ISNIN, 2 November 2020
Oleh ZULKIFLI SALLEH
Buku Jurgen Habermas, The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society, pertama kali diterbitkan pada tahun 1962, Strukturwandel der Öffentlichkeit. Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft, diterbitkan dalam bahasa Perancis pada tahun 1978 dan seterusnya, dalam bahasa Inggeris pada tahun 1989, mempersegar kajian warung kopi.
Konsep lingkungan awam
mempunyai tradisi yang lama dalam
falsafah dan sains sosial. Pemahaman sezaman tentang istilah ini,
kebanyakannya berasaskan karya ahli sosiologi Jerman, Jurgen
Habermas yang memberikan analisis tuntas
sifat lingkungan awam dan transformasi sejarahnya. Lingkungan awam terletak
antara pada satu pihak, isi rumah persendirian, dengan negara pada satu pihak
yang lain. Lingkungan awam merupakan ruang tempat warganegara yang bebas dan
sama rata muncul bersama-sama untuk berkongsi maklumat, berdebat, berbincang,
atau untuk mempertimbangkan keprihatinan bersama. Sehingga rekaan mesin cetak,
warganegara muncul bersama-sama dalam ruang khusus, misalnya warung kopi,
tempat mereka berbincang dengan orang lain.
Dalam bukunya itu, Jurgen Habermas, ahli sosiologi dan falsafah Jerman, memeriksa
status pendapat awam dalam praktik kerajaan perwakilan di Eropah Barat.
Beliau menegaskan bahawa orang Inggeris mewujudkan forum untuk debat
kritis-rasional menjelang abad ke-18. Pertemuan perkembangan sejarah membuka
ruang antara masyarakat sivil dengan negara tempat orang persendirian datang
bersama-sama untuk berdebat secara terbuka. Lingkungan awam yang muncul
ditandakan oleh kesopanan, tanpa mengira status, dan pengangkatan kebebasan
bersuara kepada prinsip pertama.
Lingkungan awam dapat difahami melalui penjelasan Thomas
McCarthy yang menulis “Pengenalan” bahawa “buku ini ialah pemerian
sejarah-sosiologi tentang kemunculan, transformasi, dan penyepaian lingkungan
awam borjuis. Buku ini menggabungkan bahan dan kaedah daripada sosiologi dan
ekonomi, undang-undang dan sains politik,
sosial dan sejarah budaya dalam usaha untuk menggarap prasyarat,
struktur, fungsi, dan ketegangan dalaman domain masyarakat moden ini. Sebagai
lingkungan antara masyarakat sivil dengan negara, yang perbincangan awam kritis
tentang perkara kepentingan umum dijamin dari segi institusi, lingkungan awam
liberal mengambil bentuk dalam keadaan sejarah spesifik pasaran ekonomi
membangun.”
Apabila anggota borjuis berhimpun untuk minum kopi,
mereka menunjukkan diri mereka sebagai peserta dalam kemanusiaan sebenar.
Mereka tidak mendakwa mereka mewakili kawasan pilihan raya atau kepentingan
tertentu, tetapi merangkumi komuniti
global. Bagi Habermas, kejayaan warung kopi sebagai organ utama pengaruh
politik borjuis terbit daripada keupayaannya untuk menggambarkan dirinya
sebagai tapak komuniti global. Mereka yang mempunyai masa lapang berhimpun di
warung kopi diintegrasikan bukannya oleh kuasa atau kepentingan ekonomi, tetapi
oleh akal budi.
Habermas mentakrifkan lingkungan awam sebagai komuniti
maya atau khayalan yang tidak semestinya
wujud dalam mana-mana ruang yang dapat dikenal pasti. Dalam bentuk idealnya,
lingkungan awam adalah terdiri daripada orang persendirian yang berkumpul
sebagai awam dan menyatakan secara jelas
keperluan masyarakat dengan negara. Menerusi tindakan perhimpunan dan dialog,
maka lingkungan awam mencetuskan pendapat dan sikap yang bertujuan menegaskan
atau mencabar, dan dengan itu, untuk menuntun hal ehwal negara. Dalam istilah
unggul, lingkungan awam ialah sumber pendapat awam yang diperlukan untuk
mengesahkan wibawa dalam mana-mana demokrasi yang berfungsi.
