Artikel Popular

Friday, April 5, 2013

Keterhakisan Negara Sekular

JUMAAT, 5 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH



“A Bastion of Religion Sees Rise in Secularism,” demikian tajuk akhbar The New York Times dalam keluaran 12 Disember lalu  sambil mempamerkan gambar foto patung Jesus, salah satu yang tertinggi di dunia, berdiri di Swiebodzin,  pekan kecil bahagian barat Poland,  sebagai usaha komuniti untuk mengekang kebangkitan gelombang sekularisme.
Sesungguhnya,  penentangan demi penentangan  terhadap sekularisme merupakan sesuatu yang  mudah untuk diperhatikan.  Di Israel misalnya, impian sekular Zionis dengan  para penyokongnya, daripada Theodor Herzl kepada David Ben-Gurion, adalah pada asasnya demokratik, kini diancam dengan serius oleh gerakan peneroka agama, orang Yahudi Ortodoks yang versi teologi Zionisme berbeza sama sekali, iaitu  menamatkan Israel sebagai negara sekular Zionis. Majalah  Newsweek  baru-baru ini mendedahkan    transformasi  secara besar-besaran dalam tentera Israel, iaitu orang Yahudi yang sangat berpegang kuat pada agama kini memenuhi jawatan kepimpinan dengan bilangan yang melebihi bahagian mereka daripada jumlah penduduk umum.  Dalam  makalah “Onward, Jewish Soldiers”  tulis  Dan Ephron,  “kebangkitan dalam tentera  knitted skullcaps adalah mengubah tentera Israel dan ini membimbangkan teman senegara sekular mereka.”
Sementara di India, keputusan  Mahkamah Tinggi Allahabad pada awal Oktober lalu tentang masjid Babri adalah   memberikan kemenangan kepada nasionalis Hindu dalam usaha mereka untuk menyusun semula identiti India dalam pengertian Hindu.  Demikian tulis  Kapil Komireddi  dalam guardian.co.uk,  “tamparan terhadap sekularisme India.”  Beliau menambah,   yang lebih mendukacitakan,   bagaimanapun, ialah mudahnya golongan sekular India menerima keputusan itu.  Keputusan Mahkamah Tinggi itu mungkin boleh diterbalikkan oleh Mahkamah Agung, tetapi sesuatu yang teruk telah berlaku:  India menjadi serupa dengan Pakistan.
Di dunia Kristian,      Pope Benedict  XVI yang   sentiasa berusaha  untuk menentang tanggapan lunturnya kepercayaan agama di Eropah dan beliau  menggembleng perjuangan baru menentang sekularisme. Dalam rangka lawatannya ke beberapa buah negara pada tahun lalu, beliau mempunyi misi yang jelas: menyerang sekularisme.  Semasa melawat Britain,  Pope Benedict XVI memberikan amaran terhadap “bentuk agresif sekularisme,” walaupun “beliau melihat sendiri bagaimana kukuhnya legasi Kristian dan masih aktif di setiap peringkat kehidupan sosial.”  Seterusnya,  ketika melawat Sepanyol, beliau mencuba menghimpunkan para penyokong setia untuk  menghentam  “sekularisme yang  agresif.”  Pada tahun  sebelumnya,  beliau melawat Republik Czech dengan membawa keazaman untuk memerangi kuasa sekularisme.
Yang jelas,  Pope Benedict XVI  tidak keseorangan, sebaliknya beliau  mempunyai pengikutnya dalam kalangan pemimpin untuk  menentang sekularisme.  Ketika  melawat Rumah Putih pada April 2008, Pope   dilaporkan “memuji Amerika Syarikat, tetapi memberikan amaran tentang cabaran sekularisme.  Sebarang kecenderungan untuk menganggap agama sebagai soal peribadi mesti ditentang.”   George W. Bush, Presiden Amerika ketika  itu,  memuji  Pope   kerana amanatnya menolak sekularisme.  Beliau  meniru bahasa tipikal Benedict XVI yang berkata, “kita mesti menolak kediktatoran relativisme ini.” 
Di mana-mana sahaja  sekularisme  sedang diserang.  “Di  Indonesia dan Malaysia,” tulis Ayaan Hirsi Ali dalam The Wall Street Journal, “gerakan Islam menuntut peluasan undang-undang Syariah.”  Sementara di Turki, bahas beliau, “walaupun masih wujud golongan sekular yang menghormati legasi Mustafa Kemal Atartuk, tetapi golongan ini tidak menduduki kementerian kerajaan yang penting, dan penguasaan mereka terhadap tentera adalah longgar.”  Sungguhpun kelihatan tidak bijak untuk memetik bekas anggota Parlimen Belanda yang meninggalkan agamanya, tetapi begitulah tanggapan beliau terhadap dunia Islam: penolakan terhadap sekularisme.   
