Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Dalam ulasan buku yang
diterbitkan dalam London Review of Books
keluaran Februari tahun ini (2012), Perry Anderson memulakan penulisannya
dengan “buku tentang China, popular dan ilmiah, terus diterbitkan.” Bukan
hanya Anderson mengulas buku tentang
China, tetapi juga Richard Bernstein, “The Chinese Are Coming!” dalam The New York Review of Books. Sebenarnya,
sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kepustakaan tentang China membanjiri
pasaran, baik buku dan jurnal, mahupun majalah dan akhbar. Misalnya,
The Economist yang baru-baru
ini muncul dengan “state capitalism” dengan tumpuan terhadap China, disusuli
pula dengan rencana utama, “China and
the Paradox of Prosperity” dalam keluaran berikutnya. Demikian juga dengan Monthly Review keluaran Februari, dengan tumpuan terhadap China
melalui editorial dan tiga makalah. Dalam keluaran 13 Februari, pada kulit
depan Newsweek terpampang, “Xi Jinping:
China Next Boss.”
Kisah dan cerita, hikayat
dan riyawat dalam “wayang Cina”
yang popular di sana sini adalah berbagai-bagai: daripada kepesatan ekonomi
negara kepada kekacauan sosial, daripada
model kampung sosialis, Huaxi yang setiap orang kaya-raya kepada protes nelayan
di Wukan, daripada pencabulan hak asasi
manusia perbalahan dengan orang Hong Kong, daripada penentangan penganut Buddha di Tibet kepada persengketaan dengan orang Islam di Xinjiang, daripada hubungan yang tegang dengan
beberapa buah negara jiran kepada persaingannya dengan Amerika Syarikat,
daripada perang perdagangan kepada perang mata wang, daripada kapitalisme
autoritarian kepada kapitalisme negara.
Pada 1 Julai 2011, Parti Komunis China (CCP) menyambut ulang
tahun ke-90. Menerusi minggu acara yang direka tari dengan teliti,
termasuk konsert, pelakonan semula revolusioner, pertunjukan televisyen, filem
propaganda yang padat dengan pelakon terkenal, dan acara pesta di Shanghai,
parti iltu menekankan asal-usul populisnya. Perayaan itu mencapai
kemuncaknya dalam ucapan selama 90 minit oleh Presiden Hu Jintao, dalam ucapan
itu beliau menyanjung tinggi pemerintahan Parti Komunis selama 90 tahun, tetapi
mengakui keperluan semasa untuk memerangi rasuah. Ketika China menyambut perayaan itu beratus-ratus
juta murid sekolah, pegawai, pesara, dan bahkan eksekutif kanan Internet turut
menyanyikan "lagu merah" memuji ibu pertiwi. Panggung-panggung
wayang membentangkan permaidani merah untuk filem propaganda blokbuster tentang
kewujudan parti itu. Kerajaan tempatan menghantar pesanan teks dengan
petikan bernas daripada Mao Zedong, pengasas Republik Rakyat China.
Sementara itu, pada bulan
Februari tahun ini, genap 40 tahun sebuah peristiwa yang tidak dijangkakan,
iaitu Presiden Richard Nixon melawat China ketika Perang Dingin sedang memuncak. Dengan lawatan Presiden Amerika Syarikat –
negara yang menjadi musuh ketat Komunis,
ke China semasa pemerintahan Mao Zedong, maka bermulalah era “pembukaan
China,” dan yang seterusnya, ialah sejarah. Semasa
di bawah kepimpinan Deng Xiaoping, China secara perlahan-lahan membuka
pasarannya dan terangkum dalam arus perdagangan ekonomi-dunia kapitalis.
Kini, dalam kuasa ekonomi global, Amerika Syarikat masih menduduki tempat
pertama, tetapi disaingi rapat oleh China yang menduduki tempat kedua. China
mempunyai lebihan imbangan perdagangan yang sangat besar dengan Amerika
Syarikat. Daripada hutang kerajaan
Amerika Syarikat berjumlah AS$14.3 trilion, seperti yang didedahkan oleh Business Insider pada Julai lalu, AS$1.16 trilion (lapan peratus) dimiliki oleh
China.
Hubungan China dengan
Amerika Syarikat, tegas Immanuel Wallerstein, dalam laman webnya, menjadi tumpuan banyak pihak: penulis blog,
media, ahli politik, dan birokrat antarabangsa.
Analisisnya biasanya dikemukakan sebagai hubungan antara kuasa besar
yang sedang merosot, iaitu Amerika Syarikat, dengan negara yang “muncul” secara
pantas, iaitu China. Di dunia Barat,
hubungannya lazimnya ditakrifkan secara negatif, China dianggap sebagai
“ancaman.” Akan tetapi, soal
Wallerstein, “ancaman terhadap siapa, dan dalam maksud apa?” Setelah menyoroti sejarah hubungan antara
kedua-dua negara itu, Wallerstein merumuskan bahawa “pada takat tertentu, China
dan Amerika Syarikat saling menyaingi, tetapi tidak bermusuhan. Mereka menjadi rakan usaha sama lebih
daripada yang kedua-dua negara itu akui, dan akan menjadi rakan usaha sama yang
lebih erat ketika dekad bergerak.”
