Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Dua tahun lalu, kerajaan Malaysia dan China mencapai
persetujuan untuk pasangan panda, iaitu Feng Yi dan Fu Wa dipinjamkan kepada
Malaysia selama 10 tahun memperingati ulang tahun ke-40 hubungan antara kedua-dua
buah negara. Seandainya tidak berlaku
kehilangan pesawat MH370, detik
bersejarah hubungan Malaysia-China pastinya
disambut dengan gilang-gemilang, meskipun tidak setanding Eropah menyambut 100 tahun Perang Dunia
Pertama.
Berbanding
dengan pembunuhan Archduke Franz
Ferninand dari Austria dan isterinya, Sophie di Sarajevo pada 28 Jun 1914, yang sekadar “retak menanti belah,”
mempercepat Perang Agung, hubungan Malaysia-China pada masa mendatang seolah-olah
diwarnai oleh “penerbangan yang hilang” yang ketika makalah ini ditulis, misterinya
masih belum terungkai. Sebelum ini, hubungan antara dua negara yang berlainan
ideologi cukup intim dan rukun sehingga
sukar digugatgagitkan.
Dalam
arena antarabangsa, China lebih dikenali “kuasa lembut” yang berbeza sama sekali dengan Amerika
Syarikat yang gemar menunjukkan sikap mengajar dan membuli negara kecil. Walau bagaimanapun, China diperhatikan mula meninggalkan
amalannya apabila negara itu bercakaran dengan sebuah demi sebuah negara jiran,
kecuali Malaysia yang masih “selamat”
atau memilih “jalan selamat.”
Tatkala
China memperlihatkan sikap agresifnya di laut luas, Kuala Lumpur mengambil pendirian “menjaga hati” Beijing sebaik
mungkin, berbanding dengan beberapa buah negara lain di rantau ini
yang secara terang-terangan naik berang:
Jepun di Laut China Timur, manakala Vietnam dan Filipina di Laut China Selatan. Biarpun “dendam geografi,” memetik Robert D. Kaplan
yang menulis dalam Time keluaran 31
Mac, mencetuskan kacau-bilau global pada abad ke-21, Kuala Lumpur dan Beijing tidak membiarkan negara masing-masing bercakaran antara satu
sama lain.
Sementara Kuala Lumpur “tidak menyibuk” dalam hal-ehwal dalaman China tentang konflik yang melibatkan orang Islam Uighur di wilayah Xinjiang, Beijing pula pernah mengingatkan orang Cina di
Malaysia supaya melupakan zaman lampau mereka, tentang leluhur mereka di
Tanah Besar. Sebaliknya, mereka perlu membina
masa depan mereka di negara ini: di mana
bumi dipijak di situ langit dijunjung.
Hubungan
Malaysia-China terjalin pada tahun 1974 ketika negara itu mengasingkan dirinya
daripada dunia luar. Dalam kalangan
negara Asia Tenggara, Malaysia tergolong dalam kalangan negara terawal yang berani mengetuk “pintu tertutup” Beijing. Rantau ini
dalam gelora, ancaman Komunis,
terutamanya China menjadi-jadi, namun
Malaysia membuat keputusan yang berani
untuk berbaik-baik dengan China, yang menurut sesetengah tafsiran, tidak ubah seperti “berkawan dengan harimau.”
Ketika
itu juga Perang Dingin sedang marak,
dengan Eropah Timur, Amerika
Latin, Afrika, Timur Tengah, Asia, dan
Asia Tenggara menjadi medan percaturan antara
blok Timur dengan Barat. Di rantau Asia, pengaruh Komunis yang didalangi
oleh China dan Rusia, melebarkan sayap dari
Korea ke Indo-China. Pada takat tertentu, Indonesia turut
dijadikan sasaran apabila ada tahun 1965, Komunis cuba merampas kuasa, walaupun
gagal, Jakarta memutuskan hubungan diplomatik dengan China.
Perang
Vietnam yang bermula sejak tahun 1959 dan berkesudahan pada tahun 1975,
menyaksikan Amerika Syarikat dengan bantuan Vietnam Selatan tewas. Sebenarnya, ketika Malaysia menjalinkan
hubungan dengan China, tanda-tanda Amerika Syarikat tewas di Vietnam memang jelas
kelihatan, dan hal ini menyuntikkan
semangat kepada Parti Komunis Malaya yang disokong oleh Beijing untuk
terus mengancam Malaysia. Selain ancaman Komunis masih berterusan,
walaupun Darurat telah tamat, di Malaysia berlaku Tragedi 13 Mei pada tahun 1969 yang merupakan
persengketaan kaum antara Melayu dengan Cina.
(Saya lebih berminat menyebut konflik kelas berbanding dengan
persengketaan kaum.) Pastinya, langkah
Kuala Lumpur untuk menjalinkan hubungan dengan leluhur di Tanah Besar kurang disenangi oleh sebilangan orang Melayu
yang masih dihantui oleh detik hitam itu: kemenangan moral bagi orang
Cina.
