Artikel Popular

Thursday, April 11, 2019

Permulaan Peradaban


KHAMIS, 11 April 2019
Oleh:  ZULKIFLI SALLEH


Kira-kira tiga tahun lalu (tahun 2016), kajian mendalam oleh DNA, mengesahkan  kaum  Australia peribumi  merupakan peradaban yang paling purba di dunia, berasal usul sejak lebih 50,000 tahun lalu. Ahli sains mampu mengesan perjalanan yang menakjubkan dilakukan oleh manusia purba yang berani, dengan meneliti seluruh petunjuk yang ditinggalkan dalam DNA penduduk moden di Australia dan Papua New Guinea. Analisis menunjukkan bahawa leluhur mereka berkemungkinan manusia pertama menyeberangi lautan, dan menunjukkan bukti hubungan prasejarah dengan sepupu hominin yang tidak diketahui.
            Ahli arkeologi yang menjalankan kajian di kepulauan Dampier  yang terletak di barat laut   pantai Australia menemui bukti rumah batu bertarikh 9000 tahun lalu hingga ke pengakhiran zaman ais akhir, memperkukuh bukti agar kawasan ini memperoleh penyenaraian warisan dunia.
            Asas batu bundar yang ditemui di Kepulauan Rosemary, yang paling jauh dari 42 buah pulau yang membentuk kepulauan itu.  Pulau ini dan berhampiran kepulauan Burrup adalah dikenali sebagai Murujuga – perkataan bermaksud hip bones sticking out dalam bahasa orang Ngarluma.
            Menurut profesor Eske Willerslev,  ahli genetik evolusi, yang menerajui kajian itu di University of Copenhagen, berkata, “Cerita ini hilang sejak sekian lama dalam sains. Kini, kami tahu saudara mereka ialah lelaki ini merupakan peneroka manusia sebenar pertama. Leluhur kita mempunyai keberanian yang luar biasa apabila mereka berjalan merentas Asia dan menyeberangi laut.”
            Dapatan yang muncul dalam satu daripada empat kertas asal usul manusia utama yang diterbitkan dalam Nature, yang sama-sama memberikan wawasan yang tidak pernah berlaku sebelum ini tentang bagaimana manusia mula-mula berhijrah keluar dari benua Afrika, dipecahkan ke dalam penduduk yang berbeza dan tersebar merentas dunia ini.
            Dapatan Willerslev, berasaskan analisis penduduk baharu 83 peribumi Australia dan 25 peribumi Papua, menunjukkan bahawa kumpulan ini dapat menjejak asal usul mereka sejak ketibaan pertama lagi di benua ini kira-kira 50,000 tahun lalu dan bahawa mereka masih terasing secara keseluruhannya hingga kira-kira 4500 tahun lalu. Mereka berkemungkinan kumpulan tertua di dunia yang dapat dikaitkan dengan satu tempat khusus.
white; line-height: 200%; margin-bottom: .0001pt; margin-bottom: 0in; mso-outline-level: 1; text-align: justify;">             Dalam perjalanan ke Australia, manusia awal menemui beraneka jenis spesies hominin lain yang merayau-rayau, termasuk saudara-mara manusia yang tidak diketahui  yang kini merupakan kira-kira empat peratus genom Australia peribumi.
            Willerslev memberitahu dapatan terbaharu memperkukuh pandangan bahawa orang Neanderthals dan hominin lain yang kini pupus, secara tradisional menggambarkan thugs prasejarah berdahi sempit, adalah “dari segi realiti, tidak  berbeza sangat” daripada leluhur kita sendiri.
            Sementara dapatan kedua menunjukkan bahawa kemunculan kelakuan manusia moden kira-kira 100,000 tahun lalu, ditunjukkan oleh lukisan gua dan alat yang lebih canggih, tidak kelihatan disertai oleh mana-mana mutasi genetik yang penting. Dipercayai bahawa genom kita mengandungi sejarah setiap leluhur  yang pernah kita ada.
