KHAMIS, 24 Januari 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Istilah
asabiyyah Ibn Khaldun benar-benar
menarik perhatian banyak sarjana dengan pelbagai makna dan tafsiran. Mereka
mendapati bahawa asabiyyah merupakan istilah atau konsep yang sangat kompleks
dan menjelaskannya dari sudut pandangan dan pengertian yang baharu, seperti kepaduan
sosial, kekuatan yang menggerakkan negara, dan sesuatu yang berkaitan dengan
politik dan sosial, keluarga, semangat kelompok atau ras, semangat
nasionalisme, parti dan patriotisme.
Menurut Fuad Baali, asabiyyah
merupakan salah satu konsep dalam karya Ibn Khaldun dan sebagai faktor penting
dalam pembangunan atau perkembangan masyarakat, berasal daripada kata akar Arab,
asab yang maksud mengikat (to bind), misalnya mengikat individu
ke dalam kumpulan (asabtun, usbatun, atau isabatun). Asabiyyah
juga bentuk yang diperoleh daripada asaba, yang mereka cipta konsep yang dari
segi etimologinya diabstrak daripada bentuk konkrit.
Walau bagaimanapun, Baali
menjelaskan bahawa apakah makna khusus Ibn Khaldun tentang istilah asabiyyah
sukar untuk diputuskan. Meskipun Ibn Khaldun sangat bergantung pada istilah
ini, beliau tidak pernah mentakrifkannya dengan jelas. Istilah ini seakan-akan agak
biasa atau diketahui pada masa beliau, dengan itu, beliau berasa perlu untuk
mentakrifkannya.
Menurut
Ibn Khaldun, asabiyyah mempunyai hubungan darah atau “sesuatu yang
secocok dengannya,” diberikan terjemahan yang pelbagai, seperti “kesegaran
negara (vitality of the state),” “kehidupan orang ramai,” “Lebenskraft,” “semangat awam,” “esprit de
corps,” “kepaduan sosial,” “kumpulan kesepaduan,” dan “keazaman
bersama.” Baali mengemukakan terjemahan istilah asabiyyah, iaitu “esprit
de corps,” “kepartisanan,” “famille,”
“parti,” “kesedaran puak,” “hubungan darah,” “semangat puak,” “kesetiaan puak,”
“kesegaran” (“vitaliti”), “perasaan kesatuan,” “pautan kumpulan,” “groupdom,” “deria
solidariti,” “minda kumpulan,” “kesedaran kolektif,” “perasaan kumpulan,” “solidariti
kumpulan,” “perasaan solidariti,” dan “solidariti sosial.” Esprit de corps,
terjemahan bahasa Perancis oleh de Slane
dan terjemahan “solidariti sosial” dalam bahasa Inggeris dianggap lebih rapat
dengan istilah asal.
Walau
bagaimanapun, Heinrich Simon, menurut Baali, percaya bahawa istilah asabiyyah
dan solidariti tidak mempunyai maksud yang benar-benar sama. Salah satu alasan
pencapan ini ialah bahawa “solidariti” terlalu
abstrak berbanding dengan asabiyyah.
(Tidak ada bentuk majmuk untuk perkataan solidariti, tetapi asabiyyah ada.)
Asabiyyah mencerminkan kelejekatan kumpulan yang konkrit, bukannya kejeleketan
secara umum. Sehubungan dengan itu, Simon mencadangkan supaya dikekalkan sahaja istilah
Arab, kerana pada hakikatnya, asabiyyah tidak dapat diterjemahkan secara lengkap.
Baali menegaskan bahawa pengekalan istilah Arab itu memang wajar bukan kerana tidak
dapat diterjemahkan secara lengkap, tetapi juga kerana istilah ini amat
jarang-jarang kalaupun pernah digunakan dalam kesusasteraan atau kepustakaan Arab
moden atau sezaman. Asabiyyah dalam doktrin Ibn Khaldun bermaksud deria solidariti; oleh
itu, sosial apabila diterapkan kepada kumpulan sosial atau orang yang
hidup dalam ruang atau komuniti tertentu
dan mempunyai gaya hidup yang mereka
berusaha untuk kekalkan.
Dengan
itu, asabiyyah ialah ikatan sosial yang dapat digunakan untuk mengukur kekuatan
dan kestabilan perkumpulan sosial. Konsep absrak ini menyampaikan idea ikatan
yang memastikan kejelekatan kumpulan sosial, seperti seadanya, secara analogi, tendon
yang memastikan kejeleketan darah dengan tulang. Walau bagaimanapun, ikatan ini,
asabiyyah bukan semestinya berasaskan
hubungan sedarah. Ikatan ini, sememangnya sosial, di samping fenomena
psikologi, fizikal, dan politik, yang mencerminkan dengan sendiri secara jelas
dalam kalangan oranga nomad atau suku kaum, tetapi tidak hanya terbatas pada
mereka.
Selain
itu, wujud kesalingan atau hubungan
saling melengkapi antara ekonomi rakyat dengan negara. “Tahap dan tempoh kehidupan ekonomi rakyat
berperadaban bergantung pada sifat, kuasa, dan tempoh yang membawa kepada
kemunculannya. Oleh itu, sebuah negara yang kuat dapat memperkukuh
pemerintahannya dan mengembangkan pentadbiran yang berkesan, menggubal
undang-undang yang melindungi kegiatan ekonomi dan mengadakan permintaan bagi
barang mewah dan kemahiran khusus melalui perbelanjaan yang meluas dalam
prasarana awam, cenderung untuk menggalakkan perkembangan sebuah ekonomi
berperadaban.”
