KHAMIS, 30 Mei 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Pada tahun 2000, di samping
merumus strategi, ketua pegawai eksekutif perlu mempunyai pengetahuan dan
kemahiran pengurusan sumber manusia. Organisasi diurus dan dianggotai oleh
manusia. Tanpa manusia, organisasi tidak akan wujud. Setengah-setengah
organisasi berpunca daripada masalah manusia. Setengah-setengah pengurus lebih
mengutamakan pembangunan potensi manusia, misalnya Konosuke Matsushita
mempunyai pegangan bahawa perusahaan adalah manusia. Seandainya sumber manusia
tidak ditangani dengan baik, sesebuah organisasi akan mengalami kemusnahan.
Memandangkan betapa pentingnya sumber manusia dalam sesebuah organisasi,
Kenneth N. Wexley dan Gary P. Latham dalam Sumber
Manusia dalam Organisasi: Pembangunan
dan Latihan (Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1994, RM30.00), mengemukakan aspek penting dalam pengurusan
manusia, iaitu pembangunan dan latihan. Tanpa pembangunan dan latihan,
pengetahuan dan kemahiran warga organisasi tidak dapat dimajukan, bahkan
menjadi jumud. Jika wujud gejala sedemikian, kesinambungan sesebuah organisasi
akan terbantut.
Melalui latihan dan pembangunan, individu mempunyai kesedaran diri dan
motivasi yang dapat memberikan sumbangan yang lebih bermakna kepada organisasi
tempat dia bekerja. Program ini akan membolehkan individu mempunyai kemahiran
atau kepakaran dalam bidang-bidang tertentu.
Kebanyakan organisasi mempunyai misi atau wawasan yang dinyatakan secara
abstrak. Namun begitu, misi atau wawasan ini tidak mempunyai makna sekiranya
latihan terpisah daripada strategi dan budaya korporat. Setiap warga organisasi
akan mempunyai keyakinan terhadap misi dan strategi korporat sekiranya mereka
mempunyai latihan yang cukup.
Oleh sebab pembangunan dan latihan amat penting, maka pegawai latihan mesti
mempunyai pengetahuan, kemahiran, dan kemampuan sebagai jurulatih. Kedua-dua
penulis buku ini menekankan betapa pentingnya kakitangan latihan. Mereka mesti
mempunyai keupayaan menentukan keperluan latihan dalam sesebuah organisasi
secara sistematik. Jurulatih sendiri perlu dilatih sebelum mereka membimbing
pelatih.
Meskipun hakikat pentingnya latihan dan pembangunan telah diiktiraf demi
memastikan kesinambungan organisasi, tidak bermakna bahawa program ini boleh
dijalankan secara sembarangan. Wexley dan Latham menyarankan supaya setiap
program latihan dinilai untuk mengukur keberkesanannya berdasarkan kriteria
reaksi, pembelajaran, kelakuan, dan penghasilan.
Untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran kakitangan, tidak semestinya
mereka perlu mengikut latihan di luar kerja. Sebenarnya, kakitangan boleh
dilatih di tempat kerja, seperti sosialisasi organisasi, latihan semasa kerja,
latihan perantisan, alat bantu kerja, ajar, latihan berasaskan komputer,
pusingan kerja, dan pembangunan kerjaya.
Namun begitu, kedua-dua penulis tidak menafikan kepentingan kaedah latihan
di luar tempat kerja, seperti kulit, teknik pandang dengar, persidangan jarak
jauh, pengajaran terancang, arahan bantuan komputer, dan simulasi peralatan.
Salah satu kaedah latihan di luar tempat kerja yang semakin terkenal di
negara maju dan mula mendapat tempat di Malaysia ialah kelas korporat.
Kelas ini menyediakan latihan kepada
kakitangan mereka boleh dianggap sebagai kolej, institut atau universiti bagi
sesebuah syarikat. Di Malaysia, beberapa syarikat besar, seperti Telekom,
Tenaga Nasional, Celcom, Intel, dan sebagainya telah menubuhkan kelas korporat.
Antara kelas korporat yang terkemuka di Amerika Syarikat ialah Universiti
Holiday Inn, Universiti Hamburger McDonald’s, Pusat Pembelajaran Xeroj, Kampus
ARCO.
Sebenarnya, latihan tidak semestinya diberikan kepada kakitangan bawahan
sahaja. Bahkan pemimpin dalam sesebuah organisasi boleh dan perlu dilatih.
Berdasarkan penegasan Peter Drucker bahawa tidak ada eksekutif yang secara
semula jadi dilahirkan sebagai pemimpin yang berkesan, Wexley dan Latham mengemukakan
pendekatan teori untuk melatih pemimpin. Antaranya, teori peranan pengurusan
Mintzberg, pembelajaran dua relung Argyris, konsep padanan pemimpin, model
Vroom-Yetton, dan seminar grid Blake dan Mouton.
Sekali imbas, buku ini mungkin dianggap lebih banyak berteori. Kedua-dua
orang penulis banyak mengemukakan contoh
sebenar untuk merapatkan perbezaan antara teori dengan amali.
Memandangkan bahawa pembangunan dan latihan menjadi agenda penting supaya
sesebuah organisasi terus berkembang dan mengharungi pelbagai persaingan, maka
buku ini patut dirujuk dan dijadikan panduan untuk menggubal dasar latihan dan
pembangunan.(Dewan Ekonomi, Disember 1994.)
No comments:
Post a Comment