            Kajian juga menunjukkan bahawa penduduk  Khoe-San (bushman) dan Mbuti (pigmi Afrika tengah) kelihatan berpecah  daripada manusia awal yang lain lebih awal dari ini, menunjukkan bahawa tidak ada perubahan biologi intrinsik yang secara tiba-tiba mencetuskan budaya manusia. “Tidak ada bukti bagi mutasi magis yang menjadikan kita manusia,” jelas Willerslev.
            Walau bagaimanapun, dapatan itu dipercayai akan mencetuskan kontroversi dalam bidang ini, iaitu sama ada, bermaksud bahawa kelakuan dimajukan lebih awal, mereka memajukan kelakuan ini secara bebas, mereka memperoleh kelakuan itu menerusi pertukaran idea dengan kumpulan lain, ataupun masa perpecahan  yang dianggarkan terlalu lama.
            Kajian Willerslev juga menyelesaikan perbezaan yang kelihatan antara dapatan genetik yang menunjukkan bahawa penduduk peribumi mendiami Australia sejak berpuluh-puluh ribu tahun dan hakikat bahawa bahasa yang dituturkan oleh penduduk ini hanya kira-kira 4f000 tahun lamanya. “Kami lihat gerakan manusia tersebar seluruh benua dan meninggalkan pengenalan di seluruh benua,” jelas Willerslev. “Maksudnya, masa yang bahasa baharu ini tersebar. Memang pengenalan genetik yang kecil. Besar kemungkinan dua orang lelaki memasuki sebuah kampung dan berkata, ‘Kawan, kini kita perlu bertutur dalam bahasa lain dan menggunakan alat batu lain’ dan mereka  mengadakan sedikit hubungan seks di kampung itu dan kemudian mereka lesap.”
            Dapatan terbaharu menunjukkan bahawa leluhur orang Australia moden, yang membawa amaun DNA  orang Neanderthal yang sama kepada orang Eropah dan orang Asia, tidak mungkin mengambil DNA orang  Neanderthal mereka sebelum 60,000 tahun lalu. Leluhur orang Australia mesti merupakan bahagiannya lewat dan bukannya awal, tersebar melalui wilayah Neanderthal. Meskipun masih mungkin bahawa manusia moden merentas selatan Asia sebelum 60,000 tahun lalu, kumpulan ini tidak memberikan sumbangan signifikan kepada penakatan penduduk moden di luar Afrika, yang mengandungi bukti saling pembiakbakaan dengan orang Neanderthal.
            Sebelum ini, jika orang ingin mengetahui perihal manusia prasejarah, selalunya mereka meneliti artifak. Akan tetapi, kumpulan baharu ahli arkeologi yang mengkaji peninggalan atau relik lelulur kita di tempat yang mustahil, iaitu sarang tempat manusia tinggal dan memperoleh kefahaman dari mana kita datang dan bagaimana kita  menjelajah sepanjang sejarah.
            Dengan menganalisis DNA daripada orang di semua wilayah di dunia, ahli genetik Spencer Wells dalam bukunya, Journey of Man: A Genetic Odyssey  merumuskan bahawa semua manusia yang hidup hari ini berketurunan daripada seorang manusia yang hidup di Afrika kira-kira 60,000 tahun lalu. Manusia moden, tegas beliau, tidak memulakan penyebaran mereka  merentas dunia hingga masa itu.  Kebanyakan ahli arkeologi berkata, pemergian beramai-ramai bermula 100,000 tahun lalu, berbeza 40,000 tahun. Wells mengambil asal usul manusia moden dan bagaimana mereka mendiami seluruh planet ini, yang mencetuskan kontroversi. Kajiannya menambahkan lagi bidang yang telah pun sesak dengan hipotesis yang bertentangan yang dikemukakan oleh mereka yang cuba mencari jawapan dalam “batu dan tulang” yang diusahakan oleh ahli arkeologi dan ahli paleoantropologi dan mereka yang cuba mencari jawapan dalam darah kita yang diusahakan oleh ahli genetik penduduk dan ahli biologi molekular. Sepanjang dekad lalu, berlaku debat besar dalam jurnal  saintifik yang mencetuskan kesedaran awam,   tentang sama ada manusia awal berkembang di Afrika ataupun di tempat lain, apabila mereka mula berhijrah ke luar, ke mana mereka pergi, dan sama ada mereka saling dibiakkan dengan spesies kuno ataupun menggantikan spesies itu. Wells menangani isu tersebut dalam buku ini yang pernah menjadi dokumentari National Geographic dengan judul yang sama. Dalam cerita yang jelas dan mudah, beliau menjelaskan bagaimana beliau menjejak pemergian   beramai-ramai manusia moden  dari Afrika dengan menganalisis perubahan genetik dalam DNA daripada kromosome Y. Seperti yang sering berlaku dalam sains, teknologi membuka bidang untuk cara baharu menjawab soalan lama yang sering memberikan jawapan yang mengejutkan.
