Artikel Popular

Thursday, March 21, 2013

Kos Perang Iraq

KHAMIS, 21 Mac 2013
Oleh:  ZULKIFLI  SALLEH


Di ambang 10 tahun Perang Iraq atau lebih tepat pencerobohan terhadap  Iraq, 12 biji bom meledak di kawasan kediaman penganut Syiah, menyaksikan 56 orang tumpas, sesuatu yang tidak berlaku pada zaman  pemerintahan Presiden Saddam Hussein dahulu. Kejadian terbaharu itu menepati saranan Robert Fisk supaya kos perang mesti diukur oleh tragedi manusia.

Kos Perang Iraq yang ditanggung oleh Amerika Syarikat akibat keangkuhan Presiden George W. Bush, dianggarkan mencecah AS$1.6 trilion setakat ini, dianggarkan akan mencecah AS$6 trilion, Demikian anggaran Tasneem Raja dalam Mother Jones, termasuk faedah. Sekurang-kurangnya AS$138 bilion yang menjadi habuan firma swasta dan tersenarai awam yang menyediakan perkhidmatan yang dianggap sebagai pemenang dalam perang tersebut.

Sepuluh tahun lalu, catat James Fallows,  kos pencerobohan terhadap Iraq antara AS$100 bilion hingga AS$200 bilion.

Bersempena 10 tahun Perang Iraq, pelbagai ulasan dan tafsiran dikemukakan, antaranya dekad penyesalan, dekad yang hilang bagi Amerika,  adakah berbaloi penglibatan Amerika itu?, dan tindakan barbarisme oleh Amerika Syarikat dan sekutunya, Britain.

Sementara The Atlantic, bersempena 10 tahun itu, menyiarkan foto dalam tiga bahagian: pencerobohan Amerika Syarikat terhadap Iraq dan pendudukan dan penentangan. (Bahagian tiga akan menyusul hari ini.)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...