Artikel Popular

Sunday, September 15, 2019

Pergerakan Kebangsaan Melayu dan Politik

AHAD, 15 September 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH

(Dipetik daripada Sejarah Perjuangan Kita oleh Dr. Burhanuddin al-Helmy. Nota: Mungkin berlaku kesilapan dalam merumikan teks asal yang ditulis Jawi.)



Semasa Perang Dunia yang Pertama, setelah bangsa Melayu puas kena ulit dengan ubat-ubat tidur, maka mulalah rasa keinsafan terhadap perkara-perkara yang tak segiyanya (nota: saya kurang pasti) ditanggung dan dideritai oleh mereka. Bangsa Melayu mula merasakan bagaimana nasib mereka yang telah terbiar, perhubungan di antara rakyat  dengan Raja tidak begitu rapat lagi menurut erti kata yang sebenar,  bangsa Melayu hanya dapat bertemu dengan Raja-Rajanya ialah pada masa-masa dan hari-hari yang tertentu sahaja, seperti hari-hari kebesaran, pertabalan, istiadat perkahwinan, kemangkatan dan sebagainya. Begitu pula (sama ada disedar atau tidak) kedudukan taraf rakyat bangsa Melayu adalah berlainan dengan taraf bangsa-bangsa asing pada hari istiadat itu, bangsa-bangsa asing umpama – telah dapat sama-sama duduk di kerusi tetapi rakyat jelata bangsa Melayu selain dari yang bertalwat (nota: saya kurang pasti) – menyembah telah duduk di tanah pula. Inilah sedikit gambaran yang membayangkan hakikatnya taraf rakyat bangsa Melayu sendiri dengan Raja-Rajanya.
Manakala dari jurusan lain pula, kedudukan rakyat jelata memang terbiar, tak dapat pembelaan yang selayaknya. Kaum-kaum peladang yang berjemur kepanasan setiap lebih banyak mengorbankan tenaga dari mendapat hasilnya yang mencukupi. Penoreh-penoreh getah Melayu di kebun-kebun kecil dan yang menjadi buruh di estet hanya mencukupi sekadar “kais pagi makan pagi – kais petang makan petang” sahaja sementara anak-anak  mereka tinggal terbiar dengan tiada mendapat apa-apa pelajaran. Kaum-kaum nelayan Melayu adalah  dalam keadaan yang lebih menyedihkan lagi, mereka hanya menjadi alat kepada tauke-tauke bangsa asing, yang sebagai memasang jerat di tempat yang genting itu.
Oleh sebab beberapa perkara yang menyedihkan itu, mulalah timbul rasa kesedaran kepada bangsa Melayu, surat khabar dan majalah-majalah Melayu mulalah menyebarkan buah-buah fikiran dan pemandangan-pemandangan  yang menginsafkan , ahli-ahli agama kepada dua aliran, aliran yang berfaham menuju kepada perubahan dan kemajuan dan aliran-aliran yang berfaham cara lama – yang memandang agama untuk ibadat sahaja.
Di masa itu, kebangunan bangsa Melayu adalah dipelopori oleh beberapa beberapa golongan iaitu:
1.    Dari penuntut-penuntut yang ke luar negeri,
2.    Dari sebahagia guru-guru sekolah Melayu,
3.    Dari ahli-ahli agama yang berfaham maju.