Kemerosotan Amerika
Syarikat dan kebangkitan China, mewujudkan kebimbangan beberapa buah negara di
Asia, misalnya pemimpin Jepun dan India mungkin mempertimbangkan kerjasama
politik dan bahkan ketenteraan yang lebih erat. Meskipun konflik antara dua
kedua-dua negara agak terpencil – pernah berlaku perang sempadan pada tahun
1962, India dilaporkan membuat keputusan untuk membeli 126 buah pesawat pejuang
dari Perancis, menerima kapal selam berkuasa nuklear dari Rusia, dan bersiap
sedia untuk kapal induk pesawat udara pertamanya, dalam usaha negara itu untuk
memodenkan ketenteraannya untuk menandingi China. Sementara Jepun baru-baru ini menunjukkan
keberangannya terhadap China, menuduh negara jirannya secara satu pihak,
mencari gali deposit gas di Laut China Timur, mencabuli persetujuan untuk
membangunkan bersama kawasan yang dipertikaikan itu.
Amerika Syarikat yang
keluar dari Iraq dengan kekalahan, menghala ke Pasifik dengan harapan. Anjakan
ke rantau ini mendorong kepada tafsiran bahawa Amerika Syarikat membina
dasar pembendungan terhadap China. Walau
bagaimanapun, Presiden Barack Obama dalam wawacara dengan Fareed Zakaria dalam Time keluaran 30 Januari lalu,
menjelaskan: “Kita menghantar isyarat
yang jelas bahawa kita kuasa Pasifik, dan kita akan terus menjadi kuasa
Pasifik. Akan tetapi, kita melakukan semua
ini dalam konteks kepercayaan bahawa kebangkitan China secara aman adalah baik
untuk setiap orang. Hanya yang kita
tekankan ialah sebagai prinsip di rantau
itu, setiap orang perlu bermain dengan set peraturan yang sama.”
Fareed yang juga menulis makalah “The Strategist” dalam
keluaran yang sama, membangkitkan peluang Asia yang akan dimanfaatkan oleh Doktrin
Obama berikutan anjakan kuasa ekonomi global ke Timur. Dalam masa 10 tahun, tiga daripada lima
ekonomi terbesar di dunia adalah dari Asia: China, Jepun, dan India. Kehadiran Amerika di rantau ini dapat
diperhatikan dengan jelas, seperti penempatan pangkalan tentera di
Australia, perjanjian perdagangan rentas Pasifik, dan pewujudan semula hubungan
dengan Myanmar, dengan itu, mendapat pengaruh penting di negara yang
bersempadan dengan China dan India. Tambah
Fareed lagi, berkongsi dengan negara Asia lain
di persidangan kemuncak Asia Timur untuk mengehadkan pengaruh dan
tuntutan China terhadap Laut China Selatan.
“Tunjang kepada Asia yang
mempunyai keberkesanan yang tinggi,” tulis beliau, “mengambil kesempatan
daripada sikap agresif China.” Namun
begitu, Fareed mengingatkan Pentadbiran Obama mesti bekerja untuk membina wawasan
yang mengiakan Asia yang tidak bersatu padu menentang China, sebaliknya
bersifat terbuka, pelbagai, dan majmuk. Cabaran sebenarnya adalah untuk
meyakinkan China bahawa negara itu menikmati faedah daripada kestabilan,
peraturan, dan kemakmuran yang wawasan tersebut akan hasilkan dan untuk memujuk
rakyat China bahawa mereka lebih berada dengan Asia seperti itu berbanding
dengan Asia yang dicirikan oleh persaingan geopolitik. Setakat ini, hubungan Washington dengan China
belum lagi mencapai tahap dialog strategik serius yang akan diperlukan untuk
mencapai mana-mana kerjasama global sebenar dalam tahun-tahun mendatang.
Sementara kehadiran semula
Amerika Syarikat di rantau Pasifik dijangkakan akan membentuk semula dunia, kemaraan
China di Laut China Selatan, baik untuk tujuan ketenteraan mahupun ekonomi,
menimbulkan rasa takut dalam kalangan negara jirannya, terutamanya Jepun,
Vietnam, dan Filipina. Laut China Selatan diramalkan merupakan masa hadapan
konflik, tempat tercetusnya Perang
Dingin baru. Pertikaian terhadap
perairan Asia ini membabitkan Amerika Syarikat kerana beberapa negara,
antaranya Filipina meminta negara kuasa besar itu hadir di rantau ini demi
mengimbangi kemaraan China. Pada tahun 2010, Setiausaha Negara, Hillary Clinton
mengisytiharkan bahawa Amerika Syarikat mempunyai “kepentingan negara” dari
segi kebebasan belayar di Laut China Selatan dan menawarkan bantuan Washington
sebagai orang tengah. Hal ini
membangkitkan kemarahan China bahawa Amerika Syarikat cuba untuk
“mengantarabangsakan” isu yang sepatutnya diselesaikan dalam kalangan negara
jiran. Melihat bagaimana pertikaian
wilayah akan mengundang penglibatan yang lebih besar daripada Amerika Syarikat,
maka China dijangkakan mengambil pendekatan yang kurang bermusuhan dengan
negara jirannya.
