Artikel Popular

Monday, August 27, 2012

Putera Tanpa Pakaian Angkara Murdoch

ISNIN, 27 Ogos 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH




Pada zaman Internet, foto Putera Harry yang berbogel, tersebar dengan pantas dan muncul dalam pelbagai media, yang betul-betul mengaibkan keluarga diraja British, terutamanya ayahandanya, Putera Charles yang melalui peguamnya berusaha menyekat penyiaran foto itu. 

Walau bagaimanapun, The Independent mendedahkan bahawa Rupert Murdoch yang naik berang mengarahkan akhbar The Sun miliknya menerbitkan gambar Putera Harry yang berbogel kerana beliau ingin menghantar amaran kepada Ketua Hakim Leveson yang mengetuai penyiasatan penggodaman telefon yang melibatkan empayar media Murdoch.  Dalam laporan khasnya, The Independent juga mendedahkan bahawa empayar media Murdoch menyerang balas.

Murdoch, seperti yang dilaporkan oleh The Guardian, mempertahankan tindakannya itu mendakwa kurangnya kebebasan akhbar di Britain mewajarkan penerbitan fotograf Las Vegas dapat diperoleh dengan percuma melalui Internet.  Murdoch mengemukakan ulasan itu melalui Twitter: "Needed to demonstrate no such thing as free press in the UK. Internet makes mockery of these issues. 1st amendment please."

Dengan kekayaan yang dimilikinya, Rupert Murdoch yang merupakan penyokong Mitt Romney,  ingin memberitahu dunia bahawa beliau dapat melakukan apa-apa sahaja,  meskipun empayar medianya mula goyang dan anak perempuannya, Elisabeth baru-baru ini mengkritik nilai News Corporation milik ayahnya itu.

The Sun, seperti yang dibahaskan oleh Lauren Collins dalam The New Yorker, menerbitkan gambar Putera Harry atas alasan kebebasan akhbar: berjuta-juta orang di seluruh dapat melihatnya melalui Internet, mengapa dinafikan hak rakyat British.  Di negara itu, jelas Lauren, untuk menerbitkan maklumat, akhbar mesti menunjukkan "kepentingan awam" yang jika tidak, boleh dianggap peribadi. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...