Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Pada pertengahan Mei 2011, di Istanbul, berlangsung
Persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tentang least developed countries (LDCs) yang mencadangkan dikurangkan bilangan
LDCs daripada 48 buah kepada 24 buah dalam 10 tahun akan datang. Pusingan Doha yang memperluas akses bebas
cukai barang dari LDCs akan mengeluarkan tiga juta orang daripada kemiskinan. Memastikan bahawa negara itu diintegarasikan
sepenuh ke dalam ekonomi global adalah
penting untuk memacu pertumbuhan dan mengurangkan kemiskinan. Tanpa peluang yang saksama untuk mengeksport
keluaran mereka, negara berkenaan tidak dapat memenuhi potensi mereka untuk
tumbuh dan mengurangkan kemiskinan.
Dalam
pengenalan bukunya, The End of Poverty: How We Can Make it Happen in Our Lifetime
(2005), Jeffrey Sach, menulis: “Buku ini adalah tentang menamatkan
kemiskinan pada zaman kita. Ini bukannya
ramalan. Saya tidak meramalkan bahawa
apakah yang akan berlaku, hanya menjelaskan apakah yang boleh berlaku. Kini,
lebih lapan juta orang di seluruh dunia meninggal dunia setiap tahun
kerana mereka terlalu miskin untuk meneruskan hidup.” Tulis Sach lagi, “setiap
pagi akhbar kita boleh melaporkan, lebih 20,000 orang terkorban semalam kerana
kemiskinan melampau.” Beliau juga
mengkritik Amerika Syarikat yang sejak 11 September 2001, melancarkan perang
terhadap keganasan, tetapi mengabaikan punca yang sangat dalam ketidakstabilan
global. “AS$450 bilion yang Amerika
Syarikat akan belanjakan tahun ini terhadap ketenteraan tidak akan mewujudkan
keamanan. Jika Amerika Syarikat terus
berbelanja satu pertiga belas daripada jumlah itu, atau sekadar AS$15 bilion
untuk membela nasib golongan yang paling
miskin daripada golongan miskin di
dunia, yang masyarakat yang dinyahstabilkan oleh kemiskinan melampau, dan
dengan itu, menjadi tempat perlindungan kekacauan, keganasan, dan bahkan
keganasan global.
Di tengah-tengah krisis
kewangan meronta mencari mangsa di seluruh dunia, Asia tidak terkecuali,
Pertubuhan Buruh Sedunia (ILO) memaklumkan kajiannya pada Februari 2009, menganggarkan lebih 140
juta orang terjebak ke dalam kemiskinan
dan 23 juta orang hilang pekerjaan di Asia pada tahun itu. Anggaran itu bukan sahaja tertumpu pada
bilangan yang agak besar, tetapi juga mendedahkan risiko sebenar yang
melibatkan anak-anak yang mungkin dipaksa berhenti bersekolah untuk bekerja dan
membantu keluarga mereka.
Kesan krisis kewangan
2008 – 2009 amat dalam, bukan sahaja terhadap perbankan dan institusi kewangan
lain, bahkan juga terhadap sebilangan besar penduduk dunia. Sesetengah orang hilang kekayaan,
sesetengah yang lain hilang pekerjaan, dan tidak kurang yang mendapati diri
mereka hidup dalam kemiskinan. Kini, kebuluran dikatakan meningkat kerana harga
makanan mencecah rekod tertinggi, dan seterusnya, 44 juta penduduk dunia,
menurut Bank Dunia, mendapati diri mereka diturunkan kepada keadaan kemiskinan melampau sejak
pertengahan tahun lalu. Walaupun angka
itu dikatakan tidak tepat, tetapi menurut Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB,
kira-kira satu juta orang kini hidup
dalam kebuluran yang kronik. Merujuk perangkaan tersebut, Abhijit Banerjee dan Esther Duflo yang menulis
dalam Foreign Policy Mei/Jun 2011,
mengingatkan bahawa bagi banyak orang di Barat, kemiskinan hampir sama dengan
kebuluran.
