RABU, 4 November 2020
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Lama
sebelum manusia dan barang menjelajah dunia tanpa henti, pandemik telah pun
merupakan ciri yang sebati dalam peradaban manusia. Dan tragedi yang dibawanya
cenderung mempunyai sinar harapan: ditanggapi sebagai misteri, peristiwa
sejarah meta, kerebakan penyakit skala besar selalunya memusnahkan kepercayaan
dan pendekatan lama, menandakan anjakan besar dalam kelakuan hal ehwal manusia.
Wabak atau hawar yang dalam bahasa
Inggeris disebut plague, biasanya merujuk kepada penyakit berjangkit, epidemik,
dan pandemik yang dikaitkan dengan jangkitan, penularan, dan kerebakan. Oleh
sebab kini virus korona COVID-19 sedang melanda kira-kira 200 buah negara dan
wilayah, seperti pada 21 April,
melibatkan 2.5 juta kes dan lebih 175,000 kematian, maka semua istilah tersebut
sering berlegar-legar dalam media konvensional dan media sosial.
Menurut Ensiklopedia Dunia
terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (2005), wabak ialah penyakit yang tercetus
yang menyerang ramai orang pada masa yang hampir sama. Wabak boleh tersebar
melalui seseorang atau beberapa orang anggota masyarakat. Apabila penyakit
terus kekal di sesebuah kawasan dikatakan, endemik. Jika penyakit merebak ke
seluruh dunia, dikenali sebagai pandemik.
Wabak besar ialah wabak bubonik yang
melanda London pada tahun1665. Dalam masa seminggu, 7165 orang mati akibat
wabak ini. Jumlah kematian kira-kira 70,000 orang. Wabak bubonik merupakan
salah satu wabak yang menggerunkan. Dari segi sejarah, catatan pertama tentang wabak di
Eropah ialah wabak di Athens pada tahun 430 S.M. dan yang paling teruk berlaku
di Rom pada 262 M., membunuh 5000 orang sehari. Para salibi membawa penyakit itu ke
Eropah. Dari tahun 1334 hingga 1354, Maut Hitam melanda China, India, Parsi,
Rusia, Itali, Perancis, England, Jerman, dan Norway.
Ibn
Khaldun ketika mencapai umur 18 tahun, pernah
menyaksikan Afrika Utara menderita
bencana besar yang telah menimpa seluruh dunia Islam dari Samarkand ke
Mauritinia, iaitu Maut Hitam, atau
“wabak penyapu,” seperti yang dinamakan oleh beliau. Bencana ini ialah epidemik yang sama yang telah
melanda Itali dan kebanyakan negara Eropah, menimpa Timur dan juga Barat pada
tahun 1349M./749H.
Dengan
merujuk Maut Hitam dan epidemik yang menyusul, Fernand Braudel, dalam bukunya, A
History of Civilizations, menegaskan bahawa setiap masyarakat, setiap peradaban,
bergantung pada keadaan ekonomi, teknologi, biologi, dan demografi. Keadaan
material dan biologi selalu membantu menentukan destini atau masa depan
peradaban. Kebangkitan dan kejatuhan penduduk, kesihatan dan penyakit,
pertumbuhan dan kemerosotan ekonomi dan - semua ini kesan mendalam budaya, di samping struktur
sosial.
Sememangnya,
wabak menempuh perjalanan sejarah yang panjang, mungkin sepanjang peradaban
manusia itu sendiri, seperti yang dapat diperhatikan dalam catatan James C. Scott
dalam
Against the Grain: A Deep History of the Earliest States. “Sumber
bertulis pertama juga menjadikannya jelas bahawa penduduk Mesopotamia memahami
prinsip ‘penularan’, iaitu penyakit epidemik yang merebak. Sekiranya mungkin,
mereka mengambil langkah kuarantin kes yang dicerap pertama, mengurung mereka di kediaman mereka,
tidak membenarkan sesiapa pun keluar masuk.” Tambah Scott: “Mereka tahu bahawa
pengembara jarak jauh, pedagang, dan tentera berkemungkinan membawa penyakit.
