Artikel Popular

Wednesday, May 25, 2011

Krisis Globalisasi, Kapitalisme Diubati

KHAMIS,  26 Mei  2011
Oleh:   ZULKIFLI SALLEH


Dalam Newsweek Special Edition Issues 2009,  Fareed Zakaria melalui makalahnya, “Writing the Rules for A New  World”, mengakui   bahawa kembalinya kawal selia, tetapi kawal selia bukannya sosialisme.  Bagi beliau, kapitalisme merupakan fenomena global masa kini, dipacu oleh tindakan syarikat dan kerajaan dan individu di seluruh dunia.  Negara akan terus bergantung pada pasaran bebas dan perdagangan bebas untuk menggerakkan pertumbuhan dan meningkatkan taraf hidup. Masalah sebenar ekonomi yang berlaku sekarang bukannya krisis kapitalisme; sebaliknya merupakan  krisis globalisasi. Faktor yang memacu kebangkitan ekonomi global, dan kebangkitan negara lain di luar Atlantik Utara merupakan daya struktur yang luas yang berfungsi sejak beberapa dekad. Daya ini bukannya wujud seketika dan tidak akan lenyap dalam menghadapi krisis kewangan atau kemelesetan.      Hujah beliau lagi, daya ini akan kekal, dan dalam proses menganjak kuasa pusat yang sudah mapan di Barat.

Sementara   dalam Newsweek keluaran 13 Oktober,  Fareed, juga editor majalah ini mempertahankan kelangsungan  kapitalisme yang dikatakan sedang di ambang maut.  Dalam makalahnya, “The Age of Bloomberg”, beliau menulis: “Krisis kewangan Amerika membenarkan semua jenis orang, daripada kesatuan sekerja British kepada tokoh bank pusat Asia kepada Presiden Perancis yang sering berubah  mengisytiharkan bahawa kita sedang menyaksikan berakhirnya kapitalisme laissez-faire dan pasaran bebas.”    Namun, tegas beliau bahawa kita tidak menyaksikan pengakhiran itu:  “Sejarah kapitalisme dipenuhi dengan krisis kredit, panik, kegawatan kewangan, dan kemelesetan.  Tetapi, ini tidak bermakna berakhirnya kapitalisme.” 

Nampaknya,  Fareed masih berpegang pada dogma bahawa   robohnya Tembok Berlin pada tahun 1989  dan runtuhnya sosialisme menandakan kemenangan kapitalisme, meskipun kemenangan itu dicemari oleh beberapa krisis.  Misalnya,    krisis kewangan Asia 1997-1998 yang dikenali sebagai krisis kapitalisme global yang turut    merebak ke Rusia, Afrika Selatan, dan Brazil.       Berdasarkan hujah itu beliau cuba mempertahankan kapitalisme dalam apa jua keadaan.   Jika berlaku masalah atau krisis, persalahkan globalisasi, meskipun antara kapitalisme dengan globalisasi sukar dibezakan.   Atau lebih tepat, globalisasi adalah sebahagian daripada kapitalisme kerana melaluinya, di samping melalui imperialisme,  kapitalisme dapat berkembang.

Seperti yang pernah dinyatakan, globalisasi bukannya keadaan atau fenomena.  Sebaliknya, globalisasi merupakan proses yang berlaku sejak sekian lama, malah sejak kapitalisme muncul di dunia sebagai bentuk masyarakat berdaya maju empat atau lima abad lalu.   Dengan kata lain, globalisasi merupakan proses peluasan kapitalisme yang sentiasa mencari ruang bukan kapitalis untuk bertapak dan berkembang. Tetapi, globalisasi bukannya daya pacuan dengan sendirinya.  Globalisasi kekal sebagaimana kewujudannya sepanjang tempoh, seperti yang difikirkan sebagai sejarah moden, iaitu proses pengumpulan modal yang sentiasa berkembang dan  meledak. 

Pendirian Fareed Zakaria ini bercanggah dengan pandangan umum tentang krisis yang berlaku sekarang. Krisis kewangan semasa yang digambarkan  sebagai krisis kapitalisme mengundang ulasan daripada pelbagai pihak: daripada  Sayap Kanan kepada Sayap Kiri, daripada golongan konservatif kepada golongan liberal, daripada para pengulas kepada para pemimpin, daripada media yang prokapitalis kepada yang prososialis. Pada hari Wall Street dilanda krisis, muncul pertanyaan  “adakah ini menandakan kematian kapitalisme global?”
Dalam keluaran Oktober lalu, beberapa media arus perdana, seperti Washington Post, Newsweek, dan Time mula meragui  kapitalisme.  Bahkan, majalah yang menyokong kebebasan ekonomi,  The Economist 18 Oktober, melalui rencana utamanya, “Capitalism at Bay” menyebut bahawa kini kebebasan ekonomi sedang dikritik dan kapitalisme, iaitu  sistem yang merangkumnya diserang. 