Dalam
pada itu, sebilangan orang India di
negara ini masih merasai
kesan kekalahan negara leluhur mereka dalam persengketaan sempadan dengan China pada tahun 1962. Kekalahan itu, sesungguhnya merupakan luka
yang dalam bagi Perdana Menteri Jawaharlal Nehru, dan beliau seperti yang
diungkapkan oleh Ramachandra Guha dalam India: The History of the World’s Largest Democracy, “hilang air
muka dalam arena antarabangsa.”
Justeru, tidak memeranjatkan jika sebilangan orang India di sini tidak mengalu-alukan hubungan antara
Malaysia dengan China.
Walaupun
Malaysia dan China menjalinkan hubungan pada zaman pancaroba, kedua-dua buah
negara boleh dikatakan berjaya mengharunginya sejak awal lagi. Apabila masa beredar, beberapa sekatan yang ketat semakin
dilonggarkan: rakyat di kedua-dua buah
negara yang kebanyakan terdiri daripada pelancong, pelajar, dan pelabur, “bebas” keluar masuk. Visa bukan lagi satu halangan.
Budaya
popular dari China, seperti filem dan muzik
yang pada suatu ketika dikhuatiri jika tidak dikawal, boleh menebalkan
“kecinaan” orang Cina, namun sejak
beberapa dekad lalu, lebih-lebih lagi dengan kewujudan stesen televisyen
berbayar, “dibiarkan” menerobos setiap pelosok. Dengan hubungan politik yang semakin mengukuh
dan hubungan dagang semakin mengembang, “diplomasi budaya” antara
Malaysia-China turut terjalin erat, terutamanya melalui kerjasama antara Dewan Bahasa dan Pustaka dengan Beijing Foreign
Studies University.
Perang
Dingin sudah lama berakhir, yang baru mungkin
dalam pembikinan, berkesudahan
Kesatuan Soviet berkecai. Kemenangan kapitalisme dan kekalahan sosialisme menyaksikan modal (bersama-sama wang panas)
menjelajah dunia. Modal, termasuk dari
Malaysia membanjiri China yang mula kelihatan sebagai sebuah tapak yang subur untuk kapitalisme. China berubah daripada “Marx” kepada
“pasaran,” dengan kapitalisme negara
dan kapitalisme kroni bertapak kukuh.
Pada
penghujung abad ke-20, kebangkitan Asia
kian terserlah. Jepun sebagai kuasa ekonomi dunia; Hong Kong,
Korea Selatan, Singapura, dan Taiwan dikenali negara perindustrian baru; manakala China, Malaysia, dan Thailand turut
mara. Pernah dikatakan bahawa abad ke-21 ialah abad Asia, sebagaimana abad
ke-19 abad Eropah dan abad ke-20 abad
Amerika. Para pemimpin China, Malaysia,
dan Singapura dengan megah bercakap tentang
“nilai Asia” demi menyanggah kritikan Barat terhadap autoritarian, meskipun adanya sistem ini,
kapitalisme dapat berkembang mekar.
Namun begitu, gagasan “nilai
Asia” pudar akibat krisis kewangan Asia
1997-1998, bahkan tidak ada orang yang
ingin membangkitkannya lagi. Abad Asia mengalami nasib yang sama, dan kira-kira dua tahun lalu berubah menjadi abad
Pasifik, impian yang dilahirkan oleh Washington.
Apabila
dunia meninggalkan pertarungan ideologi berikutan berakhirnya Perang Dingin,
beralih kepada pertembungan peradaban, hubungan Malaysia-China intim dan rukun
seadanya. Kedua-dua negara bukannya tempat yang
sesuai untuk uji kaji pertembungan peradaban Samuel Huntington: peradaban
menggantikan bangsa dan ideologi sebagai kuasa pemacu dalam politik global hari
ini.
Sememangnya,
tidak sukar untuk memahami mengapa Malaysia dan China bukannya kancah
pertembungan peradaban. Hubungan
antara Islam dengan China berlangsung dalam suasana yang rukun, berbanding antara Islam dengan Barat, maka
tidak meletakkan Malaysia dalam keadaan serba salah. Kedua-duanya, iaitu China dan Islam menempuh
perjalanan sejarah yang boleh dikatakan sama.
Sebelum tahun 1550, China dan Empayar Ottoman, seperti yang dicatatkan
Peter Drucker dalam Post-Capitalist
Society, “merupakan ‘kuasa
besar’ dalam setiap arena: politik,
ketenteraan, ekonomi, saintifik, dan budaya.
Sehingga 1550, kedua-duanya berkuasa.
Dari 1550 dan seterusnya, kedua-duanya menjadi tergenang.” Elok
ditambah di sini, kedua-duanya, iaitu China dan Islam memerlukan masa yang
lama, beratus-ratus tahun untuk bangkit
semula. China menyerlahkan kebangkitannya
sejak awal abad ke-21, kini muncul sebagai kuasa ekonomi dunia menyaingi Amerika Syarikat, manakala Islam
masih terkial-kial.
