Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Pada jam 4.00 pada musim sejuk yang lembap, lengas di
Rangoon pada November 1862, sebaik-baik
sahaja selepas berakhirnya monsun, mayat
yang berkapan yang diiringi oleh kumpulan kecil tentera British dibawa ke
perkuburan yang namanya tidak diketahui di belakang kepungan penjara yang bertembok. Demikian
catatan yang membangkitkan perasaan pembaca oleh William Dalrymple dalam
pengenalan bukunya, The Last Mughal: The Fall of a Dynasty, Delhi, 1857. Tambah beliau lagi, upacara pengebumian
adalah ringkas. Pihak berkuasa British
bukan sahaja memastikan bahawa kubur telah pun digali, tetapi juga kuantiti
kapur dalam tangan untuk menjamin kereputan yang pantas terhadap kedua-duanya,
iaitu usungan jenazah dan jasad.
Melalui surat Pesuruhjaya British, Kapten H.N. Davies ke
London seminggu kemudian, untuk melaporkan
upacara tersebut, para pembaca dapat mengetahui
siapakah yang disemadikan itu. Seperti yang dicatatkan oleh Dalrymple, yang
dirujuk oleh Davies itu dikenali lebih tepat sebagai Bahadur Shah II, dikenali
daripada nama penanya sebagai Zafar, bermaksud “Kemenangan.” Zafar ialah Maharaja Moghul terakhir dan
keturunan langsung daripada Genghis Khan dan Timur, dan daripada Akbar,
Jahangir, dan Shah Jahan.
Dalam bab terakhir
buku itu, Dalrymple menyatakan bahawa apabila Delhi jatuh pada September 1857,
bukan hanya kota dan istana Zafar yang dihapuskan dan dimusnahkan, tetapi juga
keyakinan diri dan wibawa politik dan dunia budaya Moghul yang melebar di
seluruh India. Skala pemusnahan dan kekalahan, dan kedalaman penghinaan yang dilonggokkan terhadap Moghul yang
ditumpaskan, mengurangkan sangat banyak bukan hanya martabat orde aristokrat lama, tetapi juga sekurang-kurangnya pada
takat tertentu, komposit Hindu-Muslim, peradaban Indo-Islam yang istana Zafar
merupakan kemegahan.
“Bagi British selepas tahun 1857, orang Islam di India
hampir-hampir menjadi makhluk, seperti
binatang,” tulis Dalrymple. Namun
begitu, beliau menambah: “Penghinaan
yang mendalam yang British nyatakan secara terbuka terhadap orang Islam di
India dan budaya Moghul, terbukti berjangkit, terutamanya kepada orang Hindu
yang sedang bangkit, yang dengan cepat mengentalkan sikap mereka terhadap semua
perkara Islam, tetapi juga kepada banyak orang Islam muda, yang kini percaya
berbanding dengan purba mereka sendiri
dan peradaban yang sangat dihargai tidak dapat tidak, telah dicemarkan.”
Wujud tiga empayar Islam yang terbentang dari Asia ke Timur Tengah dan seterusnya ke
Eropah, iaitu Empayar Moghul di India yang
jatuh ke tangan British, dan
Empayar Ottoman yang wujud selama lebih 600 tahun runtuh
apabila pada tahun 1918, kesultanan Ottoman, empayar Islam agung terakhir,
akhirnya ditewaskan. Satu lagi, ialah Empayar Safavid (1501 – 1722) yang menjadi
asas Iran sekarang, dan cukup kuat untuk mencabar Ottoman di Barat dan Moghul
di Timur. Pada abad ke-17, apabila musuh utama, seperti Ottoman kurang
mengancam, maka akibatnya, angkatan
tentera menjadi kurang berkesan. Shah
Safavid dikatakan berpuas hati dan kemudian korup dan merosot. Kuasa diserahkan
kepada ulama Syiah yang akhirnya menyingkirkan Shah dan mengisytiharkan
Republik Islam pertama di dunia pada abad ke-18. Pada tahun 1726, kumpulan Afghanistan
memusnahkan dinasti yang memerintah ini, manakala dalam tempoh ini, Empayar
Savafid berpecah, dan untuk dua abad seterusnya bergelut dengan kemerosotan.
Fernand
Braudel pernah mencatatkan secara
ringkas keagungan ketiga-tiga empayar ini dalam bukunya, A History of Civilizations: “Islam Turki kekal berkuasa, pintar,
dan mengagumkan untuk suatu tempoh yang lama.