Penuntut -penuntut Melayu yang ke luar negeri, seperti ke India, Makkah dan Mesir telah mendapat beberapa pemandangan-pemandangan  pengalaman di luar negeri, di mana mereka menjadi penuntut itu. Mereka telah menyaksikan semangat yang meluap-luap yang sedang menuntut kemerdekaan untuk bangsa dan tanah air mereka keadaan itu dapat membangkitkan semangat dan menginsafkan penuntut-penuntut Melayu. Penuntut-penuntut yang pergi ke India dan Mesir tentulah berbeza dengan keadaan penuntut-penuntut yang menuntut di England, kerana di England adalah negara penjajah sendiri. Sedang di India dan Mesir masa itu adalah menjadi tanah jajahan yang sedang panas dengan udara ingin terlepas dari penjajahan.
Dari golongan guru-guru sekolah Melayu pula, mereka yang rajin membaca surat-surat khabar, majalah-majalah dan buku-buku, terutama surat khabar, majalah dan buku-buku dari Indonesia (kerana Indonesia juga di masa itu sudah pun timbul beberapa gerakan kebangsaan yang menentang penjajahan Belanda). Surat-surat khabar dan majalah-majalah yang diterbitkan di Malaya juga tidak kurang mengisi bahan-bahan yang menimbulkan rasa  kesedaran kepada bangsa Melayu.
Manakala dari golongan ahli-ahli agama yang berfaham maju pula telah membangunkan beberapa buah sekolah rakyat dan menyebarkan pelajaran agama seluas-luasnya, tidak lagi setakat mengajar tauhid, fiqah, tasauf sahaja, tetapi telah pun diajarkan tafsir al-Qur’an, Hadith dan tawarikh-tawarikh kebangunan Islam. Ketika itu, hanya dalam masa yang singkat-singkatnya sahaja telah timbul semangat keislaman yang meluap-luap, rasa kesedaran bahawa agama Islam itu, ialah agama kemajuan dan politik, di sana sini sekolah-sekolah rakyat yang terkenal dengan “sekolah Arab” itu mengadakan upacara-upacara iktikal. Di majlis itulah suatu kesempatan kepada guru-guru agama menanamkan rasa keislaman yang tulen dam sihat kepada umat Islam, sehingga akhirnya  faham-faham yang memandang agama Islam hanya agama ibadat sahaja itu telah mulai hapus.
Demikian sedikit gambaran golongan-golongan yang terbesar mempelopori kebangunan masyarakat Melayu di Malaya ini, dan ketika  golongan ini pada amnya terdiri dari golongan rakyat jelata semuanya. Akhirnya – hasil dari kesedaran tersebut – terdirilah beberapa buah persatuan kesatuan dan persekutuan (yang semuanya atas nama “Melayu”  seperti Persatuan Melayu, Kesatuan Melayu dan sebagainya) yang pada masa itu hanyalah masih beberapa badan sosial, kebajikan, persuratan sahaja, dan di antara persatuan-persatuan itu, maka persatuan yang berdasar persuratanlah yang lebih berpengaruh, dan yang lebih banyak menanamkan rasa keinsafan, yang di antaranya yang terkenal dengan “PSPM” (Persuratan Sahabat Pena Malaya). Kemudian berturut dengan kesatuan dan persatuan wartawan Melayu.
Rasa dan faham kebangsaan mulailah subur dam mendalam ke dalam jiwa sebahagian bangsa Melayu yang telah mengikuti persatuan-persatuan tersebut. Walaupun pada mulanya hanyalah  dengan berupa “sempit” sekadar istilah (kurang pasti) yang terkenal dengan  “takrif  Melayu” itu. Tetapi istilah (kurang pasti) itu adalah sesuai pula dengan keadaan dan suasana di masa itu, kerana bangsa-bangsa asing di masa itu pada umumnya, adalah masih tetap berpegang dengan tujuan mereka yang pertama ke Malaya ini kerana soal “dagang” mereka masih senang dengan sebutan bangsa dagang.
Oleh kuatnya saranan takrif Melayu itu melalui akhbar-akhbar dan majalah-majalah maka timbullah rancangan hendak mengadakan kongres kebangsaan Melayu seluruh Malaya. Kebetulan pula – udara pergerakan kebangsaan yang bertiup di Indonesia semakin kencang seolah-olah meniup dan menyuburkan benih kebangsaan yang sedang tumbuh dalam jiwa bangsa Melayu di Malaya ini. Akhirnya dapatlah diadakan sebuah kongres Melayu yang boleh dikatakan meliputi seluruh Negeri-Negeri Melayu, termasuk Brunei dan Sarawak. Hasil dari kongres itu dapatlah menimbulkan rasa kebangsaan yang lebih luas dan dapat menginsafkan lebih dalam lagi kedudukan yang sebenarnya nasib bangsa dan tanah air Melayu. Untuk melaksanakan cita-cita kebangsaan itu juga telah timbul dua aliran “non dan ko” (non & co) – kiri dan kanan.
Di pihak non atau kiri, adalah dari golongan yang lebih dalam keinsafan, kerana itu  mereka dapat mempelajari beberapa soal-soal yang penting yang antaranya ialah:
1.    Bagaimana kedudukan dan taraf Raja-Raja Melayu yang sebenarnya?
2.    Bagaimana perhubungan di antara rakyat dengan Raja-Rajanya?
3.    Apakah polisi kerajaan British terhadap bangsa Melayu?
4.    Apakah polisi kerajaan British terhadap bangsa dagang di Malaya ini?
5.    Apakah tuntutan-tuntutan dan kemahuan bangsa-bangsa dagang di Malaya ini kelak?
6.    Bagaimanakah jalan-jalan dan ikhtiar hendak memulihkan kerosakan nasib bangsa Melayu terutama dalam perkara-perkara ekonomi dan pelajaran?
7.    Apakah persediaan untuk keselamatan bangsa dan tanah air bangsa Melayu?
8.    Apakah akibatnya jika berbangkit peperangan di laut teduh?
9.    Dan beberapa soal yang rumit yang sedang dipelajari.

Soal tersebut telah pun dapat diagak dan dijawab dengan agak yang sipi dan hampir-hampir tepat, dengan melalui beberapa ikhtiar yang berat, rumit dan sulit, di antara beberapa badan yang mengambil berat itu, ialah Kesatuan Melayu Muda atau yang terkenal dengan nama KMM itu.
Kemudian peperangan di antara China – Jepun dari setahun ke setahun bertambah-tambah kencang, akhirnya meletuplah peperangan di Eropah (Perang Dunia yang Kedua) maka timbullah lagi beberapa soal yang lebih rumit iaitu:
1.    Bagaimana pertahanan British di Malaya?
2.    Apakah pula niat dan langkah Jepun terhadap pelan “Tanaka” itu?
3.    Apakah niat dan sikap bangsa Cina dan India terhadap Tanah Melayu?
4.    Apakah pula langkah dan sikap yang harus diambil oleh pihak bangsa Melayu untuk menghadapi segala kemungkinan-kemungkinan tersebut, untuk keselamatan bangsa dan tanah airnya?
5.    Dan beberapa soal-soal yang rumit lagi?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...