Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Dekad 1980-an menunjukkan keupayaan Jepun menyingkirkan
Amerika Syarikat sebagai pengeluar kereta yang utama di dunia. Seterusnya,
sistem komputer keluaran Jepun menembusi pasaran dunia. Bahkan, Jepun menunjukkan keunggulannya dalam bidang
pengurusan dengan memperkenalkan teknik pengurusan, pemasaran, dan gabungan
aset manusia serta teknologi.
Proses perancangan untuk membangunkan
struktur perindustrian Jepun tidak ada tolak bandingnya, sama ada dalam ekonomi
pasaran campuran Barat ataupun ekonomi terancang rejim komunis. Jepun dianggap
sebagai model negara perindustrian oleh
setengah-setengah negara membangun. Meskipun banyak negara Barat mengalami
proses perindustrian lebih awal daripada Jepun,
kebanyakan negara Asia Tenggara memilih Jepun sebagai model
perindustrian mereka.
Sejajar dengan kemajuan perindustriannya,
Jepun juga berjaya melahirkan minat baharu terhadap bidang pengurusan, strategi
sumber manusia, dan teknik pengeluaran yang cenderung menekankan aspek yang
positif dan menguntungkan. Kejayaan ekonomi Jepun seperti yang dibuktikan oleh
kemajuan perindustriannya menyebabkan minat masyarakat dunia terhadap
pengurusan dan organisasi sosial Jepun semakin bertambah.
Menurut Charles J. McMillan dalam Sistem Perindustrian Jepun (Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1994, RM30.00),
faktor utama yang dapat menjelaskan kejayaan sistem perindustrian negara
matahari terbit ini ialah pengurusan pengetahuan dan teknologi. Jepun
mengutamakan sains dan teknologi sebagai alat dasar ekonomi dan perindustrian.
Malahan, kerajaan Jepun lebih banyak mengumpul dan menganalisis statistik
tentang perdagangan teknologi jika dibandingkan dengan kebanyakan negara lain.
Dalam bidang penyelidikan, Jepun banyak memberikan tumpuan kepada penyelidikan
tenaga dan sumber. Pada tahun 1980-an, penyelidikan tenaga dan sumber
melibatkan 20 peratus daripada seluruh penyelidikan teknologi.
Lantaran penekanan Jepun terhadap teknologi,
maka negara itu mampu mengejar, menyaingi, dan mengatasi kemajuan negara Barat.
Selain pihak kerajaan, peranan usahawan, institusi penyelidikan, dan universiti
dalam bidang penyelidikan tidak boleh dipandang sepi.
Jepun juga amat gigih mencari maklumat
sehingga timbul tema kesedaran maklumat. Untuk mencari maklumat, rakyat Jepun
digalakkan mempelajari teknologi asing.
Namun begitu, setengah-setengah pihak
menganggap bahawa Jepun merupakan pengikut
dan bukannya pemimpin teknologi. Salah satu kekuatan negara ini ialah
meniru atau mencontohi teknologi asing dan bukannya mencipta atau merintas
teknologi. Akan tetapi, satu kesimpulan
dapat dikemukakan ialah sama ada pengikut ataupun pemimpin tidak penting,
asalkan sesebuah negara itu mampu ke dari segi kemajuan perindustrian, seperti
yang dibuktikan oleh Jepun.
Demikian juga dengan Amerika dalam bidang
kejuruteraan dianggap mempengaruhi amalan rusan Jepun. Di Jepun, pengurusan
saintifik yang dipelopori oleh Frederick Taylor mendapat tempat dan
berkembang beberapa generasi di
Jepun. Pengurusan inventori, pengurangan
pembaziran, kawalan kualiti, robot, dan
kilang automatik merupakan amalan kejuruteraan perindustrian masa kini sangat
terserlah di Jepun jika dibandingkan
dengan negara-negara lain, termasuk
Amerika Syarikat.
Menurut McMillan lagi, kekuatan perdustrian, Jepun bergantung
pada sistem pemasarannya, seperti teknologi dan pengeluaran, dan sistem
pemasaran Jepun memberikan sumbangan kepada kemajuan perindustrian negara itu.
Seperti ditegaskan oleh McMillan, daripada perkara-perkara yang menakjubkan
tentang Jepun, pemasarannya paling menonjol.
Dari segi pemasaran, keluaran Jepun berkuat
pada harga. Harga keluarannya yang dijual dalam pasaran antarabangsa lebih
murah daripada harga keluarannya yang dijual di Tokyo atau Osaka. Keupayaan
Jepun menjual keluarannya pada harga yang bersaingan ini berkaitan dengan keupayaan pengilang-pengilang Jepun
menghasilkan keluaran pada kos yang lebih rendah akibat keupayaan teknologi,
pengurangan pembaziran, dan kawalan mutu.
Pengilang-pengilang Jepun juga menggunakan
saluran peruncit asing dalam usaha menjual keluarannya. Kadangkala
pengilang-pengilang Jepun menggunakan jenama peruncit berkenaan, seperti
Montgomery Ward dan Sears Roebuck.
Berdasarkan pengalaman dan perindustrian
Jepun, maka dapat dirumuskan bahawa kita jangan segan belajar daripada kejayaan orang lain, walaupun kita
dianggap sebagai pengikut, peniru,
pencedok, dan sebagainya. Ini kerana dasarkan pengalaman Jepun, yang
mengikut, meniru, dan yang mencedok itu akhirnya menjadi raja.
(Dewan Ekonomi,
Julai 1994.)
No comments:
Post a Comment