Dalam mana-mana bentukan masyarakat (social
formation),
wujud hubungan dialektik antara asabiyyah pada satu pihak dengan kebangkitan dan kejatuhan
kuasa politik pada satu pihak yang lain. Penjelasan ini turut ditegaskan oleh Soyer
dan Gilbert bahawa “asabiyyah memainkan peranan penting
dalam kebangkitan dan kejatuhan peradaban manusia.” Ibn Khaldun mewujudkan hubungan bersama
antara agama dengan asabiyyah. Dalam skim
teoritisnya, beliau merumuskan kesalingan ini bahawa agama dan asabiyyah saling memerlukan antara satu
sama lain ketika kedua-duanya memperkukuhkan yang lain pada masa yang sama.
Menurut beliau, tidak agama yang dapat berjaya dalam sejarah tanpa asabiyyah sebagai alasan sosialnya.
Bagi Ibn Khaldun, asabiyyah merujuk kepada hubungan persanakan, agama yang jeleketan dari segi sosial, seperti agama Islam yang
menyediakan ungkapan yang mengesahkan aspirasi ketua suku kaum untuk autoriti diraja (mulk), dan memperkukuh ketua suku kaum menerusi perdagangan, harta
rampasan, penjarahan, dan penaklukan.
Asabiyyah merupakan jalinan atau
ikatan sosial yang menjadikan bangsa bersatu padu. Asabiyyah mempunyai dua peranan,
iaitu menubuhkan solidariti dan kekuatan jiwa dalam kelompok atau kumpulannya
dan juga mempersatukan berbagai-bagai asabiyyah yang bertentangan sehingga
menjadi kelompok manusia yang lebih besar.
Menurut Syed Farid Alatas, asabiyyah Ibn Khaldun, ialah perasaan tentang kesamaan
dan kesetiaan terhadap sesebuah kumpulan, yang terutamanya dibina berdasarkan
ikatan darah. Terdapat tiga jenis
hubungan yang membentuk asabiyyah, iaitu ikatan darah, hubungan penaung-klien
(clientship), dan perikatan. Jenis asabiyyah ditentukan unsur
mana yang lebih dominan daripada setiap unsur. Asabiyyah yang muncul
terutamanya kerana ikatan darah adalah yang paling kuat dan lebih dipercayai serta mencipta perasaan soladiriti yang paling
kuat. Namun begitu, ketika unsur kekeluargaan merosot, maka hubungan penaung-klien dan perikatan bisa menjadi unsur dominan
dalam hubungan kumpulan, mengangkat bentuk asabiyyah yang sebelumnya
lebih lemah.
Sementara itu, `Abd. Al-Razaq Majid, seperti yang
dipetik oleh Indriaty Ismail menyatakan:
“Sekiranya kita meneliti Muqaddimah Ibn Khaldun, kita akan dapat
mengenal pasti penggunaan istilah asabiyyah
kepada dua pengertian, iaitu perasaan bersungguh-sungguh yang timbul atas asas pertalian
darah dan ikatan kekeluargaan tertentu disebabkan oleh tabiat semula jadi, dan
kedua, asabiyyah diertikan sebagai puak atau golongan. Pengertian
pertama nampaknya mendapat tempat yang utama dalam huraian beliau tentang
kehidupan kemasyarakatan.”
Asabiyyah berdasarkan ikatan darah
merupakan bentuk solidariti yang paling kuat. Ikatan darah yang
mengukuhkan asabiyyah adalah yang
berasal daripada leluhur yang sama, jelas, dan meyakinkan, sehingga memunculkan
perasaan saling membantu dan saling menyayangi. Oleh sebab itu, kumpulan dengan
ikatan darah yang lebih kuat akan memiliki asabiyyah yang lebih kuat dan
lebih unggul sejauh tahap saling membantu dan saling menyayangi antara mereka
lebih besar. Kepimpinan sesebuah masyarakat harus muncul daripada mereka yang
berasal daripada leluhur yang sama.
Perasaan kumpulan wujud
berdasarkan keturunan atau pertalian darah, dalam kalangan masyarakat
Badwi yang dari segi ekonomi bergiat
dalam bidang pertanian dan penternakan, dan dari segi geografi, mereka tinggal
di padang pasir. Hidup dalam kemiskinan dan dalam persekitaran yang sukar
mendorong mereka untuk membentuk perasaan kumpulan dan mewujudkan kepercayaan
dan saling bekerjasama antara satu sama lain. Melalui pertalian darah inilah, nilai dan norma dibina dengan
kukuh, sehinggakan “meskipun perasaan kumpulan yang baharu dimajukan, kumpulan
ini tidak sekuat seperti perasaan kumpulan asal, kerana ketiadaan pertalian
darah.” Dari segi
ekonomi, keturunan menjalankan fungsi memperluaskan lingkungan persanakan, dan
oleh itu, bilangan orang yang dapat dipercayai dalam perusahaan ekonomi.
Selain pembentukan asabiyyah melalui silaturahim yang
merupakan dasar utama pembentukan, menurut
Indriaty, dasar yang kedua
pembentukan asabiyyah menerusi perhubungan antara maula (tuan)
dengan hamba-hambanya atau sistem perhambaan, atau dalam bentuk kabilah,
hubungan antara ketua dengan anggota kabilah di bawah pimpinannya. Menurut Ibn
Khaldun, hubungan yang terjalin dalam kepimpinan akan mencetuskan kesan yang
sama seperti ikatan yang terhasil menerusi keturunan. Kedua-dua dasar
asabiyyah, iaitu silaturahim dan hubungan antara maula dengan
hamba-hambanya akan
membangkitkan kesedaran anggota kabilah untuk mempertahankan hak, pegangan, dan
perasaan kekabilahan mereka.
No comments:
Post a Comment