JUMAAT, 11 Januari 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Dalam sekian banyak buku Alatas, The Myth of the Lazy
Native atau Mitos Peribumi Malas
banyak diperkatakan, baik dalam
penulisan mahupun dalam seminar atau persidangan tentang pemikiran beliau.
Barangkali karya ini boleh dianggap
sebagai magnum opus. Tambahan pula, Edward Said memberikan
penghargaan terhadap karya ini,
seperti yang beliau bangkitkan dalam bukunya, Culture and Imperialism
(1994) yang diterbitkan kira-kira 15
tahun selepas Orientalism (1978). Penghargaan Said dipetik secara meluas
oleh para sarjana tempatan apabila mereka membahaskan pemikiran Alatas atau
mereka menulis teori atau kritikan
pascakolonial atau kajian pascakolonialisme dan
Orientalisme. Namun begitu, Alatas “tidak gemar menggunakan perkataan pasca,
seperti pascamodenisme, dan menggunakannya secara terpaksa” (Alatas, 2005: 1 –
2; huruf condong oleh Alatas sendiri).
Said
dikatakan, “memberikan penghargaan yang
tertinggi kepada karya Syed Hussein Alatas, The Myth of the Lazy Native,
bahkan mengaku memperoleh ilham
daripadanya” (Abdul Rahman, 2005: 53).
Karya Alatas yang tersebut mendahului kritikan Said terhadap Orientalisme
(Abdul Rahman, 2005: 53). Namun begitu, tidak dapat dipastikan Said memperoleh
ilham ini untuk menulis dalam makalah atau
buku beliau yang mana satu. Kalau
hendak dikatakan dalam Orientalism, agak mustahil kerana karya ini
diterbitkan kira-kira setahun selepas The Myth of the Lazy Native. Dalam tempoh yang begitu singkat itu,
mustahil Said dapat merujuk karya Alatas; tambahan pula waktu itu, mereka tidak
pun mengenali antara satu sama lain.
Dalam karyanya itu Said langsung tidak menyebut nama Alatas atau The
Myth of the Lazy Native. Bahkan,
dalam “kata hujungan” yang ditulis pada tahun 1994 yang dimuatkan dalam Orientalism
dalam penerbitan seterusnya, Said tidak langsung menyebut Alatas dan karyanya
dalam sekian banyak nama, tulisan, dan karya yang disentuh oleh Said. Dalam
membezakan antara pascamodenisme dengan pascakolonalisme – yang bias
Eurocentric sangat tebal dalam yang pertama, Said hanya menyebut, “Abdel Malek, Samir Amin, dan C.L.R. James
yang merupakan pemikir terkenal yang
melakukan kajian awal tentang pascakolonial” (Said, 1979: 349). Demikian juga
dalam “prakata untuk edisi ulang tahun ke-25,” Said tidak langsung menyebut
Alatas dan karyanya itu. Justeru, apabila Abdul Rahman Embong menyatakan, “Said
mengaku memperoleh ilham daripadanya,”
sebenarnya menimbulkan persoalan dan juga mengelirukan.
Tatkala
sebilangan sarjana tempatan memberikan tafsiran berlebih-lebihan, meskipun
tidak masuk akal tentang “penghargaan” Said,
Masturah Alatas memberitahu kisah sebenar. Pada musim luruh 1988, ketika
itu beliau mahasiswi Bahasa Inggeris dan Kesusasteraan Bandingan, beliau berjumpa
dengan Edward Said di Bandar Raya New York.
Dipendekkan cerita, Said memberitahu Masturah bahawa beliau membaca The Myth of the Lazy Native dan beliau
merancang untuk menulis perihal bapa Masturah pada suatu hari kelak (Masturah,
2010: 44). Edward Said mengotakan
katanya dengan menumpukan beberapa halaman untuk membincangkan The Myth of
the Lazy Native dalam bukunya, Culture and Imperalism yang
diterbitkan pada tahun 1993. Kisah
kecil ini sepatutnya melenyapkan mitos bahawa Orientalism Edward Said yang diterbitkan pada tahun 1978,
walau apa cara pun dipengaruhi oleh atau terhutang dengan The Myth of the Lazy Native yang
diterbitkan pada tahun 1977 (Masturah, 2010: 44). Dua orang ini tidak mengenali
antara satu lain, maka mereka tidak ada peluang untuk bertukar idea tentang
karya mereka yang sedang dihasilkan. Selain itu, memang mustahil bahawa Edward
Said membaca The Myth of the Lazy Native dan terfikir, “Apakah idea
agung!” dan kemudian duduk untuk menulis Orientalism setebal 348 halaman
dan menerbitkannya pada tahun berikut (Masturah, 2010: 44 – 45). Edward Said mengetahui The Myth of the
Lazy Native selepas membaca ulasan buku yang muncul dalam Times Literary
Supplement (TLS) pada 13 Mei 1977, hanya empat bulan selepas buku ini
diterbitkan (Masturah, 2010: 47).
