JUMAAT, 24 Mei 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Pada
April 1943, Wendell Willkie menerbitkan
buku One World berdasarkan
perjalanannya ke seluruh dunia. Buku
tersebut bukannya sekadar travelog, kerana perjalanan Willkie pada tahun 1942
adalah sebagai duta khas, Presiden Amerika Syarikat, Franklin Delano
Roosevelt. Hakikatnya, buku ini
merupakan manifesto Willkie untuk Amerika Syarikat pasca-Perang Dunia
Kedua: obligasi moral untuk membantu
penduduk di negara-negara lain mendapat hak keperluan bersama mereka, iaitu
keselesaan kebendaan, penentuan nasib diri, dan kebebasan individu.
Selepas
50 tahun penerbitannya, One World dilihat agak terlalu mudah, mungkin sedikit naif tentang hal ehwal
dunia dan terlalu optimistik tentang para pemimpin dunia. Namun begitu, buku yang pernah mencapai jualan terlaris ini
sepatutnya dilihat sebagai wawasan apakah yang patut dunia muncul, apakah dunia
mempunyai potensi untuk muncul. Dengan
berjaya mengetepikan beban retorik yang lazimnya berlaku dalam perbincangan
tentang bangsa, bahasa, keetnikan (etnisiti), kaum, patriotisme, sejarah, dan
politik serantau, Willkie memberikan tumpuan terhadap apakah yang menyatukan
manusia dan bukannya apakah yang memecahbelahkan mereka.
Gagasan
tentang satu dunia boleh diibaratkan sebuah mimpi indah yang cukup panjang dan
masih belum menjadi kenyataan. Atau boleh juga dikatakan sebagai suatu utopia
dalam perjalanan sejarah manusia. Satu
dunia terus menjadi idaman sesetengah
pemimpin, negarawan, dan bahkan para cendekiawan, baik melalui
keamanan dan saling mempercayai, mahupun melalui peperangan, penaklukan, dan revolusi.
Lebih 150 tahun lalu, Marx dan
Engels melalui The Communist Manifesto mengimpikan sosialisme Utopian, iaitu satu
dunia yang dikuasai oleh kaum proletar dan sebuah masyarakat tanpa kelas.
Walaupun
belum lagi kesampaian, hasrat untuk
mewujudkan satu dunia tidak pernah luntur, lalu dikatakan bahawa “di dunia yang dibina dari segi sosial, maka
adalah kita yang membina dunia ini.” Ada
juga yang menyebut “satu dunia, banyak
budaya” tetapi realitinya tidak begitu, kerana kadangkala tercetus perang budaya, seperti
yang berlaku antara Indonesia dengan Malaysia akibat perebutan terhadap tarian, lagu, dan batik. “Budaya
Indonesia dirompak oleh Malaysia.”
Edward
Said semasa hayatnya memang gigih dalam
menggalakkan dialog antara budaya, kerana menurut beliau, persoalan dialog adalah berkait dengan
persoalan yang ada kena mengena dengan faham pelbagai budaya dan hubungan
antara budaya. Bagi Said adalah karut jika dikatakan bahawa budaya Barat
mempunyai jenis kewujudan bebas yang berbeza dengan semua budaya lain. Dari segi sejarah, memang pendapat ini tidak
betul: pemalsuan pengalaman manusia dan sejarah manusia. Beliau memaklumkan bahawa satu motivasi utama dalam banyak
karyanya, sama ada dalam Orientalism ataupun The
Question of Palestine adalah untuk
mencuba mendedahkan akar umbi sejarah tentang pertembungan antara budaya dalam
usaha untuk menggalakkan kemungkinan dialog antara budaya.
“Dialog juga” tegas Said dalam Power, Politic and Culture: Interview with Edward W. Said, “ada
kena mengena dengan hubungan antara anggota dalam komuniti yang berbeza di
Amerika Syarikat, di luar Amerika, di Eropah, dan sebagainya.” Walau bagaimanapun, Said mengingatkan bahawa: “Kita
berhadapan dengan contoh yang tanpa
kesudahan bukannya dialog budaya, tetapi pertembungan budaya yang ada kalanya
berlumuran darah. Banyak orang berkata
bahawa budaya atau peradaban pada hari
ini terlalu berbeza dan kita terpaksa akur dengan idea bahawa budaya atau
peradaban pastinya mengalami pertembungan, bahawa budaya atau peradaban tidak boleh berhubung, kecuali menerusi
penentangan, dan malah kadangkala,
menerusi perhubungan yang bersifat penghapusan. Saya sangat tidak
bersetuju dengan idea itu. Saya fikir
sejarah budaya, jika anda mengambil pandangan yang lebih jauh mengenainya,
menunjukkan bahawa sesuatu budaya
terbuka kepada setiap budaya.”