Sebelum ini beliau pernah berkata bahawa “orang Muslim mesti memilih antara Islam dengan Barat sekular,” tetapi suaranya itu boleh dikatakan   tidak  diendahkan  di dunia Islam.  Demikian juga seruan Tariq Ramadan agar ada tolak ansur antara Islam dengan sekularisme, nampaknya  menerima nasib yang sama.
Dalam keluaran November 2007,   The Economist  memberikan liputan yang luas dan mendalam tentang  agama yang  akan menggoncangkan politik di mana-mana sahaja pada abad ini;  agama   akan melakukannya sekurang-kurangnya apabila agama dipisahkan daripada negara.  Makalah   “The New Wars of Religion”  berkata bahawa dahulu, pada abad ke-20,  kebanyakan ahli politik dan intelektual Barat (dan bahkan sesetengah paderi) menganggap agama menjadi terpinggir dalam kehidupan awam; kepercayaan agama kebanyakannya dianggap tidak relevan dalam dasar luar.  Sebaliknya, pada abad ke-21, agama memainkan peranan yang penting.  “Dari Nigeria ke Sri Lanka, dari Chechnya ke Baghdad, orang dibunuh atas nama Tuhan; dan wang dan sukarelawan membanjiri wilayah ini.”
Tambah makalah itu lagi, “Segala-galanya tidak berkakhir di sini.  Di luar Eropah Barat, agama memaksa diri sendiri secara dramatik menerobos ke dalam dataran awam.  Pada tahun 1960, John Kennedy merayu kepada orang Amerika supaya menganggap agama Katolik beliau tidak relevan; kini lahir semula Kristian menduduki Rumah Putih.  Parti Islam memerintah Turki yang pernah dianggap negara sekular; nasionalis Hindu mungkin berkuasa semula dalam pilihan raya akan datang di India; sekarang, lebih banyak kanak-kanak di Israel dan Palestin menghadiri sekolah agama yang memberitahu mereka bahawa Tuhan menganugerahi mereka seluruh Tanah Suci itu.”   Makalah berkenaan  mengakui kuasa baru ini   adalah berpunca daripada  kegagalan fahaman sekular, “kepulangan semula politik agama bermula pada tahun 1970-an apabila kepercayaan terhadap kerajaan di mana-mana sahaja pecah berderai.”
Sebagaimana  spesies haiwan dan tumbuhan, negara sekular  mengalami nasib yang sama: kepupusan.  Dalam hubungan ini,  Samuel Huntington yang berminat memberikan tumpuan terhadap isu besar dunia moden dan selalu berminat dalam menerapkan kerapian intelektual untuk hal-hal kehidupan sebenar, sempat  memberikan pemerhatian  terhadap keterhakisan negara sekular. Dalam bukunya, Who Are We?:  The Challenges to America’s National Identity, beliau  menulis,   dalam suku abad terakhir abad ke-20, kemaraan ke arah sekularisme adalah terbalik.  “Kebanyakan kebangkitan global agama terus  menerobos, kelihatan  di kebanyakan tempat di dunia, kecuali Eropah Barat. Di mana-mana sahaja negara di dunia ini, gerakan politik agama semakin memperoleh penyokong.”
Bagi mendiang Huntington, abad ke-21 ialah permulaan sebagai zaman agama.  Model negara sekular Barat dicabar dan digantikan.  Di Iran, usaha Syah untuk mewujudkan negara sekular moden Barat menjadi mangsa Revolusi Iran.  Pembinaan negara bangsa  sekular Lenin di Rusia, Atartuk di Turki, Nehru di India, dan Ben-Gurion di Israel,  akhirnya terpaksa tunduk kepada politik atau gerakan agama.  Sementara di Mesir, nasionalisme lama era Nasser kini dicabar dan digugat oleh arus politik Islam yang cukup kuat.  Huntington cuba menarik perhatian bahawa “apabila pilihan raya diadakan di dunia Arab, parti-parti politik Islam secara konsisten meningkatkan kekuatan mereka sejak bermula abad baru ini.  Di seluruh dunia, para pemimpin  berusaha untuk bentuk baru orde nasional berasaskan nilai agama.” 