Amalan pengasingan dan pengelakan mereka memberikan gambaran tatacara
kuarantin lazaretti pelabuhan-pelabuhan
Zaman Pembaharuan (Renaissance). Pemahaman tentang penularan adalah
implisit bukan hanya pengelakan orang yang dijangkiti, tetapi pengelakan cawan,
ceper, pakaian, dan cadar mereka. Tentera yang pulang dari perkhemahan dan
disyaki membawa penyakit dikehendaki membakar pakaian dan perisai mereka sebelum memasuki kota. Apabila
pengasingan dan kuarantin gagal, mereka yang dapat meninggalkan kota,
meninggalkan yang tenat dan yang sakit, dan pulang jika berkemungkinan, hanya
selepas epidemik benar-benar berlalu.”
Dalam bukunya yang lain, The Art of Not Being
Governed: An Anarchist of Upland Southeast Asia, Scott memberitahu
kekerapan berlakunya epidemik di kota-kota Asia Tenggara pramoden. “Kelihatan
bahawa boleh dikatakan, setiap orang faham bahawa dalam kes epidemik, jalan
selamat adalah meninggalkan kota dengan segera
dan bertaburan ke kawasan luar
bandar atau ke bukit. Meskipun orang tidak
pada amnya sedar akan vektor penyakit
sebenar, mereka secara implisit tahu bahawa pertaburan dan pengasingan
menghalang penyakit daripada merebak. Bagi orang bukit secara umum, orang tanah
pamah difikirkan tidak sihat. Perseikatan sedemikian mungkin, bagi orang yang
tinggal pada ketinggian 1000 meter, dikaitkan dengan tersebar luas malaria di
altitud atau ketinggian rendah, atau boleh menggambarkan ketakutan terhadap
epidemik bandar dan risiko penyakit shipborne yang dibawa oleh pedagang.
Di Luzon, orang Igorot yang tinggal di ketinggian rendah, tahu bahawa
sebaik-baik sahaja epidemik meletus, bahawa mereka mesti pulang ke bukit,
bertaburan, dan menutup laluan sekiranya
mereka mahu kekal selamat daripada wabak yang membinasakan.” Walau
bagaimanapun, Scott yang tidak asing bagi ahli akademik di Malaysia, menyatakan
bagaimana pentingnya dari segi demografi, pelarian ke bukit sebagai respons
terhadap epidemik, atau apakah perkadaran mereka yang melarikan diri pulang
semula apabila bahaya berlalu, mustahil untuk diberitahu.
Dipercayai
bahawa wabak mungkin menjatuhkan Empayar Rom. Meskipun sukar untuk mengenal pasti satu alasan kematian Empayar
Rom, sejarawan semakin memahami apakah kehidupan yang dialami penduduknya
ketika dunia runtuh. Untuk memahami punca kejatuhan empayar itu, Caroline Wazer
yang muncul dengan “The Plagues That
Might Have Brought Down the Roman Empire” dalam The Atlantic, merujuk
dua kertas kerja yang diterbitkan dalam Journal of Roman Archaeology menanyakan
apakah peranan penyakit epidemik mainkan dalam masa-masa akhir Empayar Roman.
Kertas kerja pertama, oleh sejarawan University of Oklahoma, Kyle Harper,
mengutarakan apa yang disebut Wabak
Cyprian pada pertengahan gelora abad ketiga Masihi. Satu lagi ditulis
oleh bekas profesor Harper, Michael McCormick, profesor sejarah zaman pertengahan
di Harvard University, meneliti Wabak Justinian pada abad keenam Masihi.
