Artikel Popular

Monday, October 20, 2014

Mitos Banjir

ISNIN,  20  Oktober  2014
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



Malapetaka selalunya mendekatkan manusia dengan Tuhan.  Contoh terbaru ialah kehilangan pesawat MH370.  Tatkala misi pencarian yang melibatkan pelbagai negara tertumpu di Laut China Selatan dan Teluk Siam, kemudian beralih sepenuhnya ke selatan Lautan Hindi,  orang ramai, baik penganut agama Islam mahupun bukan Islam, terus  berdoa agar kehilangan misteri dapat dirungkaikan dan para penumpang selamat.  Tatkala Taufan Haiyan melanda Filipina pada akhir tahun lalu, penduduk negara itu yang majoritinya beragama Katolik  bertanya, “mengapa Tuhan memilih mereka” sebagai sasaran malapetaka yang sangat dahsyat itu. Kira-kira  sepuluh tahun lalu, ketika tsunami melanda Indonesia, India, Sri Lanka, Malaysia, Thailand, dan beberapa buah negara di Lautan Hindi, yang mengorbankan berpuluh-puluh ribu nyawa, kebesaran Tuhan  mendapat perhatian penganut agama yang berkenaan:  masjid di Aceh, patung Buddha di Sri Lanka, dan dua buah gereja Katolik  di India, yang terselamat.  
            Dalam kalangan pemimpin politik dan pengikut mereka pula, seperti yang berlaku di Malaysia, mereka cenderung mentafsirkan sesuatu tragedi, seperti bencana alam  untuk menyerang pihak lawan.   Misalnya kalau di Terengganu, banjir, menurut orang PAS,  “bala”  Tuhan.  Walau bagaimanapun, sebaik-baik sahaja   parti tersebut  memerintah negeri itu pada akhir   tahun 1999,  berlaku banjir,  maka diberikan  alasan    “cuci dosa.”
            Ada kepercayaan dan jenaka  di sebalik banjir yang berlaku.  Ketika saya  masa kanak-kanak dahulu, apabila banjir berlaku, air Sungai Terengganu naik dan arusnya deras.  Bunyi arus yang kuat  jelas kedengaran pada waktu malam, yang kononnya bunyi  naga  dari hulu Terengganu turun ke laut. Apabila saya meningkat remaja,  ada  orang menyebut, “banjir besar malam tadi,” sambil menambah “empat kaki atas katil.”   Pada suatu ketika dahulu, di Kuala Terengganu, banjir seakan-akan satu pesta, iaitu untuk orang lelaki “cuci mata,” kerana adanya sebilangan anak gadis dan wanita yang  “bermain air bah”  menyelak kain mereka hingga ke paras paha.
            Baru-baru ini, banjir yang digambarkan dalam   filem Noah  benar-benar berlaku.   Vue Cinema di kota Exeter, United Kingdom terpaksa membatalkan tayangan epik Bible lakonan Russell Crowe dan Emma Watson itu  kerana banjir yang berpunca daripada mesin ais yang tidak dapat dikawal, tetapi nasib baik kerana  “bahtera tidak  diperlukan.”
            Filem   Noah yang  diharamkan tayangannya  di beberapa buah negara Islam, termasuk Malaysia dan Indonesia, dan ditentang oleh orang Islam serta  orang Kristian kerana bercanggah dengan kitab suci mereka,   mengingatkan masyarakat kini tentang banjir yang berlaku pada zaman lampau.  Bagi orang Islam,  kisah Nabi Nuh AS, selalunya dikaitkan dengan banjir besar yang Allah turunkan kerana kaum Nuh menolak kebenaran dan  melakukan kesalahan.  Akibatnya, mereka yang ingkar ditenggelamkan, manakala yang beriman diselamatkan.  
            Ketika zaman kanak-kanak dahulu, saya pernah mendengar kisah Nabi Nuh dan banjir besar, dan ada dua perkara yang masih kekal dalam ingatan saya hingga sekarang, tetapi saya tidak pernah memastikan  kesahihannya.  Pertama, bubur sura yang masih wujud hingga kini, dikatakan  pada asalnya  dimasak dalam bahtera Nabi Nuh.  Kedua, selain umat yang setia pada Nabi Nuh, haiwan juga dibawa menaiki bahtera itu.  Dalam banyak-banyak haiwan itu, babi dan anjing “berkelakuan tanpa segan-silu, bergomol jantan betina,” dan akibatnya,  kedua-dua haiwan itu dijatuhi hukuman yang  dipatuhi oleh orang Islam.