Apabila Huntington  berkata,  “Amerika Syarikat tidak keseorangan dalam memenuhi dataran awamnya yang terbuka itu,” maksudnya memang jelas, iaitu banyak negara  berlumba-lumba meninggalkan sekularisme dan berubah menjadi negara agama.  Misalnya,  kini,   Amerika didakwa sebagai   “negara Kristian.”  Pada era Pentadbiran  Bush, golongan penguasa Kristian (Christian dominionalists)  percaya bahawa jenis orang Kristian mereka sahaja sepatutnya mempunyai hak politik sepenuhnya. Sementara  Anggota Perwakilan Republikan, Ron Paul dari Texas, pada tahun 2003 pernah menulis dalam eseinya:  “Anggapan pengasingan yang ketat antara gereja dengan negara tidak mempunyai asas, sama ada dalam teks Perlembagaan ataupun penulisan Bapa Pengasas kita.”
Dalam kempen  tahun 2004, menurut pemerhatian, sekularisme menjadi kata yang jijik.    Demokrat, terutamanya Howard Dean, diberikan amaran bahawa mereka tidak mempunyai peluang untuk menang Pilihan Raya Presiden, kecuali mereka menerima pakai kedudukan  “me-toosim” agama dalam usaha untuk meyakinkan para pengundi bahawa politik berasaskan nilai sebagaimana  suci  yang didakwa Presiden Bush. 
Kini, sememangnya   tidak sukar  untuk melihat  bagaimana   Amerika Syarikat mengisi dataran awam yang terbuka:  Tinjauan pendapat apakah agama Presiden Barack Obama? Kristian atau Islam?;  tentangan  terhadap rancangan pembinaan masjid  dan pusat Islam berhampiran Ground Zero; ancaman pembakaran al-Qur’an oleh Pastor Terry Jones sempena ulang tahun kesembilan 11 September;  perisytiharan   oleh Albert Mohler, Presiden  Southern Baptist Seminary bahawa yoga bercanggah dengan  Kristian;  dan kenyataan yang lebih keras oleh  Mark Driscoll, Pastor gereja mega daripada  Mars Hill Church pada awal tahun lalu bahawa yoga ialah “fahaman jahiliah (paganisme)  mutlak.”    
Ketika   Pilihan Raya Separuh Penggal 2010,   isu agama turut diketengahkan: daripada kepercayaan agama calon  kepada pengasingan gereja dan negara. “Agama tampil ke hadapan di Kentucky” demikian liputan berita dalam pertandingan yang sengit untuk kerusi Senat apabila   Jack Conway daripada Demokrat mempersoalkan kepercayaan  agama Rand Paul, calon Republikan, semasa beliau menuntut di universiti.   Dalam pilihan raya itu juga,  pengasingan gereja dan negara digembar-gemburkan sebagai isu kempen.  Komen Ken Buck calon Senat  Colorado  daripada Republikan pada tahun 2009 ditayangkan semula:  “Saya amat tidak bersetuju dengan konsep pengasingan gereja dan negara. Perkara ini tidak ditulis dalam Perlembagaan.”  Calon Republikan, Sharron Angle  untuk Senat Devada serta  Dan Severson, calon Republikan untuk Setiausaha Negeri Missouri melengkapkan  diri mereka dalam senarai ahli politik yang menolak sekeras-kerasnya  pengasingan gereja dan negara di  negara Kristian itu. Calon Republikan untuk Dewan Perwakilan, Glen Urquhart (Delaware), bukan sahaja  mempersoalkan pengasingan gereja dan negara, bahkan beliau pergi lebih jauh  dengan mengatakan bahawa “Adolf Hitler yang memperkenalkan konsep  pengasingan gereja dan negara.”
Kejahilan agama di Amerika, seperti yang diperhatikan, adalah sebagai ancaman terhadap hak kebebasan awam.  Sebilangan rakyat  negara itu,     menggalakkan permusuhan yang tidak wajar terhadap kerajaan sekular, berdasarkan andaian yang silap tentang permusuhan kerajaan sekular itu terhadap agama.  Maka, tidak hairan terlalu banyak orang menganggap pengasingan gereja dan negara sebagai beban terhadap penyataan agama, bukan menganggapnya instrumen kebebasan agama.