Demikian juga Savafid, dikagumi pada abad ke-17 melalui pemerhatian pengembara Perancis,
Tavernier. Demikian juga Moghul Agung,
yang pada permulaan abad ke-18 hampir menguasai seluruh Deccan di Selatan,
meskipun diawasi rapat oleh British dan Perancis.”
Kejatuhan tiga empayar itu merupakan titik hitam atau sisi gelap dunia Islam jika
dilihat dalam konteks sistem dunia dan pada takat tertentu, pergolakan geopolitik hari ini, terutamanya
di Timur Tengah. Hingga kini umat Islam dan negara Islam masih
terkial-kial mencari jalan keluar, malahan terus bergelut dengan kejumudan dan
krisis. Kebangkitan semula Islam yang
didorong Revolusi Islam Iran tahun 1979, lebih banyak diwarnai oleh keganasan, dan bahkan, sebuah demi sebuah negara Islam dari Asia Selatan
ke Timur Tengah ke Afrika dianggap negara yang gagal.
Peradaban Islam mempunyai zaman keemasannya dari abad kelapan
hingga abad ke-12. Selama empat atau
lima abad Islam merupakan peradaban
paling hebat di Dunia Lama. Dunia Islam
menerajui kuasa ketenteraan dan ekonomi
yang maha agung di dunia, dan pemimpin dalam seni dan sains peradaban. Seperti
yang diperhatikan oleh Bernard Lewis dalam bukunya, The Crisis of Islam: Holy War
and Unholy Terror, “untuk tempoh bermula dengan kemaraan Islam, orang Islam
menghasilkan kepustakaan sejarah yang kaya dan pelbagai, sesungguhnya, di
banyak wilayah, bahkan di negara yang peradaban purba, seperti India, penulisan
sejarah yang serius bermula dengan ketibaan Islam.” Kemudian, segalanya berubah. Islam ditinggalkan
oleh pencapaian manusia yang diciptanya
sendiri dan yang pernah menjadi
keagungan dunia. Barat yang sebelum ini
dianggap tidak berguna, menang satu demi satu, baik di medan perang mahupun
dalam pasaran.
“Pada sepanjang abad ke-20, menjadi sejelas-jelasnya di
Timur Tengah, dan bahkan di seluruh tanah Islam bahawa perkara sesungguhnya
menjadi sangat teruk,” tulis Bernard Lewis dalam What
Went Wrong? “Berbanding dengan
seteru alafnya, iaitu dunia Kristian, dunia Islam menjadi miskin, lemah, dan
jahil. Pada sepanjang abad ke-19 dan
ke-20, keperdanaan (primacy) dan oleh
itu, penguasaan Barat, menjadi jelas untuk semua orang lihat, menceroboh orang
Islam dalam setiap kehidupan awam mereka, dan lebih menyakitkan, bahkan
kehidupan peribadi mereka.” Lewis
menegaskan bahawa sudah cukup teruk bagi orang Islam untuk berasa lemah dan miskin selepas berabad-abad
kaya dan kuat, dan dikurangkan peranan kepada pengikut Barat. Pada abad ke-20, terutamanya bahagian kedua,
membawa keaiban seterusnya, iaitu kesedaran bahawa mereka tidak lagi yang
pertama dalam kalangan pengikut, tetapi terus tercicir. Untuk mencari di manakah silapnya, Lewis
dalam pengenalan buku itu, sempat menyebut,
“selama berabad-abad dunia Islam
berada di barisan depan peradaban
dan pencapaian manusia. Dalam tanggapan orang Islam sendiri, Islam sendiri
sememangnya, bersempadan dengan peradaban, dan melampaui sempadannya hanya
wujud puak gasar dan orang kafir.”
Kira-kira tiga tahun lalu, iaitu ketika Pemberontakan
Arab tercetus, bermula di Tunisia merebak ke Mesir, Libya, dan Yaman, harapan
diberikan bahawa dunia Arab menerajui dunia semula. Setiap kebangkitan rakyat di
luar rantau itu, seperti yang berlaku di
Israel, Amerika Syarikat, di United Kingdom, zon euro, Turki, Brazil, dan
bahkan di China, dipercayai sedikit
sebanyak dirangsang Pemberontakan Arab
yang bermula dengan Revolusi Melati di Tunisia yang menyaksikan Presiden Zine
el-Abidine Ben Ali digulingkan. Namun
begitu, apa yang berlaku adalah sebaliknya dan
di luar jangkaan: Syria terjebak
dalam perang saudara, Libya berkemungkinan terheret ke dalam kancah anarki, dan
Mesir selepas mendakap demokrasi seketika berpatah balik kepada autokrasi.
