Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Sejak Jun tahun lalu, harga minyak dunia jatuh sebanyak
29 peratus. Minyak mentah Brent, tanda
aras global, merosot kepada AS$82.60
setong pada 16 Oktober, terendah dalam
masa hampir empat tahun, daripada AS$115.71 setong pada 19 Jun. Di Amerika Syarikat misalnya, harga susu AS$3.62 segelen didapati lebih mahal daripada harga gas. Alasan harga minyak jatuh ialah peningkatan dalam pengeluaran di Amerika Syarikat,
permintaan yang merosot di Eropah dan China, dan keganasan di Timur Tengah yang
mengancam untuk mengganggu bekalan minyak.
Walau
bagaimanapun, tatkala para pengguna dunia mula meraikan kejatuhan harga minyak
yang memeranjatkan para peniaga dan peramal, menjelang Aidiladha, iaitu awal
Oktober tahun lalu, kerajaan Malaysia mengumumkan kenaikan harga RON95 dan
diesel sebanyak 20 sen atas alasan “rasionalisasi subsidi.” Susulan itu, harga petrol RON95 meningkat
kepada RM2.30/liter daripada RM2.10/liter, manakala harga diesel pula
RM2.20/liter daripada RM2.00/liter.
Seperti biasa, kenaikan minyak disusuli oleh kenaikan harga barang apabila para
pengeluar dan pengusaha bagaikan “enau dalam belukar” berasak-asak menaikkan
harga barang dan perkhidmatan dan mereka seolah-olahnya lupa bahawa mereka juga
pengguna. Seperti biasa juga, kenaikan harga minyak membangkitkan rasa tidak
puas hati dan mencetuskan kemarahan dalam kalangan pengguna, kerana suatu kenaikan yang tinggi, sedangkan harga minyak dunia terus menjunam. Dari segi politik, keputusan kerajaan itu
tidak memperlihatkan kebijakan kerana ketika itu orang ramai meluat dan berang dengan “langkah Kajang” dan
krisis Menteri Besar Selangor: suatu peluang keemasan untuk kerajaan mendekati
rakyat. Dengan kenaikan harga minyak itu,
maka “arusnya terbalik.”
Tatkala orang ramai
mengharapkan harga RON95 juga diturunkan
berikutan penurunan harga RON97 sebanyak
20 sen, daripada RM2.75/liter kepada RM2.55/liter mulai 19 November, kerajaan
mengumumkan subsidi petrol itu dan diesel dihapuskan mulai 1 Disember. Purata harga runcit bahan api itu ditentukan
melalui kaedah pengapungan terkawal, bergantung pada harga minyak dalam pasaran
dunia. Menurut mekanisme ini, harga runcit akan berdasarkan purata bulanan
harga minyak mentah dunia. Walaupun
dijangkakan bahawa harga runcit bahan
api itu dikurangkan ekoran kejatuhan harga minyak dunia, bagi orang ramai, “luka
semakin parah.” Tatkala kerajaan dan
media arus perdana terkial-kial untuk menyatakan kerasionalannya dan menenangkan keadaan, kritikan dan tidak kurang cemuhan,
berlegar-legar dalam media sosial.
Dalam masa beberapa bulan, “orang minyak” menyerang. Sebagaimana kenaikan harga minyak,
pelaksanaan pengapungan terkawal meletakkan kerajaan dalam keadaan sukar kerana
pada tanggapan umum, kerajaan tidak memahami denyut nadi rakyat, kejerihan
hidup rakyat, sedangkan dalam pembentangan Belanjawan 2015 pada 10
Oktober, Perdana Menteri Datuk Seri
Mohd. Najib Tun Abdul Razak menyebut, “ekonomi keperluan rakyat (EKR).” Tambahan pula, seperti yang dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara setiap tahun,
berleluasanya amalan mencari sewa,
iaitu membekalkan produk kepada kerajaan pada harga yang lebih tinggi daripada
harga pasaran, yang turut menyumbang kepada
peningkatan perbelanjaan kerajaan.
Justeru, kerajaan juga sepatutnya memberikan tumpuan untuk menghapuskan
penyelewengan ini.
Kerajaan mengambil langkah mengurangkan subsidi secara
berperingkat-peringkat, termasuk penghapusan subsidi gula pada tahun 2013, adalah antaranya untuk mengurangkan defisit
belanjawan yang wujud sejak tahun 1998, iaitu ketika Malaysia dilanda krisis
kewangan Asia dan juga mengurangkan perbelanjaan mengurus yang meningkat setiap
tahun sambil mengorbankan perbelanjaan pembangunan. Defisit
pada tahun 2015 dijangkakan berkurangan kepada tiga peratus Keluaran
Dalam Negara Kasar (KDNK), berbanding 3.5 peratus KDNK pada tahun 2014. Kerajaan merancang untuk mewujudkan
belanjawan berimbang pada taun 2020.