            Dipercayai bahawa pemergian  beramai-ramai manusia bermula  dari Afrika melalui semenanjung Arab untuk menjelajah ke seluruh pelosok dunia, ke Timur dan ke Barat. Keputusan genetik tanpa diragui menunjukkan  bahawa kita semua orang Afrika, yang merupakan ibu bapa setiap orang yang hidup pada hari ini. Sebagai spesies, l kita sangat keberatan meninggalkan kediaman nenek moyang kita. Dorongan untuk berhijrah keluar dari Afrika  akhirnya berlaku hanya 40,000 tahun lalu. Asia Tenggara dan Australia yang mula-mula menerima kita, manakala orang Afro-Eropah dan Afro-Amerika, secara relatifnya, pendatang baharu.
            Penggunaan genetik penduduk dan biologi molekular dalam penyelidikan asal usul manusia semakin penting dalam membantu menyelesaikan debat yang panjang tentang di manakah manusia moden mula-mula berkembang. Menurut model pelbagai wilayah, bentuk manusia kuno meninggalkan antara satu juta hingga dua juta tahun lalu, dan manusia moden berkembang daripada mereka secara bebas dan serentak di negara kecil Afrika, Eropah, dan Asia. Kajian Wells dan kajian lain mengesahkan penerimaan yang lebih meluas model Keluar dari Afrrika (Out of Africa), yang menyatakan bahawa semua manusia moden berkembang di Afrika dan kemudian berpindah melalui beberapa gelombang penghijrahan, akhirnya menggantikan mana-mana spesies awal.
            Bukti genetik menunjukkan bahawa Homo sapiens merupakan asal usul baharu dan muncul di Afrika. Penduduk Afrika mempunyai alel paling kuno dan kepelbagaian genetik paling besar, yang bermaksud mereka adalah yang tertua. Spesies kita berkemungkinan muncul pada 150,000 tahun lalu, dengan penduduk mungkin 10,000 orang.
            Journey of Man: A Genetic Odyssey  padat dengan wawasan penting yang melihat sejarah kita dan hubungan kita antara satu sama lain. Buku ini juga memberikan perhatian terhadap penyebaran pertanian yang  menimbulkan persoalan adakah  pertanian tersebar di seluruh dunia dalam kepala petani yang pergi dari sebuah ke sebuah tempat, atau adakah idea berpindah daripada satu kepala manusia kepada satu kepala manusia lain tanpa sesiapa pun perlu berpindah begitu jauh?
            Pola geografi artifak arkeologi dan mutasi genetik bersama-sama menunjukkan bahawa penanaman berpindah ke China menerusi Asia Tenggara berikutan perpindahan manusia, tetapi idea pertanian yang sama  mungkin tersebar dari Mediterranean ke utara Eropah kebanyakannya dari mulut ke mulut.
            Kini, wujud persetujuan umum bahawa erectus Homo pelopor kepada manusia moden, berkembang di Afrika dan secara beransur meluas ke Eurasia bermula kira-kira 1.7 juta tahun lalu. Pada kira-kira 100,000 lalu, beberapa spesies hominid mendiami bumi ini, termasuk Homo sapiens di Afrika, erectus Homo di Asia Tenggara dan China, dan manusia Neandertal di Eropah. Pada kira-kira 30,000 tahun lalu, hanya spesies hominid yang takat ialah Homo sapiens. Akan tetapi, tidak wujud perbezaan yang sangat berbeza,  bilakah leluhur kita meninggalkan Afrika dan ke manakah mereka pergi.
