Artikel Popular

Friday, July 12, 2013

Revolusi Tanpa Hegemoni Gagal

JUMAAT,  12  Julai 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Eric Hobsbawm dalam buku terakhirnya sebelum sejarawan  Marxis ini  meninggal dunia, iaitu How to Change The World:  Tales of Marx and Marxism menulis dua bab tentang Antonio Gramsci.   Gramsci yang meninggal dunia pada tahun 1937, menurut Hobsbawm pada mulanya kurang dikenali, kecuali dalam rakan seperjuangannya, kerana tulisan beliau kurang diterbitkan atau dapat diperoleh.  Bagi Hobsbawm, intelektual Marxis dari Italy ini  penting dari segi teori politiknya.

Gramsci yang  terkenal dengan konsep  hegemoni dan karya, Prison Notebooks, yang menurut  Hobsbawm, di negara yang menyaksikan revolusioner menggulingkan pemerintah lama, seperti di Portugal, tanpa kuasa hegemoni, bahkan revolusi akan menempuh kegagalan. Masalah asas hegemoni, tambah Hobsbawm lagi, bukannya bagaimana revolusioner berkuasa, meskipun persoalan ini penting.  Sebaliknya, bagaimana revolusioner diterima, bukan hanya sebagai kewujudan dari segi politik atau pemerintah yang tidak dielakkan, tetapi sebagai panduan dan pemimpin.  Maka, wujud dua persoalan, iaitu bagaimana memenangi perkenan, dan sama ada revolusioner bersiap sedia untuk melaksanakan kepimpinan.

"Perjuangan untuk hegemoni sebelum, semasa, dan selepas peralihan, masih kekal," tulis Hobsbawm.

Mengapa revolusi Mesir  kini huyung-hayang di tepi curam kegagalan, atau berakhir dengan tragedi, kerana  pemimpin yang dipilih melalui proses demokrasi, iaitu Muhammad Morsi,  tidak mempunyai kuasa hegemoni, sehingga mendorong berlakunya rampasan kuasa, tetapi dianggap bukan rampasan kuasa, seperti yang dibahaskan oleh Dana Milbank dan Kristen Powers. Morsi dianggap sebagai pemimpin yang tidak cekap, meskipun faktor ini tidak sepatutnya membawa kepada penggulingan pemimpin yang dipilih oleh rakyat.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...