Habermas menjejaki kebangkitan lingkungan ini
menerusi litar institusi berturut-turut:
keluarga kahwinan (conjugal family),
dunia persuratan (world of letters), warung kopi dan salun, terbitan
mingguan dan novel, perpustakaan sewa dan akhbar, memuncak dengan pengkanunan
undang-undang sivil yang membawa negara berperlembagaan borjuis. Bagi Habermas,
lingkungan awam mula muncul menerusi
pertumbuhan warung kopi, kesusasteraan dan pertubuhan lain, persatuan sukarela, dan pertumbuhan
akhbar. Pada abad ke-17 dan ke-18,
warung kopi London dan salun Paris, berfungsi, apa yang beliau kenal pasti sebagai lingkungan awam, iaitu tempat untuk
interaksi sosial di luar lingkungan persendirian (di rumah) dan lingkungan
wibawa awam (negara atau istana). Meskipun banyak terdapat institusi lingkungan
awam lain, dalam bentuk kelab, teater, rumah inapan Masonic, dan sebagainya,
warung kopi merupakan institusi lingkungan awam paling penting di London,
sebagaimana salun di Paris. Tiga ciri
penting yang dikongsi oleh warung kopi dan salun: keramahan, kesamaan,
dan komunikasi.
Lingkungan awam borjuis, seperti yang jelaskan oleh
Habermas, “dibayangi sebagai lingkungan orang ramai persendirian yang muncul
bersama-sama sebagai orang awam; mereka dengan cepat menuntut lingkungan awam
yang dikawal selia dari atas bertentangan dengan pihak berkuasa awam mereka
sendiri, untuk melibatkan mereka dalam debat peraturan am yang memerintah atau
menguasai hubungan yang secara asasnya, diswastakan, tetapi dari segi awam,
lingkungan pertukaran komoditi dan tenaga kerja sosial yang relevan.”
Habermas memberikan perincian empirik tentang warung kopi
Britain, atau lebih tepat, warung kopi London: “Sekitar pertengahan abad ke-17,
selepas bukan hanya teh yang mula-mula popular, tetapi juga coklat dan kopi
yang menjadi minuman biasa sekurang-kurangnya dalam kalangan orang berada (well-to-do
strata), iaitu pemandu kereta kuda saudagar Levant yang membuka warung kopi
pertama. Pada dekad pertama abad ke-18, London telah pun mempunyai 3000 buah
warung kopi, setiap sebuah dengan kumpulan teras pelanggan tetap. Sebagaimana
John Dryden, dikelilingi oleh generasi penulis generasi baharu, menyertai
pertempuran “purba dan moden di Will’s, Joseph Addison dan Richard Steele yang
tidak lama kemudian, mengadakan “senat kecil” mereka di Button’s; demikian juga
di Kelab Rotary, yang dipengerusikan
oleh setiausaha Milton, Marvel dan Pepys berjumpa dengan Harrington yang
berkemungkinan mengemukakan idea republikan Oceana beliau. Sebagaimana salun,
tempat “kaum intelektual” berjumpa dengan aristokrasi, golongan sasterawan
perlu mengesahkan dirinya sendiri di warung kopi ini. Oleh itu, debat kritis
yang dicetuskan oleh karya sastera dan seni segera diperluaskan untuk
memasukkan pertikaian ekonomi dan politik tanpa apa-apa jaminan bahawa
perbincangan sedemikian menjadi tidak penting, sekurang-kurangnya dalam konteks
segera.
Bagi Habermas, warung kopi merupakan tempat individu
borjuis dapat masuk ke dalam hubungan antara satu sama lain tanpa sekatan
keluarga, masyarakat sivil, atau negara. Dengan menemui sejarah pendemokrasian,
Habermas mendatangi negara bangsa Eropah moden secara umum dam Republik
Persekutuan Jerman secara khusus dengan pelukisan yang diidealkan tentang
budaya politik Zaman Kesedaran yang bersemangat. Lokus utama wacana borjuis
Inggeris merupakan arena sosial baharu, iaitu warung kopi. Warung kopi
menyediakan beliau dengan pemisalan keadaan bersuara yang beliau anggap asas
untuk penentuan nasib sendiri politik rasional.