Wazer memberitahu bahawa wabak dalam kepurbaan
Mediterranean, seperti dalam banyak zaman sejarah, sering kali difahami sebagai
supernatural atau kuasa ghaib, di samping sebagai bencana fizikal. Oleh sebab
abad ketiga merupakan masa penting pertumbuhan dan takrif untuk gereja awal Kristian, Wabak Cyprian
datang mengambil bentuk makna kerohanian yang mendalam bagi jahiliah (pagan)
dan juga Kristian. Bagi Biskop Cyprian, wabak yang datang membawa nama beliau
merupakan bukti keras kedudukan yang lebih tinggi agama Kristian ke atas agama
tradisional Roman. Dengan melihat wabak sebagai peluang untuk meletakkan
kepercayaan yang mereka secara paling mendalam menjadi tindakan, orang Kristian awal
secara tenang menunjukkan keprihatinan mereka terhadap orang yang sakit dan
melaksanakan upacara pengebumian yang betul untuk orang yang mati.
Pada
sebelah lain agama yang berpecah-belah, penubuhan jahiliah dibebani oleh
ketakutan. Secara tradisional, paderi
Roman mentafsirkan epidemik sebagai tanda kemurkaan tuhan-tuhan. Bukti dalam bentuk ikonografi baharu pada duit
siling dan rujukan kepada acara korban luar biasa yang dianjurkan oleh negara
menunjukkan bahawa Wabak Cyprian tidak berbeza. Seperti yang dicatatkan oleh Harper, sumber bersetuju bahawa, “wabak melemahkan fabrik sosial masyarakat jahiliah,” manakala
respons tersusun komuniti Kristian, terutamanya dalam pengebumian orang mati, menunjukkan perbezaan yang
ketara.
Menurut
Wazer, bahasa yang jelas bias pada sumber
Kristian dan sumber jahiliah menyebabkan banyak sarjana tidak menganggapnya
sebagai propaganda agama, meskipun pada hakikatnya bahawa, jika anda melucutkan
percakapan, laporan Kristian dan jahiliah bersetuju tentang semua isi utama,
paling penting, bagaimana penularan, kesakitan, dan bagaimana membunuhnya penyakit itu. Wazer
memetik kesimpulan Harper bahawa “penyakit ini, merupakan satu paku dalam
keranda Empayar Rom, dan merupakan peristiwa penting dalam pertumbuhan agama
Kristian awal. Bagi agama Kristian awal, kemusnahan ini merupakan sesuatu
peluang, tetapi bagi para pengikut agama tradisional Rom, gelombang penyakit
yang tidak henti-henti melanda dunia Mediterranean hanyalah berakhirnya dunia
ini.
Lama
sebelum The Plague, novel karya Albert
Camus, dan bahkan lama sebelum Daniel Defoe muncul dengan A Journal of the
Plague Year tahun 1722, sejarawan Rom, Livy (59 atau 64 S.M. – 17 M.) dan
sejarawan Yunani, Thucydides (460
- 404 S.M) telah pun memerhatikan
wabak pada zaman mereka. Menurut Effie
Coughanowr dalam The Plague in Livy and Thucydides, Livy mencatatkan
wabak berlaku di Rom pada 433 S.M. kemungkinan musim panas: orang ramai di kota
dan di desa dijangkiti. Lembu juga dijangkiti teruk.
Walau bagaimanapun, akibat kerebakan virus korona, pemerian Thucydides dalam History
of the Peloponnesian War mendapat
perhatian para pengkaji masa kini. “Wabak
Athens” (“Plague of Athens”)
merupakan epidemik yang teruk, yang menyerang kota itu pada tahun 430 S.M.;
muncul semula pada tahun 425 S.M. Wabak ini dipercayai berasal dari Ethiopia,
dan kemudian merebak ke seluruh Mediterranean. Namun begitu, setakat mana wabak
ini mungkin menyumbang kepada kemenangan mutlak orang Sparta dalam perang tersebut, atau menyumbang kepada
akhirnya kemerosotan empayar Athens, tidak diketahui.
Thucydides memberikan pemerian yang dilihat sendiri
tentang Wabak Athens. Pemerian Thucydides merupakan kepentingan sejarah yang besar.