Bilangan orang yang
kurang pemakanan di dunia berkurangan pada tahun lalu untuk pertama kali dalam
tempoh 15 tahun, tetapi tahap masih tinggi jika dibandingkan sebelum krisis
makanan tahun 2008. Bilangan orang yang lapar jatuh kepada 925
juta orang daripada rekod tertinggi 1.02 juta orang pada tahun 2009, yang
banyak kaitannya dengan pertumbuhan pendapatan di rantau Asia-Pasifik dan 40
peratus kejatuhan harga makanan daripada
yang tertinggi pada tahun 2008. Bilangan orang yang kurang pemakanan di rantau
ini merosot 12 peratus daripada tahun 2009, iaitu kepad 578 orang kerana pertumbuhan
ekonomi. Tujuh negara mewakili dua
pertiga orang yang lapar di dunia, iaitu China, India, Republik Demokratik
Congo, Bangladesh, Indonesia, Ethiopia, dan Pakistan. India dan China sahaja mewakili 40 peratus
kelaparan di dunia. Akan tetapi, Afrika
Sub-Sahara mempunyai kadar yang tertinggi orang yang kurang pemakanan, iaitu 30
peratus penduduk rantau itu.
Presiden Bank Dunia
Robert Zoellick memaklumkan pada akhir Januari 2010 bahawa berpuluh-puluh juta
orang di Afrika dan di tempat-tempat lain akan diheret ke dalam kancah
kemiskinan pada tahun itu, meskipun dunia sedang pulih daripada krisis kewangan global. Selain menjanjikan bahawa Bank Dunia akan
menggunakan skim subsidi langsungnya untuk meringankan beban kemiskinan bagi
mereka yang paling mudah terjejas, Zoellick juga menyatakan semula janji Bank
Dunia untuk mengumpulkan komitmen kewangannya untuk golongan paling miskin di
dunia dengan minimum AS$15 bilion sepanjang dua hingga tiga tahun akan
datang.
Kegawatan kewangan tahun
2008 melambatkan kemajuan yang kerajaan lakukan untuk mengurangkan orang ramai
yang hidup dalam kemiskinan melampau pada 2015, seperti yang dimaklumkan oleh
ketua Bank Dunia dan ketua Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) pada pertengahan
September 2010. Mereka memberitahu
bahawa krisis kredit di negara maju dan kenaikan harga minyak dan makanan
secara tiba-tiba menimpa golongan termiskin di dunia. Pada Ogos 2008, seperti yang dilaporkan oleh The Wall Street Journal 21 September
2010, Bank Dunia menganggarkan bahawa
1.4 bilion orang hidup dalam kemiskinan melampau, yang ditakrifkan hidup yang
bergantung pada kurang daripada AS$1.25 sehari.
Laporan PBB itu menambah
bahawa pertumbuhan yang pesat dan pengurangan yang ketara dalam kemiskinan
dicatatkan di China dan India, manakala Afrika Sub-Sahara dan Asia Tenggara
tertinggal di belakang. Dominique Strauss-Kahn, Pengarah Urusan IMF memberitahu
pemimpin dunia semasa pembukaan sidang kemuncak pembangunan tiga hari PBB bahawa kira-kira kurang 70 juta
orang akan bebas daripada belenggu kemiskinan pada 2020. Sementara Robert
Zoellick berkata Bank Dunia
menganggarkan bahawa lebih 64 juta orang hidup dalam kemiskinan melampau pada
2010, dan kira-kira 40 juta orang lagi kebuluran tahun 2009 kerana krisis
makanan, bahan api, dan krisis kewangan.
Pada tahun 1981, 52
peratus orang di negara membangun hidup dalam kemiskinan melampau, tetapi pada
2005, peratusan itu dikurangkan kepada lebih separuh. Dalam lima tahun, krisis mungkin menyebabkan
lebih 1.2 juta orang kanak-kanak di bawah lima tahun mati. Usaha oleh negara membangun membuahkan hasil
hinggalah tercetusnya krisis, dengan kemiskinan jatuh dengan ketara di Asia
Timur, Amerika Latin, dan Eropah Timur dan Tengah. Namun begitu, krisis makanan, bahan api, dan krisis kewangan sejak tahun 2008
memperlahankan dan bukan menterbalikkan kemajuan ke arah matlamat pembangunan
di banyak negara di seluruh dunia. Diakui bahawa krisis kewangan yang teruk di
negara kaya menyebabkan berlakunya defisit, tetapi kesannya lebih teruk
terhadap negara miskin.