Dalam Culture
and Imperialism, Edward Said mengalu-alukan serta menghormati Syed Hussein
Alatas sebagai seorang pelopor dan perintis yang mendahului Said sendiri dalam
usahanya memperlihatkan serta menjelaskan beberapa hubungan yang erat, tetapi
sulit dan tersembunyi antara sistem pemerintahan kolonial dengan penyebaran
budaya kolonial (Kessler, 2009: 15). Memang Edward Said memberikan penghargaan
terhadap The Myth of the Lazy Native dalam bukunya itu, tetapi dalam “pengenalan” yang agak tebal itu,
kira-kira 18 halaman, beliau tidak
menyebut nama Alatas dan/atau karyanya (Said, 1994: xi – xxviii). Hanya pada halaman 42, nama Alatas dan The
Myth of the Lazy Native muncul bersama-sama Peter Gran, Judith Tucker, dan
Hanna Batatu (Said, 1994: 42).
Seterusnya, Said menyatakan bahawa A Rule of Property for Bengal
(1963) oleh Ranajit Guha dan The Myth of the Lazy Native (1977) oleh
Alatas, ialah pascakolonial dan pakar, menumpukan perhatian terhadap khalayak
yang lebih kecil tentang isu yang lebih spesifik. Kedua-dua buku ini, yang pertama oleh ahli
ekonomi politik Bengal, yang kedua oleh sejarawan dan ahli teori sosial Islam
Malaysia, menunjukkan penyelidikan arkib yang tekun pengarang buku ini dan
dokumentasi, hujah, dan generalisasi yang terkini secara teliti (Said, 1994:
245). Buku Alatas, sebagai karya asli yang mengejutkan dari segi caranya
sendiri seperti buku Guha, juga memperincikan bagaimana kolonial Eropah
mencipta objek, dan dalam kes ini, peribumi malas, yang menjalankan fungsi
penting dalam pengedaran dan pembelaan apa yang Alatas sebut kapitalisme
kolonial (Said, 1994: 245 – 246).
Said
juga membandingkan karya Alatas dan Guha
pada satu pihak dengan karya The Black Jacobins (1938) oleh C.L.R. James
dan The Arab Awakening (1938) oleh George Antonius pada satu pihak yang
lain. “Perbezaan antara James dan Antonius dengan Guha dan Alatas bukan hanya
bahawa penulis awal itu lebih segera terlibat dalam politik sezaman, manakala
dua orang penulis yang kemudian itu banyak mengambil berat tentang pertikaian
akademik di India dan Malaysia pascakolonial, tetapi juga bahawa sejarah
pascakolonial sendirinya mengubah istilah, sememangnya sangat alamiah hujahnya” (Said, 1994:
246). Hujah Said, tidak wujud sekena
harmoni antara Barat dengan koloni seberang lautnya diperhatikan dalam karya
Guha dan Alatas (Said, 1994: 249). Kritikan tajam Alatas adalah terhadap orang
Malaysia, iaitu orang Melayu autonomi baharu yang terus menerus mengeluarkan
semula dalam pemikiran mereka tentang ideologi kolonial yang mewujudkan dan
mengekalkan idea “peribumi malas.” Parti pemerintahan Melayu yang mencapai
kemerdekaan tanpa perjuangan ideologi masih berpaut dengan pemikiran ideologi
British (Said, 1994: 249).
Guha dan
rakan-rakannya menerbitkan sembilan ciri
Subaltern Studies dari tahun 1982 – 1997, memperincikan pengalaman
kolonialisme golongan bawahan dan mereka yang terpinggir di India dalam puluhan
kajian kes. Mereka berjaya menulis
sekali gus merakamkan history from below (Shamsul Amri, 2005: 63; rujuk
juga Said, 1994: 251). Terasasnya dan berkembangnya mazhab Subaltern Studies
di India yang dipelopori oleh Guha dan rakan-rakannya diilhamkan oleh E.P.
Thompson, tetapi dengan memperkembangkan konsep subaltern, bermakna
memperkembangkan golongan bawahan, yang diperkenalkan dan dihuraikan oleh
Antonio Gramsci berasaskan pengalaman kelas pekerja di Itali (Shamsul Amri,
2005: 63). Daripada wacana Subaltern
Studies ini muncul perbincangan yang mendalam tentang nasionalisme,
pembentukan negara bangsa, dan identiti (jati diri) pada zaman kolonial dan era pasckolonial
(Shamsul Amri, 2005: 63).
Said
juga membandingkan karya Guha dengan
karya Alatas. Menurut beliau, karya Guha merangsang perusahaan koperasi
penting, iaitu Subaltern Studies yang seterusnya membawa Guha dan
rakan-rakannya ke dalam penyelidikan seterusnya yang unggul tentang masalah
kuasa, historiografi, dan sejarah orang ramai.
Karya Alatas mempunyai dua matlamat, iaitu mewujudkan asas untuk
metodologi atau pengkaedahan pascakolonial sejarah dan masyarakat Asia Selatan
[sic – mungkin Asia Tenggara],
dan untuk melanjutkan demystifying dan
deconstructive karya yang dicadangkan dalam The Myth of The
Lazy Native (Said, 1994: 255).
No comments:
Post a Comment