Thucydides juga memberikan wawasan yang menakjubkan tentang epidemiologi wabak
itu. Beliau mencatatkan bahawa bahagian penduduk paling padat di Athens
mempunyai kekerapan mangsa wabak yang paling tinggi. Pemimpin Athens dikatakan,
bertindak balas terhadap kepungan orang
Sparta dengan memindah orang ke Athens dari kawasan luar bandar. Tindakan ini
menyebabkan berlaku keadaan yang terlampau sesak, termasuk perangkap teruk
wabak. Thucydides juga mencatatkan pakar perubatan mempunyai kemungkinan yang
tinggi berbanding dengan mana-mana kumpulan dalam penduduk itu tunduk pada
wabak.
Tambahan
pula, Thucydides melaporkan bahawa wabak boleh dipindahkan dari sebuah tempat
ke sebuah tempat lain; pemerhatian yang beliau lakukan ketika kepungan di Poteida (430/429 S.M), apabila timbunan mayat tentera Athens memindahkan wabak kepada tentera yang telah
pun berada di Poteida. Daripada pemerhatiannya, Thucydides menyimpulkan bahawa
wabak bukannya kerana beberapa “pengaruh jahat” yang terbatas di Athens dan di persekitaran yang berdekatan.
Berdasarkan pemerhatian itu, Thucydides berpendapat, mungkin kali pertama,
pandangan bahawa individu yang dijangkiti mungkin memindahkan penyakit secara
langsung kepada orang lain.
Penyakit
ini, pada keseluruhannya dipercayai oleh para sarjana moden, sama ada tifus
ataupun tifoid, bahkan membunuh jeneral dan negarawan Athens, Pericles,
isterinya, dan dua orang anak lelaki mereka, Paralus dan Xanthippus. Apakah
yang dapat dipelajari daripada Wabak Athens yang diperhatikan oleh Thucydides
itu?
Katherine
Keladis yang menulis dalam The Atlantic, “What the Great Plague
of Athens Can Teach Us Now,” menegaskan
bahawa penyakit ini mengubah perjalanan perang tersebut, dan membentuk keamanan
yang datang selepas itu, menyemai benih yang memusnahkan demokrasi Athens yang
merupakan korban besar Perang Peloponnesian. Selepas orang Athens menyerah
kalah, oligarki pro-Sparta, dikenali sebagai Thirty Tyrants, menguasai
kota itu. Meskipun mereka kemudiannya diusir oleh Thrasybulus yang prodemokrasi dalam pernah
terlibat dalam peperangan itu yang tidak dapat terima bahawa kekalahan Athens
bermakna berakhirnya demokrasi, yang berlaku, demokrasi Athens tidak pernah
pulih semula dari segi keyakinan kendirinya dan bermain-main dengan kematiannya
sendiri.
“Demokrasi
akan berkembang subur dalam masyarakat yang secara kolektif percaya bahawa
mereka sangat penting, kerana demokrasi memberikan tanggungjawab besar
kerajaan. Keyakinan kendiri memerlukan keyakinan diri. Demokrasi mustahil takat
(survive) apabila orang ramai semakin tidak pasti tentang diri mereka
dan pemimpin mereka, undang-undang, dan institusi,” tulis Keladis.
Akibat
wabak yang melanda dan kekalahan dalam peperangan, suatu tragedi yang datang
bertalu-talu yang tidak pernah dialami oleh orang Athens sebelum ini, maka
mereka hilang keyakinan, dan bagi
mereka, dunia telah berakhir. Mungkinkah kerebakan virus korona akan membawa
akibat terhadap tatanan atau orde dunia
dan demokrasi? Secara khusus, apakah kerebakan virus korona memberikan peluang
keemasan kepada negara autoritarian China untuk menundukkan negara demokrasi
Amerika Syarikat? Baik sebagai kuasa besar dunia mahupun kuasa ekonomi global.
Wabak
Athens yang diperhatikan oleh Thucydides dengan penuh wawasan sememangnya,
banyak memberikan pengajaran kepada kita
tentang apakah yang berlaku selepas virus korona berlalu pergi. Mungkin
ketakutan pandemik akan sentiasa menghantui kita semua untuk beberapa tahun
mendatang.
No comments:
Post a Comment