Artikel Popular

Saturday, August 3, 2013

Berita Baik dalam Pasaran Buruh AS?

SABTU,  3  Ogos 2013
Oleh:   ZULKIFLI  SALLEH




Laporan terbaharu tentang pekerjaan di Amerika Syarikat menunjukkan kadar pengangguran pada Julai  jatuh kepada 7.4 peratus dan menambah 162,000 pekerjaan.  Jumlah pekerjaan kurang daripada jangkaan ahli ekonomi yang menganggarkan 184,000 pekerjaan pada bulan berkenaan.  Sementara kadar penganggguran yang baru itu adalah yang terendah dalam masa empat tahun, iaitu sejak akhir 2008.

Dengan kadar itu, diperhatikan bahawa gambaran pekerjaan bertambah baik secara perlahan-lahan.  Berdasarkan struktur umur penduduk sekarang, Gary Burtless menganggarkan pekerjaan di Amerika Syarikat memerlukan kira-kira 7.2 juta pekerjaan lebih tinggi untuk kembali semula kepada guna tenaga penuh. Pada kadar  sederhana semasa pertumbuhan pekerjaan, negara itu memerlukan masa lima atau enam tahun lagi untuk mencapai matlamat tersebut. Selain itu, meskipun kadar pengangguran jatuh, pemulihan masa depan Amerika Syarikat masih perlahan.

Adakah ini membawa berita baik dalam pasaran buruh Amerika Syarikat, seperti yang dipersoalkan oleh Matthew O'Brien apabila kadar pengangguran jatuh kepada 7.4 Julai daripada 7.6 peratus Jun. Berita baik, hujah beliau, ialah pengangguran jangka panjang jatuh daripada 5.1 juta kepada 4.2 juta pada tahun lalu.  Namun, hujah beliau, ekonomi hanya menambah 1.6 juta pekerjaan penuh masa dan 300,000 pekerjaan sepanjang tempoh itu.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...