            Namun begitu, kisah banjir besar, seperti yang dibahaskan oleh Ishaan Tharoor dalam Time dalam talian, tidak bermula dengan Bible, sebaliknya bermula dalam peradaban purba Mesopotamia.  Tharoor merujuk Epic of Gilgamesh yang lahir hampir 5000 tahun lalu dan difikirkan mungkin kisah tertulis paling tua tentang planet ini.   Dalam epik itu diriwayatkan kisah pendeta agung, Utnapishtim, yang memberikan amaran tentang banjir akan diturunkan tidak lama lagi oleh tuhan-tuhan yang murka.  Beliau membina bot besar berbentuk bundar, diperteguh dengan tampalan tar dan gegala, yang membawa saudara-maranya, bijian, dan haiwan.  Selepas beberapa hari bertahan daripada ribut taufan, Utnapishtim, seperti Noah dalam  Genesis, melepaskan burung untuk mencari tanah yang kering.
            Pelbagai ahli arkeologi, seperti yang dipetik  oleh Tharoor, menyatakan bahawa wujud banjir besar bersejarah antara 5000 tahun hingga 7000 tahun lalu yang melanda tanah merangkumi kawasan dari Laut Hitam ke yang banyak orang sebut sangga peradaban, iaitu dataran banjir di antara Sungai Tigris dengan Sungai Eupharates.  Mitos banjir  Mesopotamia itu dipercayai mendahului kisah Noah dalam Bible.
            Walau bagaimanapun, hujah Tharoor, kisah banjir berkembang daripada banyak sumber.  Budaya purba tidak terkira banyaknya mempunyai legendanya sendiri tentang bencana air dan takhlisan (salvation).  Beliau memetik tradisi  Vedic yang mengisahkan ikan memberitahu Manu, raja India mitos bahawa banjir akan memusnahkan manusia.  Maka, Manu membina kapal untuk dapat bertahan daripada hujan yang sangat lebat dan kemudian dibawa ke puncak gunung oleh ikan yang sama.  Tharoor  juga menyebut kisah banjir di Aztec,  dan  pewujudan mitos dari Mesir ke Scandinavia yang melibatkan gelombang banjir. “Mitos banjir terlalu universal yang ahli psikoanalisis Hungary, Geza Roheim fikirkan bahawa mitos itu berasal daripada psikologik dan bukannya sejarah, menghipotesiskan mimpi banjir datang apabila manusia tertidur dengan pundi penuh.” 
            Dalam “Flood Stories from  Around the World,” yang dapat diperoleh melalui laman Web, The Talk Origins Archive, Mark Isaak menulis dalam pengenalan: “Kisah yang di bawah merupakan kisah banjir daripada folklore dunia.  Saya memasukkan kisah jika (1) kisah itu kisah; (2) kisah itu folklore, dan bukannya laporan sejarah atau fiksyen yang ditulis pengarang yang diketahui, dan (3) kisah melibatkan banjir.”  Kisah banjir yang beliau senaraikan itu merangkumi wilayah Eropah, Timur Dekat, Australia, Kepulauan Pasifik, Amerika Utara, Amerika Tengah, dan tidak ketinggalan Asia yang Benua-Jakun (Semenanjung Tanah Melayu) dan Kelantan turut tersenarai.  Menurut kisah Benua-Jakun, tanah yang kita pijak adalah semata-mata kulit yang meliputi abis air atau jurang air yang dalam.  Lama dahulu, Pirman, dewa, mengoyakkan kulit ini, maka berlaku banjir dan memusnahkan dunia.  Walau bagaimanapun, Pirman  mencipta lelaki dan wanita dan menempatkan mereka dalam kapal yang tertutup secara keseluruhan yang dibuat daripada kayu pulai.  Banjir di Kelantan pula mengisahkan satu hari,  perayaan diadakan untuk bersunat dan ketika itu semua jenis binatang liar diadukan untuk berlawan antara satu lain.  Perlawanan terakhir adalah antara anjing dengan kucing.  Ketika perlawanan itu berlangsung, banjir besar turun dari gunung, menghanyutkan setiap orang, kecuali dua atau tiga orang gaji yang disuruh ke bukit mencari kayu api.
            Mengapakah hampir setiap budaya mempunyai tradisi banjir global?  Persoalan ini cuba dijelaskan  oleh John D. Morris, dari Institute for Creation Research (ICR), yang menegaskan bahawa satu keterangan paling kukuh untuk banjir global yang memusnahkan semua manusia di Bumi ini, kecuali Noah  dan keluarganya, ialah kehadiran yang sentiasa ada  legenda banjir dalam folklore kumpulan orang dari seluruh dunia.  Dan kisah semuanya sangat sama.  Geografi tempatan dan aspek budaya mungkin ada, tetapi kisah itu semuanya seakan-akan memberitahu kisah yang sama.