            Menurut Wells, bukti beliau berasaskan DNA dalam kromosome Y menunjukkan bahawa pemergian beramai-ramai bermula antara 60,000 dengan 50,000 tahun lalu. Menurut pandangannya, pengembara awal menyusul garis pinggir laut selatan Asia, menyeberangi laut  kira-kira 250 kilometer, dan menjajah Australia pada kira-kira 50,000 tahun lalu. Orang Asli Australia, menurut Wells, ialah keturunan gelombang pertama penghijrahan keluar dari Afrika yang berlaku kira-kira 100,000 tahun lalu. Walau bagaimanapun, bukti arkeologi menunjukkan bahawa wujud manusia moden sekurang-kurangnya di dua buah tempat di wilayah Levant Timur Tengah 90,000 tahun lalu. Mereka hilang dari Levant kira-kira 10,000 tahun kemudian,  tetapi tidak ada bukti takat selatan yang lebih jauh di Asia. Juga tidak ada bukti tentang Homo sapiens di Australia 60,000 tahun lalu dan mereka melalui  India dan Asia Tenggara untuk ke sana.
            Wells bersetuju bahawa mungkin manusia awal menyerbu ke Timur Tengah, tetapi menegaskan bahawa Levant 100,000 hingga 150,000 tahun lalui pada hakikatnya, pengembangan timur laut Afrika dan berkemungkinan bahagian julat asal Homo sapiens awal. Peneroka awal ini digantikan oleh orang Neandertal di wilayah itu kira-kira 80,000 tahun lalu.
            Dengan membangkitkan asal usul manusia, bermakna kita menelusur pembentukan  peradaban. Kajian tentang peradaban pernah dipelopori oleh Ibn Khaldun dalam karya agungnya, Mukadimah.   Dengan menggunakan tipologi masyarakat, iaitu Badwi dan hadhari, Ibn Khaldun menganalisis bentukan budaya masyarakat Arab.  Kedua-dua masyarakat itu berbeza bukan sahaja pada nama, tetapi juga pada kehidupan dan interaksi yang berlaku dalam kalangan mereka sebagai menjelaskan lagi kepentingan budaya dalam masyarakat. Daripada budaya primitif masyarakat beralih ke arah peradaban  oleh keinginan akan kekayaan dan kemewahan, meskipun laluannya selalunya tidak mudah.  Ibn Khaldun menjelaskan, peradaban  atau budaya yang berkisar dalam kehidupan di kota adalah penyempurnaan semula jadi kehidupan yang bermula dengan budaya primitif dan tujuan fitrah manusia digerakkan sejak pembentukan kehidupan bermasyarakat yang paling asas.  Melihat kepada hubungan tujuan ini, budaya primitif ialah satu budaya tidak sempurna yang hanya memenuhi keperluan asas manusia.  Sebaliknya, peradaban  lebih memenuhi keperluan dan keinginan yang mungkin tidak penting untuk kekal hidup, tetapi bersifat semula jadi dan perlu kerana  keinginan ini terpendam dalam roh manusia yang menunggu peluang untuk mendedahkan diri.
            Tambah Ibn Khaldun, kota ialah tempat bagi memenuhi keinginan ini, seperti nafsu untuk berkuasa, cintakan kemewahan dan nikmat serta keinginan untuk berehat dan berfoya-foya. Oleh itu, apabila kesatuan dan sebab agama memberikan satu tekanan untuk membentuk atau menakluki kota, maka budaya primitif terpaksa bergerak ke arah peradaban  dan pembentukan institusi politik, ekonomi, dan ilmu berperadaban  yang bergerak ke arah memenuhi keinginan ini.

