Artikel Popular

Tuesday, April 9, 2013

Orang Kaya-raya Sembunyi Kekayaan di Luar Pesisir

SELASA, 9 April 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Rahsia orang kaya-raya di seluruh dunia menyembunyikan kekayaan mereka akhirnya terbongkar, seperti yang didedahkan oleh The Guardian dan The Huffingfton Post. Berjuta-juta rekod dalaman bocor daripada industri kewangan luar pesisir Britain, mendedahkan kali pertama identiti beribu-ribu orang pemegang kekayaan tanpa nama dari seluruh dunia, daripada presiden kepada plutokrat, anak perempuan diktator terkenal dan hartawan British dituduh menggelapkan aset daripada bekas isteri.

Kebocoran dua juta e-mel dan dokumen lain, terutamanya dari tempat berlindung luar pesisir Kepulauan British Virgin, mempunyai potensi untuk mencetuskan kejutan gelombang seismik seluruh dunia terhadap perdagangan luar pesisir yang melambung. 

Rekod rahsia itu diperoleh oleh International Consortium of Investigative Journalists, (ICIJ), mendedahkan antaranya doktor, doktor gigi Amerika dan penduduk kampung kelas menengah Greece, di samping keluarga dan sekutu pemerintah kuku besi yang lama berkuasa, penipu Wall Street, hartawan Eropah Timur dan Indonesia, eksekutif korporat Rusia, pengedar senjata api antarabangsa.

Britain, menurut James Ball, negara utama dalam skandal luar pesisir.

Nota:  ICIJ akan mendedahkan ahli politik Malaysia yang memiliki syarikat luar pesisir.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...