            Morris selama beberapa tahun mengumpulkan lebih 200 kisah banjir global, yang pada asalnya dilaporkan oleh pelbagai mubaligh, ahli antropologi, dan ahli etnologi, menegaskan walaupun perbezaan tidak selalunya remeh, inti pati lazim kisah itu adalah penuh dengan maklumat:  keluarga diutamakan, mereka diberikan amaran terlebih awal, banjir berpunca daripada kejahatan manusia, malapetaka hanya banjir, banjir adalah global, terselamat kerana bot, haiwan juga diselamatkan, haiwan juga memainkan peranan, orang yang selamat mendarat di gunung,  geografi tempatan, burung dihantar ke luar, pelangi disebut,  orang yang selamat rela berkorban, dan secara khususnya, lapan orang diselamatkan, yang dapat dijalinkan menjadi sebuah kisah.
            “Pastinya, kisahnya kedengaran banyak persamaan dengan kisah banjir besar zaman Noah yang disebut dalam Bible,” tulis Morris.  “Laporan yang paling serupa lazimnya daripada budaya Timur Tengah, tetapi memeranjtkan legenda yang sama ditemui di Amerika Selatan dan Kepulauan Pasifik dan tempat-tempat lain.  Tidak satu pun kisah ini mengandungi kecantikan, kejelasan, dan perincian yang boleh dipercayai yang diberikan dalam Bible, tetapi setiap kisah itu penuh bermakna kepada budaya  mereka sendiri.”
            Walau bagaimanapun, Morris menjelaskan ahli antropologi akan memberitahu bahawa mitos selalunya memori yang luntur tentang peristiwa sebenar.  Perincian mungkin ditokoktambahkan, hilang, atau dikaburkan dalam penceritaan demi penceritaan, tetapi inti kebenaran kekal.  “Apabila dua budaya yang berasingan mempunyai ‘mitos’ yang sama dalam badan folklore, leluhur  budaya itu  mesti mempunyai, sama ada mengalami peristiwa yang sama, ataupun  kedua-dua budaya itu turun daripada  sumber nenek moyang yang sama yang dengan sendirinya mengalami peristiwa itu.”
            Meskipun dianggap mitos, wujud pengajaran yang berguna untuk generasi masa kini tatkala dunia bergelut dengan pertembungan peradaban dan persengketaan kaum serta agama yang berleluasa.  Seperti yang ditegaskan oleh Morris, “hanya cara yang boleh dipercayai untuk memahami legenda banjir yang sama, yang tersebar luas adalah untuk mengakui bahawa semua orang yang hidup hari ini, meskipun dipisahkan dari segi geografi, bahasa, dan budaya, berasal daripada beberapa orang sebenar yang terselamat daripada banjir global sebenar, menaiki bot sebenar yang akhirnya mendarat di gunung sebenar.  Keturunan mereka kini memenuhi dunia, tidak pernah melupakan peristiwa sebenar.”
            Balik kepada filem Noah yang juga diharamkan tayangannya di China atas alasan agama,  mendapat bantahan orang Islam dan  orang Kristian, menyaksikan penganut kedua-dua agama ini “bersatu,”  sesuatu yang jarang-jarang berlaku.  Beberapa tahun lalu, orang Islam dan Yahudi di Jerman bersatu menentang rancangan kerajaan negara itu mengharamkan amalan bersunat dalam kalangan kanak-kanak.  Bagi sebilangan orang Kristian, kini baru mereka menyedari bahawa selain dalam Bible, kisah  Nabi Nuh juga terkandung  dalam al-Qur’an.  Mereka  juga menyedari bahawa selain Nabi Muhammad SAW, orang Islam juga dikehendaki mempercayai  para rasul yang lain dan melindungi  para rasul   daripada dipersendakan, seperti yang berlaku dalam filem arahan  Darren Aronofksy itu.             

            Kisah banjir   menunjukkan bahawa  budaya yang berbeza mempunyai mitos yang sama. Dalam konteks yang lebih luas,  apakah banjir besar melahirkan budaya besar atau budaya agung?
            (Nota:  Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Budaya, Julai 2014.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...