Artikel Popular

Friday, February 24, 2012

Keusangan Sistem Dua Parti

JUMAAT,  24 Februari 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Adakah sistem dua parti menyebabkan Amerika Syarikat tidak boleh diperintah?  Demikian tajuk forum anjuran NPR pada kira-kira setahun yang lalu, dengan David Brooks dan Arianna Huffington sebagai pencadang, manakala Zev Chafets  dan P.J.  O'Rourke sebagai pembangkang - keempat-empat nama ini tidak asing lagi. 

Seperti yang pemerhati ratapi apa yang mereka lihat polarisasi yang semakin menjadi-jadi dan kurangnya kesopanan dalam politik, sesetengah pemerhati berasa hairan jika Amerika sudah sampai ke titik yang sistem dua parti  menyebabkan Amerika tidak boleh diperintah. 

Sesetengah bersetuju bahawa Amerika terkunci ke dalam penilaian setiap isu menerusi prisma kiri dan kanan. Mereka berkata negara perlu keluar daripada sistem yang membawa kebekuan dan kesukaran mencari kesefahaman. Sementara yang lain berhujah balas, meskipun sistem dua parti mempunyai kelemahannya, sistem ini berkembang secara organik dan mempunyai sejarah yang panjang untuk dilaksanakan di Amerika Syarikat.  Dan, mereka berkata bahawa sistem ini berasas luas dan memberikan peluang kepada calon bebas dan parti ketiga. 

Sebelum debat ala Oxford itu berlangsung, para hadirin di Skirball Center for Performing Art,, New York University, 46 peratus menyokong usul itu, 24 peratus menentang, dan 30 peratus tidk dapat membuat keputusan.  Selepas debat, 50 peratus menyokong usul, iaitu meningkat empat peratus dan 40 peratus menentang, meningkat 16 peratus, menjadikan penyokong dua parti pemenang debat.  Sementara 10 peratus hadirin tidak dapat membuat keputusan. 

Arianna Huffington menulis tentang debat yang beliau sertai itu, memetik hujah rakannya, David Brooks, kolumnis The New York Times:  Mengapa terlalu besar untuk gagal bank masih terlalu besar untuk gagal?  Mengapa masih wujud sedikit penekanan terhadap pekerjaan ketika apabila 26 juta rakyat Amerika menganggur?  Mengapa sistem kita baru-baru ini menggagalkan kita dalam tiga cara yang ketara, iaitu kegawatan kewangan, malapetaka perlombongan Upper Big Branch di West Virginia, dengan 29 orang terkorban, dan tumpahan minyak BP di Teluk?"  Jawapannya,  tegas Brooks, "kerana sistem dua parti betul-betul rosak - hanya mampu menghasilkan 'penyelesaian suboptimum' untuk krisis besar kita."

Tentang satu demi satu isu, pendidikan,  infrastruktur yang berderai, peningkatan kos penjagaan kesihatan, defisit, kemerosotan yang berterusan golongan kelas menengah, dasar luar, sistem dua parti semasa menggagalkan rakyat Amerika. 

Selain debat itu, Wes Moore menulis dalam Time bagaimana untuk memecahkan sistem dua parti kerana partisan melumpuhkan Amerika Syarikat tatkala rakyat sangat memerlukan ahli politik bertindak. 

Kekecewaan demi kepercayaan terhadap hiperpartisan memaksa banyak orangn Amerika, bahas Moore, "mempersoalkan kedua-duanya, kesahan dan kecekapan kerajaan sistem dua parti kita.  Pemimpin, seperti Thomas Friedman dan Matt Miller, tokoh perniagaan, termasuk Howard Schultz dan Duncan Niederauer, dan paling penting,  dan paling penting, warga biasa yang cuba membahaskan pengenalan kepimpinan bebas dan parti ketiga Amerika.  Kita hidup pada zaman yang anggota teras parti kita mempunyai untuk himpunan alasan, berundur kepada sudut ideologi tidak lazim dan meninggalkan kebanyakan kita di tengah-tengah gelanggang bersendirian, mencuba mencari juara."

Jelas Moore, ini bukannya kali pertama masalah dua parti dibangkitkan.  Organisasi, seperti No Labels dan American Elect mengambil langkah yang berani ke arah mempromosikan calon Presiden Amerika yang tidak terhutang budi kepada manifesto parti tertentu, tetapi memberikan tumpuan terhadap penyelesaian cabaran negara dengan komitmen yang jelas terhadap pragmatisme.

Masa berakhir untuk sistem dua parti Amerika? Tanya Bernd Debusmann, kolumnis Reuters pada Ogos tahun lalu, dengan membangkitkan keyakinan terhadap Kongres Amerika Syarikat adalah rendah dari segi sejarah, lebih separuh rakyat Amerika percaya bahawa Parti Republikan dan Demokratik melakukan kerja yang teruk yang parti ketiga diperlukan. dan perkataan "disfungsi" menjadi kelaziman dalam debat yang dicetuskan berhubung dengan hutang negara. Tanya Debusmann lagi, "Adakah ini bermakna loceng berbunyi untuk duopoli yang menguasai kehidupan politik Amerika lebih 150 tahun?

Memang disedari di Amerika Syarikat sejak akhir-akhir ini akan penting parti ketiga dan sekali gus memecahkan monopoli sistem dua parti.  Antara pendukungnya, bahas Daniel Gross,  ialah Thomas Friedman, kolumnis The New York Times, Matt Miller, kolumnis The Washington Post, dan Michael Bloomberg, Datuk Bandar New York City. 

Mengapa para pengundi tidak sepatutnya mempercayai parti politik mereka sendiri, tulis Ezra Klein dalam Bloomberg semalam, mungkin kekecewaan yang mendalam pada diri saya terhadap media berita Amerika Syarikat adalah bahawa kita membenarkan dua parti memutuskan apakah yang "kiri" dan apakah yang "kanan."  Sokongan Demokrat menjadi "kiri," sokongan Republikan menjadi "kanan."

Tatkala di Amerika Syarikat sendiri, kekecewaan terhadap sistem dua parti semakin menjadi-jadi, di Malaysia pula, sebilangan orang begitu taksub terhadap sistem yang semakin usang ini.  Sebagaimana demokrasi tumbang di tempat lahirnya, iaitu Greece, demikian juga dengan sistem dua parti usang di tempat lahirnya, iaitu Amerika Syarikat yang kini bergelut dengan kelumpuhan politik. 

Alangkah ketinggalannya pihak penganjur yang mengadakan perdebatan tentang sistem dua parti di Malaysia. Jika anda mempunyai idea yang anda rasa hebat untuk diketengahkan, lebih baik anda melakukan kerja rumah terlebih dahulu.  Silap-silap idea anda itu tidak relevan lagi.  Jangan biarkan diri anda terjerumus ke dalam "perangkap majoriti" atau menjadi "tukang karut."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...