Dalam naratif Habermas, kejayaan warung kopi Inggeris
sebagai organ utama pengaruh politik borjuis diperoleh daripada kemampuannya
untuk menggambarkan dirinya sebagai tapak komuniti universal. Mereka yang masa
lapang berhimpun di warung kopi diintegrasikan bukan oleh kuasa atau
kepentingan politik, tetapi oleh akal budi. Habermas mencatatkan bagaimana
reputasi warung kopi sebagai ruang kerasionalan serius memerlukan penolakan
wanita. Warung kopi kekal sebagai ruang bersifat gender: tempat lelaki minum
kopi.
Akhbar dan perbincangan di warung kopi dikatakan, dengan
cepat membina hubungan simbiotik. Dalam hubungan ini, Habermas merujuk Joseph Addison dan Richard Steele, yang menyumbang penulisan mereka dalam bentuk
kesusasteraan dan kewartawanan awal dalam akhbar The Tatler, The
Spectator, dan The Guardian. Addison dan Steele yang merupakan
wartawan utama pada masa itu dan menulis apa yang disebut waktu itu Moral
Weeklies dalam tiga buah akhbar itu, yang mempunyai sejumlah besar peminat
sebagai pelanggan. Warung kopi menyediakan naskhah kepada para pelanggan
mereka. Biasanya satu naskhah dibaca
beramai-ramai.
Habermas percaya bahawa lingkungan awam asal berkembang
menerusi bermacam-macam bentuk baharu persimpangan sosial dan komunikasi antara
orang awam, warung kopi, dan akhbar merupakan dua contoh utama. Bagi beliau, karya Addison dan Steele ialah pusat kepada pembinaan lingkungan awam
dalam dunia kesusasteraan dan membekalkan bahan untuk “demokratik sebenar, dan
pendapat awam yang benar-benar munasabah.”
Sumbangan Addison kepada akhbar berpengaruhnya, The Spectator menggalakkan
idea bahawa pembelajaran sepatutnya ramah dan boleh diakses oleh kedua-dua
jantina, iaitu lelaki dan wanita. Cadangan beliau yang terkenal bahawa falsafah
sepatutnya dibincangkan secara terbuka. Beliau menjelaskan latar tempat lelaki
dan wanita sepatutnya berjumpa dan bertukar idea menerusi kegiatan perbualan
yang menyenangkan, maka seni komunikasi yang sangat canggih yang peranan
pemeradaban wanita sentiasa ditekankan.
Bagi Habermas, “tanda muktamad lingkungan awam baharu
ialah perkataan bercetak,” dan warung kopi
disekutukan secara rapat dengan pengeluaran akhbar awal. Inggeris cepat
matang dalam penciptaan surat berita pada akhir abad ke-17, yang mengutarakan
topik yang merangkumi politik,
komersial, dan budaya. Banyak penerbitan, yang
The Tatler dan The Spectator Steele dan Addison hanya
paling terkenal, ditulis di warung kopi dan bertujuan untuk mencatatkan
perbualan yang didengar ketika itu dalam dua akhbar itu.
Perbincangan tentang sastera, moral, idea, dan politik
yang diadakan di warung kopi menjadi intipati berita. Satu surat berita, iaitu The
Guardian, mempelawa para pembaca meninggalkan surat di ibu pejabat warung
kopinya, yang akhbar itu akan “cernakan untuk kegunaan orang ramai.” Pastinya, News
Lloyd’s Coffee House mencetak gosip dan
maklumat tentang dunia maritim yang Edward Lloyd kumpulkan di warung kopinya.
Pada awal abad ke-18, “Coffee House Masters” mencadangkan bahawa mereka
diberikan monopoli dari segi pengeluaran akhbar, iaitu Coffee-house Gazette yang
akan ditulis oleh para pelanggan di warung kopi yang berbeza. Penggunaan dan
perbincangan akhbar membawa kepada artikulasi pendapat awam yang menjadi
perkara akhbar baharu.