Namun, Simon Jenkins menulis dalam The Guardian pada 9 Januari dengan nada  marah dan sinis terhadap ulasan mengatakan kapitalisme dalam krisis:  “Golongan Marxis sungguh gembira.  Eric Hobsbawm pulang dari kubur ideologi untuk mengisytiharkan ‘krisis kapitalisme yang paling teruk sejak tahun 1930-an’ dan sama dramatik dengan keruntuhan Kesatuan Soviet.” Jenkins  tidak menafikan wujudnya krisis kapitalisme, tetapi dengan harapan akan pulih:  “Sejarah mengajar kita bahawa semua kemelesetan berakhir apabila orang ramai mula berbelanja dan apabila perniagaan boleh memulakan pinjaman terhadap perbelanjaan itu.  Apabila ini berlaku, kita akan melupakan bahawa tahun 2008 menandakan berakhirnya Thatcherisme atau runtuhnya kapitalisme atau sinar sosialisme.” 

Jika tidak berlaku krisis kapitalisme, mengapa  diletakkan harapan kepada Barack Obama sebagai penyelamat  sistem ini.  Dalam makalah “Barack The Savior?”  yang diterbitkan dalam Newsweek 13 November, Michael Hirsch menulis,  Presiden baru ini mungkin berfikir tugas beliau hanya untuk menyelamatkan ekonomi. Tetapi, seperti FDR (Franklin D. Roosevelt), beliau mungkin patut menyelamatkan kapitalisme itu sendiri. “Dalam 100 hari Roosevelt, beliau bukan hanya menyelamatkan ekonomi Amerika, tetapi mungkin kapitalisme itu sendiri dengan mengambil pendekatan sosialisme.”  “Obama,” tulis Hirsch lagi, “bukan sekadar  hit the ground running, malah beliau patut melakukan lebih daripada itu.  Meskipun Obama berusaha sedaya upaya untuk menjadi Presiden yang pragmatik dan pascaideologi, tetapi beliau bukan hanya menyelamatkan ekonomi dunia, tetapi menyelamatkan kapitalisme, seperti yang dilakukan oleh FDR.

Penjelasan bekas  Presiden Amerika  George W. Bush   membuktikan   bahawa kapitalisme dalam krisis, dan beliau berusaha sedaya upaya untuk menyelamatkannya.    Bush tanpa berselindung mengakui krisis yang melanda kapitalisme apabila beliau beberapa kali menegaskan bahawa  yang dilakukan oleh kerajaan Amerika adalah demi kepentingan pasaran bebas dan kapitalisme.  Ketika berucap di Dewan Perdagangan Amerika Syarikat pada 16 Oktober beliau menjelaskan campur tangan kerajaan adalah untuk menyelamatkan pasaran bebas.  Dalam sidang akhbar terakhir pada 12 Januari lalu sebelum berakhirnya tempoh pekhidmatan  sebagai Presiden, beliau masih mempertahankan tindakannya demi menyelamatkan  pasaran bebas dan kapitalisme.

Alan Greenspan, bekas Pengerusi Rizab Persekutuan dan pendukung pasaran bebas juga  mengakui berlakunya krisis kapitalisme. Semasa memberikan keterangan bersumpah (testimoni) di hadapan Jawatankuasa  Kongres pada 23 Oktober,  beliau menjelaskan bahawa krisis kewangan global mendedahkan “kesilapan” dalam ideologi pasaran bebas yang membimbing pengawasan beliau selama 18 tahun dalam dasar kewangan Amerika Syarikat. Pengakuan ini ditafsirkan sebagai masa-masa akhir ideologi pasaran bebas. 

Melihat keterukan atau keseriusan krisis yang berlaku sekarang, agak sukar untuk menafikan bahawa ini bukannya krisis kapitalisme, dan hakikat ini diakui  Timothy Garton Ash dalam  “2009 Brings Hard Choices Over the Future of Capitalism” yang diterbitkan dalam The Guardian (1 Januari 2009).  “Berjuta-juta orang kehilangan pekerjaan di seluruh dunia, dengan ini benar-benar kali pertama krisis kapitalisme diglobalkan.  Berpuluh-puluh juta orang lagi akan kehilangan pekerjaan tidak lama lagi.”  Namun, beliau  mengingatkan bahawa khabar angin tentang kematian kapitalisme dibesar-besarkan cerita. “Saya tidak fikir tahun 2009 akan menimpa kapitalisme, sebagaimana tahun 1989 menimpa komunisme.” 