            Dalam keseluruhan peradaban, kepentingan negara dan institusi politik tetap tidak dipertikaikan oleh Ibn Khaldun.  Negara membina kota, dan tahap pembandaran bergantung pada sokongan dan perlindungan sebuah negara yang berkuasa.  Kajian beliau tentang perkembangan peradaban secara asasnya ialah kajian perkembangan negara berperadaban  dan pemerhatian terhadap interaksi aspek lain dalam negara.
Ibn Khaldun mengemukakan idea penting yang memainkan peranan utama dalam transformasi masyarakat, berkait dengan daya pemacu dinamik yang baharu. Setiap masyarakat berubah dari tahap primitif ke tahap maju peradaban, dari luar bandar ke bandar.  Kepaduan sosial atau asabiyyah memainkan peranan penting dalam kebangkitan dan kejatuhan peradaban manusia yang adalah intrinsik dalam maksud bahawa beliau bercakap tentang kelahiran, pertumbuhan, kematangan, kemerosotan atau dekanden, kesenilan, dan kematian.
            James C. Scott Against the Grain: A Deep History of the Earliest States membincangkan paradoks naratif negara dan peradaban, yang menurut beliau, diberitahu, secara tipikal,  sebagai satu kemajuan (progress). Dalam perbincangan ini, beliau turut menyentuh Homo sapiens yang wujud sebagai subspesies kira-kira 200,000 tahun lalu dan ditemui di luar Afrika dan Levant tidak lebih 60,000 tahun lalu. Bukti pertama tumbuhan ditanam dan komuniti tinggal menetap kelihatan kira-kira 12,000 tahun lalu. Hingga tempoh itu, boleh dikatakan 95 peratus pengalaman manusia di bumi ini hidup dalam kumpulan kecil, bergerak, lesap, egalitarian secara relatifnya, perburuan dan pengumpulan. Scott menjelaskan, manusia sejarah terpukau oleh naratif kemajuan dan peradaban dikanunkan oleh negara beraja agraria agung pertama.  Sebagai masyarakat baharu dan sangat berkuasa, mereka nekad untuk membezakan  diri mereka seketara yang mungkin daripada penduduk yang daripada penduduk itu mereka berkembang dan bahawa masih  diisyaratkan dan diancam di pinggiran mereka. Pada hakikatnya, sememangnya cerita “pendakian manusia.” Pertanian yang diamalkan, menggantikan manusia buas, liar, primitif, tanpa undang-undang, dan dunia ganas perburuan dan pengumpulan dan nomad. Sebaliknya, amalan penanaman tetap menggambarkan permulaan peradaban dengan kehidupan menetap, kewujudan agama formal, masyarakat, dan kerajaan menurut undang-undang.
            Hujah Scott, daripada Thomas Hobes kepada John Locke kepada Giambatissta Vico kepada Lewis Henry Morgan kepada Herbert Spencer kepada Oswald Spengler kepada penyataan evolusi sosial secara umum, “rentetan kemajuan daripada perburuan dan pengumpulan kepada nomadisme kepada pertanian (dan daripada kumpulan kepada kampung  kepada  bandar kepada kota) ialah doktrin tinggal menetap.” Scott dalam naratifnya itu, sepatutnya bermula dengan Ibn Khaldun yang mempelopori  rentetan kemajuan daripada Badwi kepada peradaban dan daripada gurun kepada kampung kepada kota dengan doktrin tinggal menetap. Hujah Scott seterusnya, masih tidak lari daripada pemikiran Ibn Khaldun tentang peradaban tinggal menetap dengan warganya hidup dalam kemewahan, berfoya-foya,  dan mempunyai masa lapang. Tulis Scott, “kemajuan yang lebih besar manusia dengan kesejahteraan, lebih masa lapang, pemakanan yang lebih baik, jangkaan  hayat yang lebih panjang, dan tahan lama, iaitu kehidupan menetap yang menggalakkan seni isi rumah dan perkembangan peradaban.” Sebagaimana Ibn Khaldun, James Scott membincangkan keselarian pembentukan negara dan pembinaan peradaban.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...