke-19 dan ke-20, warung kopi biasanya
menjadi tempat pertemuan penulis dan artis di seluruh Eropah.
Kedai kopi di Amerika Syarikat muncul daripada espreso
dan kedai kopi orang Italy tertumpu pada
pastri untuk komuniti pendatang Italy di
kota-kota utama negara itu. Dari akhir
tahun 1950-an dan seterusnya, kedai kopi berfungsi sebagai tempat hiburan,
terutamanya penghibur folk ketika
kebangkitan muzik folk Amerika. Oleh sebab
budaya belia pada tahun 1960-an berkembang, maka dikatakan orang bukan Italy
secara sedar meniru kedai kopi ini. Ciri politik kebanyakan muzik folk pada tahun 1960-an menjadikan muzik
secara semula jadi bersesuaian dengan kedai kopi dengan perseikatan kedai kopi
dengan tindakan politik. Sebilangan
penghibur yang terkenal, seperti Joan Baez dan Bob Dylan memulakan kerjaya
mereka dengan mengadakan persembahan di kedai kopi.
Seterusnya, pada tahun 1971 dan 1972, muncul rangkaian
kedai kopi, Starbucks di Seattle, yang
kini merupakan syarikat kedai kopi terbesar di dunia. Kedai Starbucks lazimnya
dipenuhi oleh orang canggih (urbanites),
pelancong, dan remaja yang menggunakan komputer riba yang mendekati rangkaian
kopi sebagai avatar budaya popular
Amerika. Dalam majalah tertentu akan kelihatan artis, seperti Kim Kardashian berlegar-legar
dalam Starbucks.
Di Eropah, seperti yang dibahaskan oleh Liz Alderman
dalam akhbar The New York Times,
Starbucks menyesuaikan budaya kafe, meskipun pada peringkat awal kehadirannya,
Starbucks sukar diterima oleh penduduk
benua itu: tidak bersifat peribadi, kopi tidak berapa baik, dan mahal. Starbucks bagi mereka, seperti planet yang
lain.
Hampir satu dekad selepas beroperasi di Eropah, Starbucks
masih bertungkus-lumus untuk menarik pelanggan yang keberatan menerimanya. Meskipun mendapat sambutan yang
memberangsangkan di Amerika Syarikat dan berkembang mantap di Asia, yang
Starbucks masih baru, Starbucks masih
bertungkus-lumus di benua yang melahirkan kafe dan budaya warung kopi. Kini, Starbucks, jelas Liza Alderman,
melancarkan kempen berjuta-juta dolar untuk memenangi lebih banyak peminat kopi
Eropah, dengan mengubah suai beratus-ratus kedai eksklusif untuk memenuhi
budaya kafe yang telah berurat berakar, dan menyesuaikan minuman adunan untuk
menyesuaikan selera wilayah yang berubah-ubah.
Pada awal tahun 1980-an, apabila “Starbucks” merupakan
istilah yang sukar difahami merujuk teman pertama Kapten Ahab dalam bentuk
jamak, Persekutuan Kopi Kebangsaan mengeluarkan siri televisyen komersial
tentang Coffee Achiever. Antaranya penontonnya, tulis John Donohue
dalam The New Yorker, ialah Robert Galinsky
yang kemudiannya terbabit dalam projek penulisan dan penerbitan pertunjukan
Broadway yang dikenali Coffee: The Musical. Galinsky memberitahu Donohue, lebih setahun
lalu, beliau bertemu Mark Schoenfeld, yang menulis
Brooklyn: The Musical yang dipersembahkan
di Broadway pada tahun 2004. Apabila
menyebut idea muzik kopinya kepada Schoenfeld, penulis itu teruja.
Meksipun Galinsky mungkin menulis muzik tentang kopi,
jelas Donohue, apabila masuk bak minum kopi, beliau bukannya Balzac. (Honore de
Balzac, wartawan dan penulis Perancis yang prolifik.) “Saya tidak minum kopi
secara tetap. Kopi menjadikan saya
sengsara. Saya seorang ayah, dan saya
dapati jika saya minum kopi, saya hilang sabar.” Sebagai ganti kopi, beliau minum tiga cawan
espreso sehari.
Ketika asyik berbicara tentang kopi, jangan
lupa teh untuk hubungan seks. Memetik
ahli terafi perkahwinan, Andrew G. Marshall, tulis Celia Dodd dalam akhbar The Independent, “Jika berhenti di tengah-tengah anda sedang
mengadakan hubungan asmara untuk menikmati teh atau untuk bersembang antara
satu sama lain, ini menunjukkan bagaimana keinginan datang dan pergi bahawa
seks bukan hanya perlumbaan ke penamat.
Seks membolehkan masa anda untuk bermesra antara satu sama lain.”
Sebenarnya, kopi dan teh menjadi pilihan
manusia dan seterusnya sebahagian budaya mereka. Bayangkan
hidup anda jika tanpa minuman kegemaran anda ini. Namun, dari segi protokol,
jika anda ditanya selepas makan, apakah minuman yang anda mahu, pastikan anda
menjawab, “kopi.” Jangan sekali-kali meminta teh, jauh sekali teh tarik. Mungkin
teh lebih sesuai untuk keromantikan di kamar
tidur – memetik semula Celia Dodd,
berbanding dengan kopi untuk aktviti sosial luaran tanpa sebarang
kerahsiaan.
(Nota: Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Budaya, Julai 2012.)
No comments:
Post a Comment