Walau bagaimanapun, wujud tanda tanya: Dalam usaha
mengurangkan defisit dan perbelanjaan mengurus, mengapa hanya subsidi dijadikan
sasaran? Bagaimana perbelanjaan mengurus
yang lain yang juga tinggi?
Dalam Belanjawan
2015 yang memperuntukkan RM271,940 juta,
yang tertinggi adalah untuk emolumen
(24.1 peratus), diikuti oleh bekalan dan perkhidmatan (14 peratus), subsidi (13.9 peratus), dan perbelanjaan lain
(12.5 peratus) – kesemuanya dalam perbelanjaan mengurus. Perbelanjaan mengurus yang lain ialah bayaran
khidmat hutang (sembilan peratus), pencen dan ganjaran (enam peratus), dan
pemberian dan serahan kepada kerajaan negeri (2.7 peratus). Yang selebihnya, perbelanjaan pembangunan,
dengan ekonomi (10.8 peratus), sosial (4.6 peratus), keselamatan (1.8 peratus),
dan pentadbiran (0.6 peratus).
Meskipun peratusan peruntukan subsidi jatuh sedikit,
iaitu daripada RM40.6 bilion(18.3 peratus) dalam belanjawan mengurus pada tahun 2014 kepada RM37.68 bilion, peruntukan subsidi dalam Belanjawan 2015 adalah lebih tinggi daripada peruntukan
subsidi tahun 2011, yang bernilai RM36.25 bilion. Menurut Laporan Ekonomi 2014/2015, kerajaan membayar subsidi yang tinggi
pada tahun 2012, iaitu RM44.07 bilion.
Pada tahun 2013, kerajaan membelanjakan lebih RM40 bilion untuk pelbagai
jenis subsidi, dengan lebih daripada separuh untuk subsidi bahan api.
Sementara itu, The Star dalam keluaran 22 November
mendedahkan bahawa dalam masa 20 tahun, peruntukan subsidi meningkat terlalu
tinggi. Daripada RM588 juta untuk pelbagai
subsidi pada tahun 1994 kepada RM40.5 bilion pada 2014. Akhbar itu juga menunjukkan bahawa dalam
Belanjawan 2002, jumlah peruntukan subsidi bagi petroleum berjumlah RM1.65
bilion, kemudian meningkat kepada RM24.8 bilion dalam Belanjawan 2014.
Bagi kumpulan pengguna,
penghapusan subsidi bahan api ini
akan menjejaskan golongan miskin dan golongan berpendapatan sederhana kerana
golongan ini tidak lagi dilindungi oleh jaring keselamatan. Penghapusan subsidi boleh menjejaskan kuasa beli
golongan berkenaan, dan ini, sememangnya
tidak elok dari segi ekonomi. Hal ini demikian, kerana pengurangan kuasa beli
boleh menjejaskan sektor peruncitan dan sektor pemborongan dan akhirnya
pengeluar: permintaan merosot. Dalam
bahasa yang mudah, apabila pengguna tidak mengguna, nescaya kilang tidak
berasap, lori tidak bergerak, dan akhirnya kerajaan menerima padah kerana
pertumbuhan ekonomi menjadi perlahan.
Pada masa yang sama, disedari bahawa subsidi bahan api
yang sepatutnya dinikmati oleh golongan miskin turut dinikmati oleh golongan
kaya. Ada ura-ura untuk memberikan
subsidi bahan api berdasarkan pendapatan dan pemilikan kereta, iaitu golongan
miskin dan pemilik kenderaan kecil sahaja menikmati kemudahan ini. Namun begitu, “perang kelas” yang dirancang
itu dikhuatiri tidak menyelesaikan masalah, sebaliknya dijangkakan menimbulkan pelbagai masalah, antaranya
penyelewengan.
Walau bagaimanapun, para penganalisis dan ahli ekonomi
mengalu-alukan penghapusan subsidi
bahan api itu. Menurut mereka, langkah ini menunjukkan kerajaan bertanggungjawab dari
segi fiskal. Dengan jangkaan harga
minyak kekal pada harga ketika pengumuman dibuat dalam sepanjang 12 bulan akan
datang, kerajaan dijangkakan dapat menjimatkan
perbelanjaan mengurus lebih RM20 bilion dalam tempoh yang sama. Oleh
sebab kira-kira 30 pendapatan negara
disumbangkan oleh minyak dan dengan harga pasaran semasa kurang daripada
AS$80 setong, maka hasil kerajaan dijangkakan menurun.
Justeru, penghapusan subsidi akan
dapat mengimbangi kemerosotan hasil.
