Artikel Popular

Saturday, October 18, 2014

Pertempuran di Negeri Berayun

          SABTU, 18 Oktober 2014
          Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH

           



Ketika makalah ini ditulis pada awal Ogos,  Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat tahun 2012, hanya tinggal kurang 100 hari lagi. Sebagaimana pilihan raya sebelum ini, beberapa negeri yang dikuasai oleh Parti Demokratik dikenal pasti, antaranya California, Washington, dan Massachusetts, manakala untuk Parti Republikan ialah Texas, Arizona, dan Louisiana.  Beberapa tinjauan pendapat menunjukkan bahawa penjawat kini, Presiden Barack Obama mendahului pencabarnya, Mitt Romney daripada Republikan. Di peringkat nasional, menurut RealClearPolitics, pada awal Ogos,  Obama memperoleh 47.7 peratus atau 247 badan perwakilan pemilih berbanding dengan Romney 44.3 peratus atau 191 badan perwakilan pemilih.  Sementara akhbar Internet, The Huffington Post, menunjukkan bahawa  Obama yang pernah jatuh kepada 241 badan perwakilan pemilih, tetapi seperti awal Ogos, masih stabil dengan 291 berbanding dengan Romney yang memperoleh 191 badan perwakilan pemilih, manakala 57 adalah lambung duit (tossup).
Sementara Nate Silver, penganalisis yang terkenal, melalui tulisan terbaharunya dalam akhbar The New York Times,  meramalkan Obama memperoleh 330 daripada 538 badan perwakilan pemilih,  mengatasi keperluan minimum 270 badan perwakilan pemilih. Michael Tomasky yang menulis dalam The Daily Beast, secara provokatif,   meramalkan Obama berkemungkinan menang besar dalam pilihan raya kali ini, bersetuju dengan ramalan Silver.
Seperti juga sebelum ini, pertarungan biasanya tertumpu di negeri berayun (swing states yang juga dikenali sebagai negeri medan pertempuran atau negeri lambung duit.    Tinjauan pendapat oleh Quinnipiac University/CBS News/New York Times, menunjukkan bahawa Obama  memperoleh 50 peratus di tiga negeri berkenaan.  Beliau mendahului Romney sebanyak enam titik peratusan di kedua-duanya, iaitu Florida, dan Ohio, manakala di Pennsylvania, yang lazimnya condong kepada Demokratik, beliau mendahului lawannya sebanyak 11 titik peratusan.  Sejak tahun 1960, dikatakan bahawa tidak ada calon yang menang sebagai Presiden tanpa memenangi dua daripada tiga negeri itu.
Keupayaan Obama mendahului lawannya di tiga buah negeri itu agak mengejutkan kerana di tengah-tengah ekonomi yang muram – yang sepatutnya memberikan kelebihan kepada Romney, iaitu kadar pertumbuhan lemah, hanya 1.5 peratus suku kedua tahun ini dan kadar pengangguran masih tinggi, 8.2 peratus pada bulan Jun.  Wujud enam teori, menurut The Week, mengapa Obama memperoleh kedudukan   di tiga buah negeri berayun itu. Pertama, banyak pengundi menganggap Romney tidak mempedulikan mereka. Kedua, serangan iklan Obama tentang penglibatan Romney dalam firma ekuiti swasta, iaitu Bain Capital, dan keengganan Romney mendedahkan penyata cukai pendapatannya, adalah   berkesan.  Ketiga, sokongan besar-besaran wanita terhadap Obama, iaitu 60 peratus di Ohio dan Pennsylvania, dan 50 peratus di Florida.   Keempat, para pengundi bersetuju dengan Obama untuk menaikkan cukai terhadap golongan kaya.  Kelima, negeri berayun didapati rendah kadar pengangguran jika dibandingkan dengan peringkat nasional, misalnya 7.3 peratus di Ohio.  Keenam, ekonomi yang dikatakan merupakan pengubah permainan tidak lagi merupakan faktor utama.