Semasa berucap di
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1988, Presiden Kesatuan
Soviet, Mikhail Gorbachev dengan berani mengemukakan konsep yang wujud sejak
beratus-ratus tahun dalam budaya bukan Barat, iaitu “kesatuan dalam
kepelbagaian,” meskipun ketika itu Tembok Berlin belum runtuh, dan Kesatuan
Soviet belum berkecai, dan Perang Dingin belum berakhir. Seterusnya, badan dunia itu mengisytiharkan tahun 2001
sebagai Tahun Dialog Peradaban.
Dalam
kalangan ahli ekonomi pula, Jeffrey Sachs mengimpikan satu dunia yang bebas
daripada belenggu kemiskinan “yang boleh direalisasikan pada zaman kita.” Ini
kerana, kemiskinan dan bukannya keganasan yang merupakan punca utama
ketidakstabilan dunia. Penerima Hadiah Nobel Ekonomi, Joseph Stiglitz dengan
idea penyusunan semula globalisasi
supaya penduduk di dunia maju dan dunia membangun, generasi masa kini dan
generasi akan datang semua mendapat manfaat, mengharapkan “sebuah lagi dunia
adalah suatu kemungkinan,” bahkan “sebuah lagi dunia adalah perlu dan tidak
dapat dielakkan.” Stiglitz menegaskan:
“Kita boleh memiliki ekonomi yang lebih kuat dan masyarakat yang lebih
mengutamakan nilai, seperti budaya, alam sekitar, dan kehidupan itu sendiri.”
Apabila
Thomas Friedman berkata bahawa “ketika saya tidur, ‘dunia adalah datar’” dan
sekali gus menafikan pertemuan Christopher Columbus lebih 500 tahun lalu bahawa
dunia ini bulat, tidak dapat tidak, beliau cuba berbicara tentang satu dunia
yang “padang permainan sedang disamaratakan.”
Dengan menggunakan metafora, beliau cuba melakarkan landskap sebuah
dunia selepas runtuhnya Tembok Berlin, meskipun dari segi empirikal, beliau
gagal melakukannya, kerana dunia dari segi ekonomi, politik, geografi, sejarah,
dan budaya, masih bulat, manakala padang permainan tidak disamaratakan.
Setelah bertahun-tahun
menyaksikan kemuraman “kesatuan dalam kepelbagaian” dan kelesuan “dialog
peradaban” akibat dibayangi oleh perang terhadap keganasan, Presiden Barack Obama membangkitkan semula
mimpi indah tentang satu dunia, iaitu
menghindarkan pertembungan peradaban. Semasa berucap di Universiti
Kaherah pada awal Jun 2009, beliau
menyeru supaya dibuka “lembaran baru”
dalam hubungan antara Amerika Syarikat dengan dunia Islam. Dua bulan sebelum ini,
semasa melawat Turki, beliau bercakap dengan nada yang sama yang ditafsirkan dalam editorial The New York Times sebagai “berakhirnya
pertembungan peradaban.”
Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak
melangkah sedikit jauh, mengemukakan
secara jelas dan penuh imaginasi tentang
gagasan satu dunia: falsafah
nasional, 1Malaysia diperluaskan kepada konsep 1Rantau dan seterusnya
1Dunia. Ketika menyampaikan ucap utama dalam persidangan agung UNESCO
ke-35 di Paris awal Oktober 2009, Najib dilaporkan mempromosikan gagasan 1Malaysia kepada dunia yang beliau
percaya merupakan satu formula paling jitu untuk mengekal dan menjamin keamanan
sejagat pada masa ini dan akan datang. Beliau berkata, gagasan 1Malaysia yang diyakini mampu
mencapai matlamat “1impian, 1negara,1bangsa” boleh diangkat kepada pelaksanaan
konsep 1Rantau, seterusnya 1Dunia, berasaskan falsafah kepercayaan bersama dan
hormat menghormati antara semua komuniti.
Najib
mengetengahkan semula konsep dialog antara budaya dengan menyatakan kesanggupan
Malaysia untuk memainkan peranan dalam mengadakan dialog antara budaya. Beliau
juga menegaskan bahawa keamanan hakiki hanya boleh dicapai melalui
dialog dan bukannya dengan paksaan melalui kuasa hegemoni. Beliau turut memetik
kata-kata profesor Hans Kung, seorang
ahli falsafah teologi Jerman bahawa tidak akan ada keamanan di dunia ini jika
tiada keharmonian dalam kalangan agama dan budaya dan juga tiada keharmonian
antara agama, jika tiada dialog dalam kalangannya.