Habermas dikatakan membuat andaian yang silap bahawa
warung kopi hanya merupakan dunia lelaki semata-mata, dan di situ, wanita tidak
mempunyai tempat sama sekali telah mengundang beberapa kritikan. Ketidaktepatan andaian Habermas bahawa hanya
lelaki diterima masuk di warung kopi hanya
dibuat oleh andaian beliau bahawa pendapat wanita tidak penting,
sedangkan pendapat lelaki bernilai untuk
lingkungan awam. Dalam
mengembangkan pemeriannya, Habermas
menekankan peranan lelaki pemilik harta dalam pembentukan lingkungan awam,
tidak memasukkan wanita sama sekali
daripada pengembangan itu, seperti yang
beliau lakukan dalam deskripsinya tentang
dunia yang diunggulkan dengan fungsi politik yang jelas. ang lingkungan
awam borjuis.
Banyak debat terkini tentang sifat kejantinaan warung
kopi memberikan tumpuan pada persoalan, sama ada wanita dibenarkan ataupun
tidak dibenarkan untuk memasuki kawasan dinding warung kopi. Telah diterima
umum bahawa warung kopi Inggeris tidak ada tempat untuk kaum wanita. Walau
bagaimanapun, dipercayai bahawa
kebangkitan semula minat baru-baru ini terhadap signifikan sosial fenomena
warung kopi mendorong sesetengah sarjana untuk menegaskan bahawa sekiranya
wanita dapat ditunjukkan hadir dalam warung kopi, maka ini juga dapat dianggap
sebagai bukti penyertaan wanita sepenuhnya dalam “lingkungan awam” yang lebih
luas. Namun begitu, kehadiran wanita di warung kopi tidak boleh
diambil sebagai bukti prima facie tentang penyertaan sama rata mereka
dalam lingkungan awam Inggeris. Sebaliknya, sepatutnya dilihat sebagai titik
permulaan untuk kajian selanjutnya.
Brian Cowan dalam bukunya, The Social Life of Coffee:
The Emergence of the British Coffeehouse, membayangkan bahawa lingkungan awam Habermas
menyuntik kesedaran terhadap para
pengkaji untuk mentafsirkan kebangkitan warung kopi. Cowan lalu mencadangkan: “Untuk
belajar mengapa dan bagaimana pengguna Inggeris
menjadi teringin terhadap minuman baharu yang aneh, seperti kopi boleh
membawa kita perjalanan jauh ke arah pemahaman asal usul revolusi pada abad
ke-18 yang panjang. Seiringan dengan itu, pandangan tentang lingkungan awam,
kali pertama dijelaskan oleh Habermas, selalu mengangkat warung kopi sebagai
contoh utama jenis institusi yang mencirikan dunia sosial baharu ini. Dalam
pernyataan ini, warung kopi difahami sebagai ruang sosial yang baharu dan unik
yang membezakan pangkat yang diabaikan seketika dan debat yang tidak
segan-segan tentang perkara minat politik dan falsafah yang berkembang maju.
Sekiranya wujud hubungan antara kelahiran masyarakat pengguna dengan
kebangkitan lingkungan awam, maka cara terbaik untuk memahaminya adalah
menerusi kajian asal usul peminuman kopi dan masyarakat warung kopi.”
Pengenalan konsep lingkungan awam mendorong para pengkaji, seperti Brian Cowan, Markman Ellis, dan Bonnie Calhoun di England, di samping Emİnegül Karababa dan Gülİz Ger, Hana Korneti, Deniz Canaran, dan Cengiz Kirli di Turki, membincangkan konsep tersebut dalam kajian warung kopi mereka. Meskipun Jurgen Hubermas dikritik kerana penolakan terhadap wanita, beliau berjaya menunjukkan bahawa warung kopi merupakan tempat pembentukan pendapat awam dan pemekaran dunia persuratan.
No comments:
Post a Comment