Artikel Popular

Monday, August 12, 2013

George Orwell, "Kacau-bilau Politik Berkait dengan Kemerosotan Bahasa"

ISNIN,  12  Ogos 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH





Sesungguhnya, seseorang itu tidak perlu pergi jauh untuk melihat kebenaran kata-kata Orwell, sebaliknya memadai dengan melihat apa-apa yang berlaku di Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan, atau lebih khusus, sejak tahun 1998.  Kacau-bilau politik yang tidak menampakkan tanda untuk reda dirumitkan lagi dengan jenayah yang semakin meningkat, dengan kejadian tembak bermaharajalela: menandakan runtuhnya undang-undang dan perintah.

Sebab-musabab politik yang kacau-bilau dapat dikaitkan dengan kemerosotan bahasa Melayu, bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara Malaysia yang merdeka.  Kemerosotan ini dapat dikesan, iaitu berlaku  sejak awal tahun 1990-an, dan diperburukkan lagi dengan pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). 

Malangnya, tidak ada pemimpin negara dan pemimpin politik Melayu terutamanya, melihat hubung kait yang pernah dibangkitkan oleh George Orwell itu.  Seseorang pastinya dapat mengagak mengapa para pemimpin berkenaan mengambil pendirian "membisu" terhadap  isu dan masalah yang berkait dengan kemerosotan bahasa Melayu yang boleh dikatakan pada tahap "hidup segan mati tak mahu."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...