Namun, wujud persoalan berapa dalam Obama mendahului lawannya, Romney di negeri berayun itu?  Harry J. Enten yang menulis dalam The Guardian, cuba memberikan jawapannya dengan menggunakan median untuk data tinjauan pendapat di setiap negeri berayun atau negeri medan pertempuran itu sejak 1 Jun.   Nyata bahawa, tegas Enten, “Obama mendahului Romney tidak benar-benar dalam.  Jika margin beranjak satu setengah titik daripada di Florida, Iowa, dan Virginia, beliau akan memperoleh 284 badan perwakilan pemilih, atau 52.8 peratus.”
Para penyokong Obama, hujah Enten, mungkin menyatakan bahawa tidak besar kesannya jika Obama kalah satu titik peratusan di Florida, kerana beliau masih menang di Iowa.  “Mungkin, tetapi, sokongan Presiden di peringkat negeri cenderung bergerak serentak antara satu sama lain.  Jika Romney menang di Florida, beliau mungkin juga menang di Iowa dan Virginia.”  Justeru, negeri utama, menurut data tinjauan pendapat median, hujah Enten lagi, “ialah Ohio.  Jika Obama menang di Ohio, beliau hampir pasti memenangi pilihan raya untuk penggal kedua.  Jika Romney menang, beliau mempunyai kedudukan yang baik.”
Sepintas lalu, Ohio seakan-akan negeri selamat untuk Mitt Romney yang di peringkat nasional, diterima oleh para pengundi kelas pekerja kulit putih.  Di Ohio, pengundi tahun 2008 adalah 50 peratus terdiri daripada kulit putih dan kurang pendidikan kolej.  Namun, hujah Enten, Romney ketinggalan semula di Ohio, negeri yang pernah beliau mendahului Obama, tetapi kini defisit  tiga  titik peratus dari segi median. “Industri auto pulih di negeri ini; sesetengah pihak mungkin berhujah bahawa Ohio ialah negeri yang kempen Obama menyerang Bain Capital Romney, kelihatan berkesan.”
Seperti yang dibahaskan oleh Nate Cohn dalam The New Republic, meskipun Obama mendahului lawannya sejak tinjauan pendapat demi tinjauan pendapat diadakan mulai Mei lalu, belum pasti menjamin kemenangan untuk beliau. Secara purata, Obama memperoleh 47.4 peratus undi di negeri itu, manakala Romney memperoleh 42 peratus. “Lambat-laun,”  hujah Cohn, “pengundi yang condong kepada Republikan akan kembali kepada Romney.  Justeru, wujud alasan yang kukuh bahawa beliau akan memperoleh 46 atau 47 peratus undi tanpa  banyak kesukaran.”
Paul Bengala yang menulis dalam Newsweek menegaskan bahawa para pengundi negeri berayun menentukan Presiden Amerika kali ini.  Beliau  menyenaraikan negeri berkenaan, iaitu Virginia, Florida, Ohio, Iowa, New Mexico, dan Colorado, yang dijangkakan kedua-dua belah pihak, iaitu kempen Obama dan kempen Romney dijangkakan membelanjakan lebih AS$2 bilion semata-mata untuk memenangi pengundi di negeri itu.  Beliau menjangkakan dalam pilihan raya ini, Obama memperoleh 48 peratus, begitu juga Romney, maka kedua-dua calon terpaksa berebut sengit bakinya,  kira-kira  empat peratus atau 916,643 orang pengundi di enam buah negeri itu. Maka, secara lebih khusus, menurut Bengala,  AS$2,181.87 akan dibelanjakan untuk setiap pengundi.
Priorities USA Action, super PAC (political-action committee) pro-Obama, dilaporkan oleh The Washington Post,  akan membelanjakan AS$30 juta dalam penyiaran dan masa televisyen kabel di enam buah negeri medan pertempuran yang kritikal, iaitu Colorado, Iowa, Florida, Ohio, Pennsylvania, dan Virginia.