Perdana Menteri Najib Razak menjelaskan bahawa alasan
utama pelaksanaan pengapungan terkawal untuk harga runcit RON95 dan diesel
untuk membolehkan faedah daripada kejatuhan harga minyak mentah dunia dinikmati
oleh para pengguna dengan pantas. Dalam sidang akhbar sempena perasmian MAHA
2014, Najib dipetik sebagai berkata, “Apa yang dijimatkan daripada subsidi
bahan api akan diterjemahkan ke dalam peningkatan peruntukan untuk pembangunan
sosioekonomi dan pendidikan dan kesihatan yang disubsidikan.” Walau bagaimanapun, bagi orang yang faham
akan tanggungjawab hakiki kerajaan, tidak wujud istilah “subsidi” untuk pendidikan dan kesihatan (juga
infrastruktur dan keselamatan), kerana kemudahan tersebut merupakan keperluan
asas rakyat yang wajar disediakan oleh kerajaan. Selain itu, pendidikan dan
kesihatan, menurut sesetengah ahli ekonomi,
merupakan pelaburan kerajaan dalam
jangka panjang.
Ketika makalah ini memasuki pasaran pada Januari, harga
runcit RON95 dan diesel untuk bulan Disember 2014 telah pun ditetapkan oleh
kerajaan. Namun begitu, seseorang dapat
menjangkakan penurunan harga bahan api tersebut sejajar dengan janji kerajaan
untuk memberikan manfaat kejatuhan harga minyak dunia kepada para
pengguna. Paling tidak, memberikan
“kegembiraan sementara” demi membuktikan
bahawa pengapungan terkawal memberikan kebaikan kepada pengguna, dan bukannya menyusahkan atau membebankan mereka. Bahkan,
mustahil untuk menjangkakan
bahawa harga bahan api ini naik pada
beberapa bulan pertama 2015. Pentadbiran
Maklumat Tenaga Amerika Syarikat (EIA), dalam tinjauan tenaga jangka pendek
bulanannya pada November 2014,
menjangkakan untuk Brent, harga purata
pada tahun 2015 ialah AS$83.42 setong, berbanding dengan harga purata
AS$101.04 setong pada tahun 2014.
Tambahan pula, Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC), tidak mahu lagi menetapkan tahap pengeluaran
minyak, yang diamalkan selama ini.
Kejatuhan harga minyak sejak Jun menyebabkan OPEC
tidak bersatu dan bergantung pada
negara bukan anggota, iaitu Rusia, Norway, dan Mexico untuk meningkatkan
pasaran.
Bagaimana jika harga minyak dunia meningkat semula? Kerajaan nampaknya tidak akan berdiam diri –
itulah jaminan yang diberikan! Seperti
yang dimaklumkan oleh Timbalan Menteri Kewangan Datuk Chua Tee Yong, kerajaan
akan campur tangan jika harga minyak global meningkat terlalu tinggi melalui
mekanisme yang akan ditetapkan kelak.
Beliau juga dipetik sebagai berkata, “Langkah kerajaan membiarkan kuasa
pasaran menentukan harga bahan api menerusi sistem pengapungan terkawal adalah
untuk membolehkan para pengguna menikmati trend penurunan semasa dalam harga
minyak dunia.”
Sementara itu, gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr. Zeti
Akhtar Aziz memberikan jaminan bahawa tidak berlaku impak inflasi ekoran
penghapusan subsidi RON95 dan diesel kerana harga minyak lemah. Beliau juga
dipetik sebagai berkata, “Langkah ini
baik untuk pengguna kerana mereka dapat menikmati faedah daripada harga yang
rendah, dan pada masa yang sama, juga membantu kerajaan dari segi subsidi dalam
belanjawan. Apa-apa keputusan untuk
menyemak semula dasar monetari negara akan dibuat selepas mempertimbangkan
risiko inflasi dan perkembangan lain terhadap pertumbuhan.”
Tatkala para pengguna meraikan kejatuhan harga minyak,
wujud kebimbangan kesan kejatuhan ini terhadap ekonomi dunia. Negara pengeluar minyak pastinya menerima
kesannya, iaitu pendapatan mereka berkurangan.
Namun begitu, kejatuhan pendapatan eksport minyak dijangkakan disusuli
oleh pengurangan import negara berkenaan.
Maka, bermulalah “putaran ganas” yang akhirnya melemahkan lagi
pertumbuhan ekonomi dunia. Kejatuhan harga minyak yang berterusan yang di luar
jangkaan sama sekali yang antaranya kerana kejatuhan permintaan, membayangkan
bahawa kemungkinan besar dunia akan terjebak dalam genangan sekular (secular stagnation), iaitu trend ke arah
pertumbuhan ekonomi yang perlahan dan kadar pengangguran yang tinggi yang
berterusan.
(Nota: Makalah ini
siap ditulis pada 26 November 2014 dan saya tidak melakukan pengemaskinian atau
penambahbaikan, meskipun selepas tarikh itu hingga kini harga minyak global terus
jatuh, manakala kerajaan Malaysia sudah dua kali menurunkan harga minyak petrol.)
No comments:
Post a Comment