Artikel Popular

Sunday, July 29, 2012

"Interlok" Dibakar, "Paria" Masih Hidup

AHAD,  29 Julai 2012
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Kontroversi  Interlok karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain sehingga membaca kepada upacara pembakaran telah pun reda. Orang politik yang menyibuk, meskipun mereka bukan peminat sastera dan penggemar novel, boleh tidur lena seketika.  Novel kalau tidak silap saya, akan dikeluarkan daripada Komsas.

Namun, tidak semua orang mempunyai memori yang pendek, kalaupun tidak terhadap novel itu, sekurang-kurangnya terhadap perkataan "paria" yang kononnya dianggap suatu penghinaan.

Di sana sini, perkataan "paria" masih digunakan, bukan sahaja dalam kamus, dalam Internet, juga digunakan untuk orang dan negara.  Misalnya, beberapa minggu lalu, The Guardian muncul dengan makalah Billy Bragg, "Woody Guthrie at 100: The Return of a Pariah."  

Seterusnya, baru-baru ini dalam The Huffington Post, "North Korea Hunger Worsen Despite Talks of Economic Reform,"  perkataan "paria" digunakan, tetapi kali untuk negara: ".... Kim Jong-un has been in office, there have been few tangible changes inside a country which is now, since Myanmar's decision to open up, Asia's last pariah state."  Apabila disebut negara paria terakhir, iaitu Korea Utara, maka bermakna bahawa sebelum ini ada lagi negara lain yang bertaraf paria, iaitu Myanmar.

Memang kita tidak mengharapkan upacara pembakaran diadakan  kerana The Guardian diterbitkan jauh, iaitu di kota London, dan dengan itu, akhbar tersebut tidak beredar di Malaysia, manakala The Huffington Post pula ialah akhbar Internet.  Namun, kita juga tidak mengimpikan bahawa perkataan yang "hina-dina" itu akan lenyap akibat keberangan sebilangan orang di negara Malaysia ini.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...