Nicholas D. Kristof yang
membuat liputan sidang kemuncak PBB itu menulis dalam kolumnya dalam The New York Times tentang Matlamat
Pembangunan Milenium (Millennium
Development Goals). Kerja antikemiskinan
menyelamatkan nyawa kira-kira 32,000 orang kanak-kanak setiap hari. Perhitungan beliau berasaskan bilangan
kanak-kanak yang pada tahun 1960 (kira-kira 20 juta orang) dan bilangan yang
hampir mati sekarang (kira-kira lapan juta orang setahun). Kristof mencadangkan antaranya tumpuan bukan
sahaja terhadap bantuan kemiskinan, tetapi juga terhadap penciptaan
kekayaan. “Cara terbaik untuk mengatasi
kemiskinan adalah bukan amal jariah, tetapi pertumbuhan ekonomi, perdagangan
dan berbanding dengan bantuan. Itulah
sebabnya Asia Timur meningkatkan taraf hidup
begitu tinggi.”
Pada
tahun 2000, para pemimpin negara kaya dan miskin berikrar untuk membina dunia yang
lebih baik pada tahun 2015 yang dikenali Matlamat Pembangunan Milenium. Antara
matlamat utamanya mengurangkan separuh kemiskinan melampau dan kebuluran
daripada tahap tahun 1990, mengurangkan sebanyak dua pertiga kadar kematian
kanak-kanak dan mengurangkan kematian ibu yang bersalin sebanyak tiga suku, dan
mencapai pendidikan rendah universal.
Namun, banyak yang menjangkakan matlamat itu mungkin tidak dicapai,
antaranya kerana kemelesetan global menjejaskan usaha banyak negara, manakala
negara kaya, termasuk Amerika Syarikat tidak
menyumbangkan wang yang diperlukan untuk menjadikannya realiti. Pada tahun 2002, negara penderma kaya bersetuju menghulurkan sumbangan 0.7
peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), yang dari segi politik
sekurang-kurangnya, boleh laksana. Namun, setakat tahun lalu, hanya Denmark,
Sweden, Norway, Luxembourg, dan Belanda mencapai matlamat sumbangan ini. Sementara Amerika Syarikat pada tahun 2009,
menyalurkan 0.2 peratus KDNK untuk bantuan.
Pada tahun itu juga, secara purata, dianggarkan bantuan pembangunan
berjumlah hanya 0.31 peratus KDNK negara maju.
Kegagalan
Matlamat Pembangunan Milenium PBB
dalam membasmikan kemiskinan
membangkitkan persoalan kebertanggungjawaban. Pernah dibahaskan bahawa jika
gagal sekalipun, siapa yang akan menghukum PBB.
Sesetengah pihak mendakwa bahawa ketiadaan pelan tindakan sebenar,
manakala yang lain menyalahkan kerajan negara kaya dan Pentadbiran Obama
khususnya, yang hanya berpura-pura terhadap matlamat itu tanpa membelanjakan
wang yang diperlukan.
Meskipun
wujud kemajuan dalam pembasmian kemiskinan,
tetapi tumpuan matlamat terhadap
purata global mengabai-abaikan hakikat pencapaian yang tidak seimbang antara
negara. Berita gembira itu banyak
diwarnai oleh China yang kepesatan ekonominya
berjaya mengeluarkan berjuta-juta rakyat daripada kemiskinan sejak tahun
1990. Namun, seperti yang pernah dibahaskan jika diteliti setiap negara secara
berasingan, gambarannya lebih rumit.
Misalnya, di Nigeria, yang penduduknya hidup pada pendapatan kurang
AS$1.25 sehari meningkat kepada 77 peratus penduduk pada tahun 2008 daripada 49
peatus pada tahun 1990, manakala Ethiopia berjaya mengurangkannya kepada 16
peratus daripada 60 peratus. Demikian Ghana mengurangkan kebuluran sebanyak 75
peratus pada tahun 2004, tetapi masalah lebih daripada berlipat ganda di
Republik Demokratik Congo pada tempoh yang sama.
Rick Rowden yang menulis
dalam guardian.co.uk pada bulan
Januari tahun ini cuba melihat persoalan
kemiskinan dalam konteks yang lebih luas dengan mengingatkan
kecacatan pendapat awal tentang
pembangunan ekonomi digantikan dengan memenuhi Matlamat Pembangunan Milenium.
Akan tetapi, pengurangan kemiskinan
bukan pembangunan. Bagi Rowden, wacana
“pengurangan kemiskinan” adalah mengelirukan; wacana itu lupa untuk bertanya bagaimana negara boleh
dianggap maju tanpa perindustrian.