Pada awal Februari lalu,
China bersama-sama Rusia menggunakan
kuasa veto dalam Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berhubung
dengan resolusi perubahan rejim di Syria.
Keputusan kedua-dua negara ini memeranjatkan banyak pihak sehingga
menyebabkan Washington, London, dan media
Barat melenting. Pendirian itu dilihat
sebagai kedua-dua angota tetap Majlis
Keselamatan “”tidak mahu peristiwa Libya” berulang di Syria, meskipun
akibatnya, China dan Rusia kelihatan
terasing daripada 13 negara anggota yang lain. Khusus bagi China, membayangkan
dengan jelas bahawa negara itu
bekerjasama erat dengan Rusia.
Duta Besar China ke United
Kingdom, Liu Xiaoming yang menulis dalam
guardian.co.uk, menjelaskan pendirian
negaranya yang percaya Syria memerlukan penyelesaian secara aman. Mana-mana
keputusan yang Majlis Keputusan ambil mesti mengurangkan dan memburukkan lagi
ketegangan, menggalakkan perdamaian dan menyumbang kepada keamanan serantau dan
kestabilan di Timur Tengah. Beliau
menarik perhatian bahawa diamanahkan
dengan tanggungjawab untuk keamanan dan kesemalatan dunia, perkara akhir yang
PBB patut lakukan ialah merumitkan lagi krisis.
Apa yang kita perlukan daripada Majlis Keselamatan PBB ialah
penyelesaian mapan, dan bukannya keputusan terburu-buru.
Tatkala dan Amerika
Syarikat dan Kesatuan Eropah mengenakan sekatan yang lebih keras terhadap Iran,
manakala Israel pula semakin gamat memalu gendang perang, perhatian turut
diberikan terhadap China yang merupakan
pengimport terbesar minyak Iran, iaitu 550,000 tong sehari, sama jumlahnya
dengan Jepun dan Korea Selatan, selepas Kesatuan Eropah yang merupakan
pengimport terbesar, iaitu 600,000 tong sehari.
China dijangkakan menjadi penerima faedah yang besar berikutan sekatan terhadap jualan minyak Iran dalam usaha
mendesak Teheran menghentikan program nuklear.
Sekatan itu menguatkan lagi kuasa tawar-menawar China dengan Iran untuk
membeli minyak yang lebih murah. Tatkala China kelihatan menolak gesaan Amerika
Syarikat supaya mengurangkan pembelian minyak Iran, Perdana Menteri Wen Jiabao
melawat Amiriah Arab Bersatu dan Arab Saudi, membincangkan rancangan untuk menggalakkan
bekalan tenaga untuk negaranya. Sementara itu, jurucakap Kementerian Luar
China, Liu Weimin menganggap usaha Amerika Syarikat untuk mengantarabangsakan
sekatan terhadap Iran dengan menyasarkan syarikat China adalah “tidak munasabah
sama sekali dan mengakuri semangat atau kandungan resolusi Majlis Keselamatan
PBB.”
Meskipun China kini
menyaingi Amerika Syarikat dari segi ekonomi dan pada takat tertentu,
ketenteraan, memperlihatkan kemaraannya di Laut China Selatan, memarahi Barat
berhubung dengan krisis hutang dan kesusahan zon euro, mengingatkan Perdana
Menteri David Cameron jangan meleteri China tentang hak asasi manusia, dan
mengatakan “tidak” di PBB, namun di negara itu sendiri, diperhatikan berlaku kebangkitan rakyat. Bahkan, Revolusi Melati yang tercetus di
Tunisia pada awal tahun lalu, didapati kesannya merebak ke China. Protes rakyat menjadi-jadi, yang terbaharu di Wukan. Dalam
keluaran akhir Januari lalu, selain rencana utamanya, “paradoks kemakmuran
China,” The Economist juga
mendedahkan pergolakan di negara itu:
Keadaan ekonomi dan media sosial menjadikan protes lebih lazim di China,
masa yang lemah untuk pemerintah negara itu.
Sementara rakyat Tibet
bukan sahaja menunjukkan penentangan
mereka terhadap pihak berkuasa di Beijing, tetapi juga cuba
menarik perhatian dunia dengan bertindak
membunuh diri dan mengorbankan diri sendiri yang semakin berleluasa. “Kempen pendidikan semula” yang dikenakan
oleh Beijing terhadap sami, yang dianggap sebagai ancaman dan ugutan, mendorong
mereka untuk memilih kematian.
Selain pergolakan di
negara sendiri, di Laut China Selatan, China diragui serta dibimbangi, manakala
di Pasifik, China dikekangi dan diambangi.
Bintang merah yang bertaburan di planet ini tidak semuanya bercahaya,
tidak semuanya berkilauan. Tidak semua
orang dan negara berasa teruja dan terpesona melihat bintang merah!
(Nota: Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Masyarakat, April 2012.)
No comments:
Post a Comment