Walaupun kedua-dua belah pihak, iaitu kempen Obama dan kempen Romney diperhatikan banyak tertumpu di negeri berayun, dan demikian juga liputan media, tidak wujud kesepakatan dari segi mengenal pasti negeri berkenaan. Setiap media mempunyai jumlah yang berbeza tentang negeri berayun, misalnya menurut The Huffington Post, tiga buah negeri (Florida, North Carolina, dan Virginia),  manakala National Journal, 16 buah negeri (Arizona, Colorado, Florida, Indiana, Iowa, Michigan, Minnesota, Missouri, Nevada, New Hampshire, New Mexico, North Carolina, Ohio, Pennsylvania, Virginia, dan Wisconsin).Sementara The Washington Post, The New York Times, ABC, dan RealClearPolitics, mengatakan lapan negeri berayun yang kedua-dua calon, iaitu Barack Obama dan Mitt Romney, tidak mendahului secara jelas. Pendek kata, setiap media mempunyai jumlah yang berbeza tentang negeri berayun, misalnya USA Today dan The Wall Street Journal menyenaraikan 12 buah negeri, POLITICO 10 buah negeri, MSNBC sembilan buah, dan CNN dan PBS tujuh buah negeri.
Daripada 12 saluran berita itu, tegas Eric Ostermeier dalam blog smart politics, hanya Florida dan Virginia tersenarai dalam setiap saluran berita, diikuti oleh Colorado, Iowa, Nevada, New Hampshire, dan Ohio, yang disenaraikan oleh 11 saluran berita, manakala North Carolina,  Wisconsin, dan Michigan,  masing-masingnya disenaraikan oleh  lapan,  tujuh, dan empat saluran berita.  Sementara Arizona, Missouri, New Mexico, Pennsylvania, masing-masingnya disenaraikan oleh dua saluran berita, dan yang terendah ialah Indiana dan Minnesota, masing-masingnya disenaraikan oleh satu saluran berita, sebagai negeri berayun.
Sekiranya negeri berayun adalah 12 buah, 11 buah daripadanya,  menurut POLITICO, akan dimenangi oleh Obama, iaitu Colorado, Florida, Iowa, Michigan, Nevada, New Hampshire, Ohio, Virginia, dan Wisconsin, membolehkan beliau meraih 115 badan perwakilan pemilih, dicampurkan dengan 221 badan perwakilan pemilih yang condong atau berkemungkinan memihak kepada Demokrat, maka jumlahnya  332 – suatu unjuran yang nampaknya terlalu optimis. Sebaliknya, Romney hanya memenangi sebuah negeri berayun, iaitu North Carolina, yang mempunyai 15 badan perwakilan pemilih, dicampurkan dengan 191 yang condong atau berkemungkinan memihak kepada Republikan, maka   memperoleh 206 badan perwakilan pemilih.
Namun, tidak dapat dipastikan setakat mana Barack Obama mampu mengekalkan kedudukannya sehingga hari pilihan raya 6  November. Dari segi kewangan, Mitt Romney lebih kukuh kerana tiga bulan berturut, iaitu sejak Mei, jawatankuasa pengumpulan dana bersama Mitt Romney mengatasi jawatankuasa bersama Barack Obama.  Pada bulan Julai misalnya, kempen Romney berjaya mengumpulkan dana berjumlah AS$101.3 juta berbanding dengan kempen Obama yang hanya  mengumpulkan AS$75 juta.  Dijangkakan bahawa berkemungkinan inilah kali pertama, pencabar berbelanja lebih besar daripada penjawat kini.  
Kalaupun wujud  sedikit kelebihan pada kempen Obama ialah sumbangan yang diterima kebanyakannya datangnya daripada akar umbi berbanding dengan kempen Romney adalah hasil sumbangan penderma besar. Pada bulan Julai, menurut kempen Obama, 201,000 orang merupakan penderma yang tidak pernah menyumbang sebelum ini. 
(Nota:  Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Masyarakat, Oktober 2012.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...