Lazimnya, kemiskinan
merupakan fenomena negara membangun atau negara Dunia Ketiga, tetapi fenomena
ini telah berubah. Pada pertengahan Mei lalu, Polly Toynbee yang menulis dalam guardian.co.uk mengingatkan bahawa
ketidakadilan sosial dasar kerajaan David Cameron di Britain akan menyebabkan
300,000 orang lagi kanak-kanak hidup
dalam kemiskinan. Bagi Toynbee ramalan
Institute for Fiscal Studies (IFS) itu tidak memeranjatkan. Pengangguran akan menyebabkan lebih banyak
kemiskinan, kemudian pertimbangkan kesan potongan yang menimpa keluarga yang
sama satu demi satu, dengan inflasi lima peratus, potongan kredit cukai
kanak-kanak dan pembekuan faedah kanak-kanak.
Sebelum ini, iaitu pada
akhir tahun lalu, IFS meramalkan bahawa
dalam tiga tahun, pendapatan purata akan
beku dan ini, bersama-sama dengan potongan yang banyak dalam perbelanjaan kebajikan, akan berlaku kenaikan kemiskinan
relatif untuk kanak-kanak dan orang dewasa dalam usia bekerja sebanyak 800,000
orang dan peningkatan kemiskinan mutlak bagi kumpulan yang sama sebanyak
900,000 orang.
Bob Herbert dalam
kolumnya dalam The New York Times
pada awal Januari tahun ini mengkritik Pentadbiran Obama yang yang terlalu
mesra dengan perniagan besr dan bank mega, yang boleh dikatakan kaya, yang
sentiasa yang terus berkembang tidak kira apa yang berlaku terhadap ekonomi
Amerika Syarikat. Sebaliknya, boleh dikatakan golongan miskin di negara itu
tidak dipedulikan. “Ahli politik dan
media,” tulis Herbert, “berkelakuan seolah-olahnya golongan miskin tidak
wujud. Akan tetapi, dengan pekerjaan
tidak munasabah masih kurang dan kemerosotan golongan kelas menengah, golongan
miskin menjadi lebih signifikan dan merupakan segmen penduduk terdesak yang meningkat.” Beliau cuba menarik
perhatian akan kesukaran yang dihadapi oleh keluarga seramai empat orang dengan
pendapatan tahan AS11,000 atau kurang.
Beliau juga memaklumkan
perbualannya dengan Peter Edelman, profesor
di Georgetown University Law Center dan pakar yang begitu lama tentang
isu yang berkaitan dengan kemiskinan, yang menyatakan bahawa bilangan orang
dalam kategori teruk secara tragik meningkat lebih 17 juta orang. Mereka terdiri daripada golongan yang cuba
hidup pada pendapatan separuh di bawah garis kemiskinan rasmi, iaitu AS$22,000
tahunan untuk keluarga seramai empat orang.
Profesor Edelman membahagikan golongan miskin kepada dua kategori:
miskin baru, iaitu mereka yang hilang pekerjaan dan rumah dan yang juga ditimpa bencana kemelesetan; dan
miskin lama, iaitu mereka yang dalam banyak keadaan bekerja sebelum ini,
kadangkala sekali-sekala atau kerja sementara yang pekerjaan yang upahnya tidak
banyak.
Di negara itu, hampir 44
juta orang yang dalam kemiskinan pada tahun 2009, iaitu lebih 14 peratus
penduduk Amerika dan meningkat empat juta daripada tahun sebelumnya. “Sesiapa
sahaja yang fikir keadaan lebih baik sekarang,” tegas Herbert, “adalah
meracau.” Lebih 15 juta orang
kanak-kanak adalah miskin, iaitu seorang daripada lima orang kanak-kanak di
Amerika Syarikat. Lebih satu perempat
adalah semua kulit hitam dan peratusan yang sama Hispanic adalah miskin.”
Boleh dikatakan bahawa
kemiskinan merupakan fenomena global.
Krisis kewangan dan krisis ekonomi yang berlaku baru-baru ini mengheret
sebilangan besar penduduk dalam kancah kemiskinan. Memandangkan pertumbuhan yang dialami oleh
negara kaya, seperti Amerika Syarikat masih lemah dan pengangguran yang masih
tinggi di peringkat global, manakala Eropah pula masih bergelut dengan krisis
hutang dan dunia Arab terus bergolak, maka
tidak mengejutkan bahawa kemiskinan terus berleluasa.
Sebagaimana harapan yang tidak memberangsangkan terhadap pemulihan dan
pertumbuhan serta peluang pekerjaan, demikian juga dengan usaha pengurangan
kemiskinan.
(Nota: Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Ekonomi, Julai 2011.)
No comments:
Post a Comment