Balik ke negara kita,  Malaysia,  perisytiharan sebagai negara Islam dibuat oleh    Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad,   sempena Perasmian Perhimpunan Agung Tahunan Parti Gerakan Malaysia pada 29 September 2001.  Tun Mahathir yang terkenal dengan keberanian politik  dipetik sebagai berkata, “UMNO berhasrat menyatakan dengan jelas bahawa Malaysia ialah negara Islam.  Ini berasaskan pandangan ulama yang menjelaskan bahawa apakah yang dibentuk sebagai negara Islam.  Jika Malaysia bukannya negara Islam kerana negara ini tidak melaksanakan hudud, maka tidak ada negara Islam di dunia.”
Kemudian,   pada Julai 2007,   Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak,  Timbalan Perdana Menteri ketika itu,  turut  mengisytiharkan bahawa Malaysia bukan negara sekular, tetapi negara Islam dengan tafsirannya sendiri.  Beliau menegaskan bahawa negara ini tidak pernah dikaitkan dengan sekularisme, tetapi selalu dipacu oleh asas-asas Islam sebagaimana dinyatakan dengan jelas dalam Perlembagaan bahawa Islam ialah agama rasmi.
Sebagai respons terhadap Dr.  Mahathir itu, meskipun mengambil masa yang agak lama,  peguam Tommy Thomas yang membentangkan kertas kerja   “Is Malaysian an Islamic State” sempena Persidangan Undang-undang Malaysia ke-13,  mengemukakan pandangan yang cukup mendalam dari segi perundangan,  politik, dan sejarah.  Akhirnya, beliau menyimpulkan bahawa Malaysia bukannya negara Islam:  Untuk tempoh 44 tahun hingga September 2001, tiada seorang pun yang menyatakan bahawa Malaysia ialah negara Islam; Perdana Menteri Dr. Mahathir, dengan itu, orang pertama secara mengisytiharkan di hadapan khalayak ramai bahawa Malaysia ialah negara Islam; kenyataan Dr. Mahathir pada 29 September 2001 tidak berasaskan Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang; kenyataan beliau itu dibuat semata-mata untuk tujuan politik.  
Menggunakan Perlembagaan Persekutuan sebagai hujah bahawa Malaysia negara sekular, sesungguhnya ialah  “pertahanan yang tidak dapat dipertahankan.”  Bahkan, sesiapa yang mengatakan Malaysia negara sekular, orang itu hanya “berbohong pada diri sendiri” – memetik  Dr. Aziz Bari.  Dalam wawancara dengan   Mingguan Malaysia,  beliau  menegaskan bahawa Malaysia bukannya negara sekular.  Dengan merujuk kepada penghakiman silap bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas yang selalu dipetik oleh peguam dan ahli politik, Karpal Singh dalam menafikan bahawa Malaysia negara Islam, Aziz berkata, “Kalau ada yang tidak setuju bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam dan mendakwa negara ini sebagai sekular ia umpama membohongi diri sendiri. Jika dilihat secara jelas Perlembagaan dalam Perkara 3(1) sudah tercatat, agama bagi Persekutuan adalah Islam.”  
Tentang penegasan Aziz Bari  bahawa  sesiapa yang menafikan Malaysia ialah negara Islam adalah berbohong pada diri sendiri,  elok  ditambah  di sini: Pertama,   “berbohong pada diri sendiri tidaklah seteruk  berbohong kepada orang ramai.”  Kedua, golongan ini masih berkeliaran seperti yang dilihat terhadap komen individu tertentu tentang penghakiman    Mahkamah Persekutuan yang melibatkan bekas pasangan Shamala Sathiyaseelan dan Dr. Jeyaganesh Mogarajah yang memeluk Islam.   Kononnya, “mahkamah kehilangan jejak  hakikat bahawa ini ialah negara sekular dan bahawa warganegara mempunyai hak, seperti yang dalam Perlembagaan sekular kita.” 
Pada hakikatnya, pertarungan antara  agama  dengan sekularisme semakin sengit, manakala pemisahan antara agama (atau gereja mengikut pengertian Barat) dengan negara kian dinafikan dan  semakin kabur.   Di  banyak tempat,   menyaksikan  kemaraan agama  sehingga menjadikan  peta dunia negara sekular semakin terhakis. Hanya yang tidak dapat dipastikan ialah dalam jangka panjang, siapakah  yang akan menang. Pendukung  sekularisme mendakwa bahawa sekularisme akan mencipta kemenangan kerana hakikatnya, sekularisme sukar ditundukkan kerana  apabila masyarakat menjadi semakin moden,  agama akan hilang inspirasinya.  Namun begitu, bagaimana jika   modenisme pudar serinya yang bermakna sekularisme hilang tempat berteduh.
(Nota:  Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Masyarakat, Mac 2011.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...