“Sesungguhnya,”
tegas Najib, “kejahilan, ketakutan, prejudis, dan sikap ambil mudah yang tidak
ditangani dengan sewajarnya, merupakan tempat yang subur untuk membiakkan
kebencian, sikap melampau, sikap mudah menyerah pada nasib dan sikap fanatik,
yang merupakan punca bagi semua penyakit yang melanda dunia hari ini.”
Mimpi
indah tentang satu dunia bukan sahaja belum menjadi kenyataan, bahkan bertukar menjadi igauan negeri dengan kejahatan dan kecelakaan memakai topeng baru. Di mana-mana jua, akibat
tergugatnya kesahan atau kedaulatan negara bangsa, dikatakan bahawa manusia hidup dalam
ketakutan, dan ketakutan selalunya bukan kaunselor yang bijak. Penyataan ketakutan ini dalam dua realiti
yang jelas seperti yang sering dimaklumkan oleh media, iaitu jenayah dan yang
dikenali sebagai persengketaan etnik.
Manusia
hilang tempat berlindung, hilang pegangan, segala-galanya menjadi
cacamarba. Meskipun manusia kini hidup
dalam masyarakat berilmu, kejahilan masih bermaharajalela dan banyak
mencorakkan hidup mereka. Malah, seperti
yang dikatakan oleh Goenawan Mohamad dalam bukunya, Tuhan & Hal-hal yang Tak Selesai, agama
seakan-akan tidak mampu memberikan perlindungan: “Semua ditulis di masa yang
seperti kita alami sekarang, ketika Tuhan tidak bisa ditolak dan agama
bertambah penting dalam hidup orang banyak, memberi kekuatan, menerangi jalan,
tapi juga membingungkan dan menakutkan.”
Satu
dunia yang rusuh, suatu perjalanan yang
suram. Dan jalan penyelesaiannya bukannya melalui dialog antara budaya semata-mata. Sesungguhnya, dua perkara
yang menguasai dunia sejak dekad terakhir abad ke-20: globalisasi dan keganasan. Yang pertama diwarnai dengan harapan yang sangat indah, manakala
yang kedua bergelut dengan bahaya yang sangat dahsyat. Hakikatnya, “bahagian
pertama abad ke-21, jauh lebih sukar, lebih goyah, tetapi lebih terbuka jika
dibandingkan dengan apa-apa yang diketahui pada abad ke-20. Antara premisnya, sistem-dunia moden, sebagai
sistem sejarah yang wujud sejak kira-kira 500 tahun lalu, kini memasuki krisis
terminal dan mustahil dapat wujud dalam masa 50 tahun lagi. Seperti yang ditegaskan oleh Immanuel Wallerstein
dalam beberapa penulisannya, “kita hidup dalam peralihan daripada sistem-dunia
kita yang wujud sekarang, iaitu ekonomi-dunia kapitalis kepada satu lagi
sistem-dunia atau sistem-sistem. Kita
tidak tahu, sama ada peralihan ini untuk lebih baik ataupun lebih teruk.” Tegas beliau lagi, “kita tahu bahawa tempoh
peralihan merupakan sesuatu yang sukar: sukar untuk yang berkuasa, sukar untuk
orang biasa.” Oleh sebab peralihan itu
memakan masa yang panjang dan sukar, dua persoalan mendepani kita: Apakah
bentuk dunia yang pada hakikatnya kita hajati; dan apakah cara atau laluan yang
kemungkinannya kita akan ke sana? Lebih
daripada itu, berdasarkan jurang geopolitik pada abad ke-21, timbul persoalan,
apakah masa depan dunia ini? Jawapannya, tidak pasti.
Satu
dunia memang sebuah gagasan yang indah dari segi konseptual, tetapi di
peringkat operasinya masih menempuh jalan buntu. Hal ini demikian kerana, realiti sistem dunia-moden, iaitu
ekonomi-dunia kapitalis adalah berpaksikan hierarki, tidak seimbang, dan
pengumpulan modal tanpa kesudahan, dengan negara kuat menunjukkan keazamannya terhadap negara
lemah sewenang-wenangnya.
Selain
itu, sindiran Goenawan Mohamad dalam bukunya itu mungkin
menambahkan lagi rasa pesimistik
dan putus asa terhadap gagasan
satu dunia: “Satu itu palsu. Seperti sapu lidi.
Satu itu palsu, meskipun padat dan pejal. Mungkin itu sebabnya menara Babel adalah
sebuah hikayat tentang kegagalan.”
No comments:
Post a Comment