Sementara itu, Iraq yang
porak-peranda akibat pencerobohan Amerika Syarikat pada tahun 2003
menjadi berpecah-belah apabila awal Jun lalu, pejuang Negara Islam Iraq dan
Syria (ISIS atau ISIL) meranapkan sempadan Syria-Iraq, menguasai beberapa kota
di Iraq dan bersiap sedia untuk mara ke Baghdad. Kejayaan ISIS menawan Mosul pada Jun
menghantarkan gelombang kejutan di seluruh dunia. Amerika Syarikat menganggap bahawa kejatuhan kota kedua terbesar Iraq
memberikan ancaman terhadap seluruh Timur Tengah. Walau bagaimanapun, ISIS digambarkan dengan
penuh keganasan dan kekejaman terhadap puak Syiah dan golongan minoriti Kristian serta memusnahkan masjid dan tempat suci. Pada awal Ogos, pejuang ISIS dilaporkan akan melakukan genosid terhadap
puak Yazidi sehingga mendorong tentera
Amerika Syarikat mengebom mereka demi menyelamatkan golongan minoriti itu.
Dalam
keluaran awal Julai, The Economist
muncul dengan “tragedi Arab” dan peradaban yang digunakan untuk menerajui dunia
dalam kemusnahan. Beribu-ribu tahun
lalu, kota besar Baghdad, Damasyik, dan Kaherah bergilir untuk bersaing rapat
dengan dunia Barat. Islam dan inovasi
adalah kembar. Beberapa
pemerintahan khalifah Arab ialah kuasa
besar dinamik, iaitu mata arah
pembelajaran, toleransi, dan perdagangan. Namun begitu, hari ini, Arab
dalam keadaan sugul. Bahkan tatkala
Asia, Amerika Latin, dan Afrika maju, Timur Tengah dikongkong semula oleh
pemerintahan kuku besi dan terkokol-kokol oleh peperangan. “Mengapa negara
gagal dengan teruk untuk mewujudkan demokrasi, kegembiraan atau kekayaan untuk
350 juta orang rakyat mereka merupakan satu soalan besar maha besar pada masa
kita,” soal makalah itu.
Satu
masalah menurut The Economist, adalah
bahawa kesusahan negara Arab menjadi
semakin meluas. Syria dan Iraq kini
sukar dianggap negara sama sekali.
Walaupun kebanyakan negara Arab bergelut dengan krisis, majalah itu
menegaskan bahawa “hanya orang Arab dapat menterbalikkan kemerosotan peradaban
mereka, dan sekarang ini, wujud sedikit harapan hal itu akan berlaku. Puak pelampau tidak menawarkan apa-apa. Mantera monarki dan orang tentera ialah
‘kestabilan.’ Pada masa kacau-bilau
rayuan itu dapat difahami, tetapi paksaan dan genangan bukannya
penyelesaian.” Tambah makalah itu,
“dunia Arab agung. Pendidikan menopang
keperdanaan mereka dalam perubatan, matematik, seni bina, dan astronomi. Perdagangan dibayar untuk martabat metropolisnya dan rempah dan sutera
mereka. Dan, yang paling baik, dunia
Arab ialah tempat berlindung
kosmopolitan untuk orang Yahudi,
Kristian, dan Islam daripada banyak
taifah, yang toleransi memupuk kreativiti dan rekaan baru.”
Meskipun
krisis lazim berlaku, Timur Tengah kini diperhatikan terjebak dalam pembubaran
negara bangsa, seperti yang ditunjukkan
oleh perpecahan dalam kalangan penduduk di rantau itu. Negara di Timur Tengah menjadi semakin lemah
sehingga tidak dapat lagi memperlihatkan wibawa, menegakkan kedaulatan
undang-undang, dan berleluasanya kemunculan puak dan taifah yang menuntut
wilayah masing-masing untuk “berkerajaan” sendiri.
Timur Tengah benar-benar gawat dan kegawatan itu memusnahkan
peradaban Islam.
(Nota: Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Budaya, Oktober 2014.)
No comments:
Post a Comment