SELASA, 14 Mei 2019
Oleh: ZULKIFLI SALLEH
Sejak
pelantikan Tun Abdul Razak Hussein sebagai pengarah Majlis Gerakan Negara (Mageran), yang mempunyai
kuasa mutlak, beliau dikhuatiri menjadi “diktator” untuk mentadbir negara. Beliau boleh terus
kekal di mercu kuasa dengan cara merancang kekacauan sekali-sekala untuk
mengaburi mata rakyat bahawa negara belum aman lagi. Namun begitu,
“sebagai seorang diktator yang bukan atas kemahuan sendiri, Tun Abdul
Razak meminta pertolongan daripada Tan Sri Ghazali Shafie untuk melakukan tugas
memulihkan keamanan negara yang semakin memburuk akibat rusuhan ini (Paridah,
2009: 83). Selaku pengarah Mageran, Tun
Abdul Razak diberikan kuasa yang boleh menjadikan beliau seorang diktator,
tetapi Tun Razak bukan Templer, dan jauh sekali Hitler atau Mussolini. Sebagai seorang politikus dan pentadbir yang
cukup berpengalaman, Tun Abdul Razak
cukup sedar akan bahaya menggunakan pemerintahan kuku besi dalam masyarakat
majmuk yang unik seperti di Malaysia.
Oleh itu, kuasa kediktatoran yang ada padanya itu digunakannya untuk
kebajikan seluruh rakyat, tidak kira bangsa (Mohd. Salleh, 1998: 157).
Pemerintahan tertinggi
Mageran berlanjutan mencetuskan rasa bimbang kepada pemerintahan orang Melayu
secara diktator mula menular (Ahmad, 1988: 41).
Tun Razak dijangkakan dengan
mudah boleh menjadi diktator waktu itu, tetapi dengan adanya Tun Dr. Ismail yang menyertai Kabinet semula
dan menganggotai Mageran, beliau tidak pernah menggunakan kuasa dengan
maksud begitu (Ooi, 2007: 190).
Keadaan menjadi baik apabila
kerajaan mengembalikan pemerintahan demokrasi berparlimen. Bagi
mengurangkan tekanan yanga ada, beberapa perubahan peraturan dan perundangan
dibuat berdasarkan Perundingan 1957,
iaitu mengenai perjanjian kemerdekaan Malaysia, setelah mengambil kira terhadap
beberapa persetujuan dari segi dasar. Satu siri mengenai perubahan terhadap
Perlembagaan, termasuklah Akta Hasutan diluluskan apabila Parlimen bersidang
semula pada tahun 1970. Daripada perkara yang dibincangkan, tiada suatu pun
dibenarkan mempersoalkan kedudukan Raja-Raja Melayu, penggunaan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan, “keistimewaan” orang Melayu, dan hak kerakyatan
orang bukan Melayu, sungguhpun ia adalah jelas berkemungkinan menimbulkan
persoalan dalam pelaksanaan. Bagaimanapun, adalah dirasakan perlu bahawa
demokrasi boleh diamalkan dengan batas-batas ini (Ahmad, 1988: 41).
Tan Sri Noordin
Sopiee, dalam belangsukawa yang ditulis apabila Tun Abdul Razak meninggal
dunia: “Tun barangkali bekerja lebih
keras daripada mana-mana diktator dalam sejarah untuk menyingkirkan kuasa
diktator dari tangannya sendiri dan berusaha menjauhinya” (dipetik daripada
Ooi, 2007: 190). Dalam pada itu, Tun Abdul Razak sendiri tidak mahu
memanjangkan pemerintahan Mageran, walaupun sehari. Beliau sedar bahawa beliau berada dalam
Mageran kerana dipilih oleh rakyat dan mereka semua dalam Mageran mesti kembali
kepada rakyat (Zainuddin, 1997: 37). Dengan mengembalikan kuasa kepada rakyat
dan Parlimen, bermakna Tun Abdul Razak masih percaya dan yakin pada demokrasi
(demokrasi berparlimen) dan sekali gus, mengelakkan dirinya daripada menjadi
diktator.
Berbanding dengan
Tunku Abdul Rahman dan Tun Dr. Ismail, Tun Abdul Razak dikatakan pada mulanya
masih tidak komited untuk memulihkan sistem berparlimen (Means, 1991: 11).