Selain
itu, Dunia Melayu merupakan “hub”
pertemuan peradaban besar dunia: China,
Hindu, Islam, dan Barat. Sepanjang
pertemuan itu, boleh dikatakan tidak wujud konflik atau persengketaan yang
berpunca daripada peradaban, atau secara lebih khusus, “kekuasaan peradaban,”
iaitu sesebuah peradaban mengatasi peradaban lain. Peradaban Melayu sendiri “bertemu” dengan
peradaban China sejak lama lagi, seperti yang dapat dilihat dalam tulisan
sejarah dan karya sastera Melayu klasik.
“Persahabatan teruji
ketika kesusahan.” Sejak pesawat MH370
dilaporkan hilang, satu ujian besar benar-benar berada di atas Malaysia dalam berhadapan
dengan China yang 153 orang penumpang terdiri daripada warganya. Beijing mula
kelihatan hilang “bahasa diplomasi”
dengan mendesak kerajaan Malaysia mempercepatkan pencarian dan sentiasa
mempersoalkan, kalaupun tidak memperlekeh Malaysia. Apabila Australia mengumumkan bahawa negara
itu mengetuai pencarian di Lautan Hindi, China meminta Malaysia memperluas
pencarian “dengan segera.”
Pengumuman
Perdana Menteri Mohd. Najib Tun Abdul
Razak pada 24 Mac lalu bahawa pesawat
itu “berakhir di Lautan Hindi,” disambut oleh
Beijing meminta Malaysia menyerahkan data sebagai bukti. Sesuatu yang dianggap keras dari segi
diplomatik. Sikap Beijing dan
tindak-tanduk anggota keluarga penumpang Cina terhadap Malaysia, tidak ubah
seperti yang negara itu dan rakyatnya pernah
lakukan terhadap Jepun, Filipina, dan Vietnam - sekadar menyebut beberapa negara sebagai
contoh. Malaysia diheret ke dalam medan
percakaran dengan China yang tidak
pernah difikirkan selama ini.
Meskipun
“radar” dunia tertumpu pada Malaysia dalam menangani krisis terburuk dalam
industri penerbangan, tindak-tanduk China juga tidak terlepas daripada
perhatian. “Pesawat yang hilang itu
mendedahkan sikap China terhadap Asia Tenggara yang menganggap negara di rantau
ini sebagai negara kecil,” tulis Hannah Beech dalam Time dalam talian. Justeru,
tidak hairan bahawa sejak kehilangan MH370, China mula menyergah Malaysia.
China
yang pernah terkenal dengan “ikan masam manis” – istilah sinis terhadap negara
itu dari segi dasar luar seakan-akan “menyajikan semula masakan” itu ketika
banyak negara terlibat mencari pesawat yang hilang itu. Seperti yang dilaporkan oleh Bloomberg, China menggunakan kesempatan mencari MH370 untuk mempamerkan kuasa maritimnya yang
sedang meningkat, mencabar Amerika Syarikat dan Jepun. Berita kabel itu juga mendedahkan bahawa kerajaan China
membenarkan anggota keluarga penumpang Cina itu mengadakan tunjuk perasaan di
kedutaan Malaysia di Beijing atas alasan, “bagi China, dasar dalam negara
adalah nombor satu.” China yang mengawal
media bermakna suara yang berbeza tidak kedengaran, membenarkan rakyatnya
melemparkan kemarahan dan kekecewaan terhadap Malaysia, lapor Bloomberg lagi, memetik Bo Zhiyue, felow
penyelidik kanan di National University of Singapore. Hal ini dibantu oleh tanggapan bahawa negara
itu ialah mangsa. “China mengambil
kesempatan daripada kemalangan ini untuk memberitahu rakyatnya, ‘Sebenarnya,
jika dibandingkan, anda bernasib baik mempunyai kami sebagai pemimpin anda
berbanding pemimpin di sana,’” kata Bo.
Kini, Malaysia
dan China terjebak dalam “perang kata,” dengan warga China menggasak lebih
agresif. Tidak cukup dengan anggota
keluarga penumpang melontarkan botol air terhadap petugas Malaysia di
Beijing, menuduh “Malaysia berbohong,” “Malaysia membunuh,” dan menuntut “hutang
nyawa dibayar nyawa,” komuniti media
sosial dan selebriti, seperti Zhang Ziyi, pelakon
Crouching Tiger, Hidden Dragon
dan Memoirs of a Geisha, turut mengutuk Malaysia. Beberapa
selebriti Malaysia bertindak balas dalam tuduh menuduh ini.
Selama 40 tahun, kedua-dua negara,
iaitu Malaysia dan China berjaya melepasi
ujian pertarungan ideologi dan pertembungan peradaban. Dalam hubungan “sedangkan lidah tidak tergigit” itu tidak semena-mena berlaku “kemalangan”
yang boleh mengeruhkan hubungan antara kedua-dua buah negara. “Kemalangan” itu pula bukannya “retak menanti
belah,” seperti yang berlaku di Sarajevo 100 tahun lalu. Tanggal 8 Mac seakan-akan mengubah masa lalu, mencorakkan masa kini, dan meletakkan masa
depan dalam ketidakpastian.
(Nota: Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Budaya, Mei 2014.)
No comments:
Post a Comment