Tahun ini menandakan ulang tahun ke-80 Keruntuhan Pasaran Saham 1929 dan bermulanya Kemelesetan Besar, krisis ekonomi yang paling teruk dalam sejarah kapitalisme.  Beberapa buah negara, seperti   Ukraine, Hungary, dan Pakistan memohon bantuan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).  Iceland yang  mengalami krisis yang teruk hingga  disimpulkan:  satu perkara yang mungkin menyelamatkan kapitalisme Iceland ialah negara itu menyertai zon euro (euro-zone) - 15 buah negara anggota Kesatuan Eropah  yang menggunakan mata wang bersama.
Masalah  semakin jelas selepas harga rumah di Amerika Syarikat mencapai puncak pada tahun 2006 dan pemberi pinjaman gadai janji  mula mengisytiharkan muflis sekitar bulan Mac 2007.  Masalah berubah menjadi krisis pada Ogos 2007, tetapi Rizab Persekutuan Amerika dan pihak berkuasa kewangan lain percaya bahawa krisis subprima hanya merupakan fenomena terasing yang mungkin menanggung kerugian kira-kira AS$100 bilion.  Sebaliknya, krisis merebak dengan pantas ke dalam pasaran lain.  Krisis kewangan yang pada mulanya tercetus di Amerika Syarikat dan dengan pantas merebak ke seluruh dunia, menjejaskan dengan teruk keyakinan dan institusi dan pasaran kewangan global.  Krisis ini mendorong kepada satu demi satu kemuflisan, percantuman syarikat, dan memaksa banyak kerajaan campur tangan melalui pelan penyelamat, pelan rangsangan, pemiliknegaraan bank, dan penurunan kadar faedah.  
Pada tahun 2008, pasaran saham di seluruh dunia mengalami kejatuhan yang teruk: dari segi nilai,  FTSE 100 (Britain) terjejas sebanyak 31 peratus, Rusia 72 merosot 72 peratus dan China 65 peratus. Purata Industri Dow Jones (Dow) menjunam 33.8 peratus, prestasi yang paling teruk sejak tahun 1931, ketika Kemelesetan Besar. Nikkei Jepun jatuh sebanyak 42 peratus,  juga mencatatkan kerugian yang sangat besar.   Dianggarkan nilai saham dunia pada tahun lalu lenyap sebanyak AS$14 trilion.  Saham global, seperti yang diukur oleh Indeks MCSI, sepanjang tahun 2008 merosot sebanyak 44 peratus. Lalu disimpulkan  bahawa kacau-bilau dalam sistem kewangan dan kemelesetan global yang teruk sejak tahun 1970-an menyebabkan pasaran saham terhuyung-hayang. 

Pada tahun lalu dan tahun ini, ekonomi akan mengalami pertumbuhan yang perlahan, manakala ekonomi utama, seperti Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, Jepun dan Australia bergelut dengan kemelesetan.  Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) mengunjurkan bahawa pertumbuhan ekonomi dunia  sebanyak lima peratus pada tahun 2007, akan merosot dengan teruk pada tahun 2008, dengan pertumbuhan 3.9 peratus, dan tiga peratus pada tahun ini –  terburuk sejak tahun 2002.  Pada masa lalu, IMF merujuk pertumbuhan global  tiga peratus atau kurang sebagai kemelesetan global.  Dalam kemelesetan semasa ini, kadar pengangguran global semakin serius. Di United Kingdom, misalnya,  pengangguran meningkat kepada lebih tiga juta orang.  Sementara di Amerika Syarikat, kadar pengangguran adalah kira-kira tujuh peratus dan dijangka mencecah sembilan peratus pada tahun 2009.  Laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Buruh negara itu menunjukkan pada bulan Disember,  524,000 orang kehilangan pekerjaan, menjadikan jumlah keseluruhan kehilangan pekerjaan pada tahun 2008 adalah 2.6 juta orang.

Untuk mengatakan bahawa krisis yang melanda dunia sekarang merupakan krisis globalisasi dan bukannya krisis kapitalisme memang kedengaran lucu.  Pada tahun ini krisis ini semakin serius apabila kemelesetan  menjelajah dunia, mencari satu demi satu mangsanya. Namun, seperti berlebih-lebihan untuk mengatakan bahawa kapitalisme   di ambang maut, dan impian ini tidak akan menjadi kenyataan.  Ini kerana, tanpa gerakan buruh yang kuat dalam  mana-mana krisis kapitalisme agak mustahil untuk menamatkan riwayat  sistem yang berakar umbi  ini.   Kapitalisme selamat dalam setiap kali berlakunya krisis, seperti yang sering dihujahkan  adalah kerana mengambil  pendekatan sosialisme.
            (Nota:  Tulisan asal makalah yang pernah diterbitkan dalam Dewan Masyarakat Mac 2009.)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...