Sebagai pengarah Mageran, Tun Abdul Razak menjelaskan bahawa demokrasi tidak
berfungsi di Malaysia dari segi kesamaan politik semata-mata. Proses demokratik
mesti diterjemahkan juga dari segi agihan saksama kekayaan dan peluang (Means,
1991: 11).
Namun begitu, di luar
jangkaan banyak pihak, demokrasi dipulihkan demi kepentingan terbaik negara,
“sungguh bercanggah dengan pernyataan
Acton, “power corrupts [sic – power tends to corrupts]; absolute power corrupts absolutely,” Tun
Abdul Razak ialah penjaga kuasa yang bertanggungjawab (Ahmad Sarji, 2016: 29).
Menurut Lord Acton, sejarawan British pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20,
pertimbangan waras seseorang tentang kemoralan berkurangan apabila dia semakin
berkuasa.
Tun Abdul Razak
membuktikan komitmen untuk menghidupkan semula demokrasi, bermula dengan mengadakan
pilihan raya yang ditangguhkan di Sabah dan Sarawak. “Setelah keadaan semakin pulih, pada 12 Mei
1970, beliau memutuskan untuk menyambung semula pilihan raya di Sarawak dan
Sabah yang tertangguh akibat rusuhan kaum (Nik Anuar, Muhammad, dan Abd. Ghapa,
2011: 285). Di Sarawak, pilihan raya
disambung semula pada 6 Jun 1969 [sic] hingga 4 Julai 1970, manakala di
Sabah pilihan raya diadakan pada 21 – 27 Jun 1970 (Nik Anuar, Muhammad, dan
Abd. Ghapa, 2011: 286). Keputusan pilihan raya di buah negeri penting untuk
pemulihan demokrasi di Malaysia, seperti yang diberikan amaran oleh Dr. Ismail, “sekiranya keputusan pilihan
raya di Sabah dan Sarawak tidak dapat memberikan majoriti dua pertiga kepada
Perikatan dalam Parlimen, demokrasi berparlimen tidak mungkin diwujudkan
kembali (Milne dan Mauzy, 1982: 217).
Tun Abdul Razak
memberitahu sidang Parlimen pertama selepas negara kembali kepada demokrasi
pada 23 Februari 1971: “Saya sentiasa
memikir dan menjalankan berbagai-bagai usaha untuk memulihkan keadaan dan
suasana di dalam negara ini seperti sedia kala supaya dapatlah diadakan semula
sidang Parlimen di mana Ahli-ahli Yang Berhormat dapat melaksanakan tugas
masing-masing sebagai wakil rakyat” (Zainuddin, 1997: 37).
Sememangnya, Tun Abdul Razak berjaya memulihkan keamanan dan menghidupkan
semula demokrasi, juga memastikan negara bangsa Malaysia tidak runtuh dan
menghindarkan Balkanization. Selepas
terbenam dalam sisi gelap seketika, akhirnya demokrasi dipulihkan. Bagi Tun
Abdul Razak, beliau nekad untuk memulihkannya, meskipun beliau mempunyai
peluang untuk menangguhkannya.
Usaha dan tindakan
memulihkan demokrasi menepati kata-kata Francis Fukuyama, bahawa demokrasi
liberal moden berjaya menggabungkan semua tiga set institusi dalam
keseimbangan yang stabil, iaitu negara, kedaulatan undang-undang, dan kerajaan
yang bertanggungjawab. Fukuyama
yang terkenal dengan gagasan demokrasi liberal, dalam buku terbarunya,The
Origins of Political Order: From Prehuman Times to the French Revolution, menegaskan
negara menumpukan dan menggunakan kuasa, untuk melaksanakan pematuhan
undang-undang terhadap warganegaranya dan mempertahankan dirinya terhadap
negara dan ancaman lain. Sebaliknya, kedaulatan undang-undang dan
kerajaan yang bertanggungjawab, mula-mulanya dengan memaksa negara menggunakan
kuasanya menurut peraturan awam tertentu dan telus, dan kemudian dengan
memastikan bahawa negara tertakluk kepada keazaman rakyat jelata.”
No comments:
Post a Comment